Page 6 - AH_vol17_no1_pp8-17_NemethMarotzy
P. 6

Nietzsche kimondta, hogy nincs egy történelem, né-  hogy a 19. század közepétől megjelenő új anyagokra,
            zőpontok, narratívák vannak és „a tanulmányozásnak   módszerekre és épülettípusokra simult ez az ismerős,
            mindhárom fajtája csakis egyetlen talajon és egyetlen   jelentéshordozó forma, amelyet kreatívan használtak
            éghajlat alatt van a helyén: mindenütt másutt pusz-  fel az alkotók.
            tító  gyomként  burjánzik”.   Tehát  a  három  szemlé-  A művészet tudományosságának kialakulása,
                                    33
            let egyenrangú, de ezzel a történelemnek már nem   megértése, leírása és kutatása – a 19. század köze-
            értelme,  hanem  haszna  van,  a  legveszélyesebb,  de   pétől egyszerre folyt annak modern igényekre való
            egyben a „leghasznosabb” a monumentális történet-  használatával. Építészetelméleti munkák születtek
            írás. Nietzsche-nél az erősek magukhoz ragadják és   építészek tollából is,  hogy a stílusokat hogyan, mire
                                                                                37
            felhasználják a múltból azt, amire szükségük van, és   kell és lehet használni, mi az eredetük, vagy milyen
            fütyülnek arra, amire nincs. Itt kezdődött az a hagyo-  nemzeti karakter olvasható ki egy-egy nép művésze-
            mány, ahonnan Nietzsche elődeinek és tanítóinak az   téből. Ha pedig a „népnek” nem volt sajátja, ha nem
            egységes elbeszélés iránti igénye nem megkérdőjele-  „választottak”,  akkor  hogyan  lehet  előállítani  ezt  a
            ződött, hanem a történelem többféleképpen elmond-  nemzeti stílust.
            ható történetté-történetekké bomlott, bár még mindig   A művészeti írók stílusok versenyeként írták le
            a szabadság narratívája maradt.  A monumentális   a művészet történetét, ahol az egyes stílusok egyes
                                          34
            szemléletű történetírás a historizmus gyakorlati mű-  nemzetek sajátjai is. Kugler és Schnaase kifejezetten
            vészetében is értelmezhető.  A történelmi művészet   a német néphez kötötte a gótikus stílust, akkor is, ha
                                     35
            bizonyos műfajaiban identitásképző és/vagy politikai   már tudták, hogy annak eredete nem német, hanem
            célt szolgál az ilyen szemléletű mű, egy ismert forma   francia.
            ikonográfiai „gravitációjával”  a tartalomra is utal a   Ennek legismertebb példája a már említett kölni
                                       36
            befogadó számára, aki könnyebben megérti a közve-  dóm, amely a század második felében a német egység
            títeni kívánt üzenetet. A megrendelő ilyenkor a saját   jelképévé vált, a poroszok nemzeti kérdést csináltak
            céljaira kiragad az egymás mellettinek ismert és elis-  belőle. A dóm kiépítésének ügye olyan társadalmi ré-
            mert történelemből részleteket, azonosítja magát vele.   tegeket fogott össze, amelyeknek addig nem volt egy
            Az építészettörténettel kapcsolatban ez úgy működik   konkrét, közös érdekük.  A jelenből visszatekintve
                                                                                    38
            – ahogy arról már történt említés a tanulmányban –,   számunkra már élesebben kirajzolódik, hogy a ha-
                                                              gyományosan kiváltságos rendek – az akkoriban már
                                                              létező parlamentek felsőházainak tagjai – a historiz-
                                                              musban kezdték el elveszteni addigi korlátlan veze-
            33  Nietzsche, 42.                                tő szerepüket, és a társadalom különböző csoportjai
            34  Miklós, 22., 219.                             közül főleg a polgárság erősödött meg, a historizmus
            35  Telesko, Werner: Das 19. Jahrhundert – eine Epoche und ihre
            Medien. Böhlau, Wien-Köln-Weimar 2010. Telesko ezt a konkrét   mondhatni az ő koruk. A sajtó és az alfabetizáció el-
            kapcsolatot nem emeli ki, az ismert formák újrafelhasználását   engedhetetlenül szükséges volt ehhez az erősödéshez,
            főleg a hősábrázolások tekintetében vizsgálja. Azonban az   amely azt az eredményt is hozta, hogy a művészetet
            építészetre alkalmazhatóságát azért tartjuk lehetségesnek mégis,
            mert művében először a korszak aktualizálási és historizálási   megrendelő és értő-érdeklődő közönség is kiszélese-
                                                                                             39
            akarat  közti  feszültséget oldja  fel  (29–32.) majd  a historizáló   dett a korábbi időszakokhoz képest.
            művészetet mint egy célt szolgáló művészetet [Zweckkunst]   Kuglerhez hasonlóan Schnaase nem csak a festé-
            nevezi  meg  (111–112.)  (Nietzschét  csak  abban  a  kontextusban
            említi, hogy kritizálta, az antikvárius történelemszemlélet   szetben foglalkozott a kortárs és jövő művészetének
            elburjánzását (119.)                              ideáljával, hanem az építészetben is. Az 1831-es előa-
            36  Formai keret, amely az idők folyamán lassabban változik,   dása már önmagában is jelezte, hogy a múlt gyöke-
            mint a tartalom, amellyel megtöltik, pontosabban ez sokszor   reiben egyszersmind a kortárs és jövő szabad művé-
            szándékos, hogy egy ismert formában alakítják ki az új témákat,
            így segítve a befogadót, hogy dekódolhassa, viszonyulhasson az   szetgyakorláshoz is kulcsot talált, ahogy ő fogalmaz:
            ábrázoláshoz. Aby Warburg pátosz formulája nyomán (először az
            1905-ben tartott előadásábanl tárta a tudományos közönség elé
            az elméletet, amelyíírásban is megjelent: Der Tod des Orpheus.
            Bilder zu dem Vortrag über Dürer und die Italienische Antike. Den
            Mitgliedern der archäologischen Sektion der 48. Versammlung   37  A legjelentősebb Eugène Viollet-le-Duc (Entretiens sur
            Deutscher Philologen und Schulmänner zu Hamburg im Oktober   l’architecture, 1863–72) és Gottfried Semper (Der Stil in den
            1905 überreicht von A. Warburg. Privatdruck Hamburg o.J.   technischen und tektonischen Künsten oder Praktische Ästhetik,
            [1905] .) születtek a Mnémoszüné atlaszok, amelyek különböző   1860–1863). A magyarok közül Neÿ Béla volt az egyik első, aki
            korú, de hasonló képi megjelenítéseket helyeznek egymás   írt erről a témáról (A 19. sz. építőművészete. In: Magyar Mérnök
            mellé. Elméletét követői, elsősorban Erwin Panofsky és Ernst   és Építészegylet Közlönye II. (1868) 2. sz. 126–187.).
            Gombrich fejlesztették  tovább, az ikonográfia  és ikonológia   38  Telesko, 87–88.
            segédtudományok alapját képezi.                   39  Telesko, 106.





            12 · Architectura Hungariae 17 (2018) 1
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11