Page 3 - AH_vol17_no1_pp8-17_NemethMarotzy
P. 3

Hegel foglalkozott a kortárs és a jövő művészetével   Ha az előadások kéziratos jegyzeteit tekintjük – a
            is, amely szerinte alapvetően megváltozott bizo-  magyar kiadás recenziója szerint  – azokban olyan
                                                                                            8
            nyos szempontból: a reformáció és a felvilágoso-  tendencia figyelhető meg, hogy egyre több egyedi
            dás után a művészet múlt időbe került,  elszakadt   műalkotás elemzését kísérelte meg Hegel, egyrészt
                                                 5
            a kultusztól és elveszett belőle a transzcendentá-  az általános elvek alátámasztására, másrészt ugyan-
            lis igazság.  Az élettől és az igazságtól eltávolodva   ezek próbájára használva a példákat. A minden soro-
                      6
            pedig azt a mindenek feletti létjogosultságát is el-  zat végén megjelenő ún. egyedi rész arra utal, hogy
            veszette, amelyet addig a társadalomban jelentett. 7  az előadások – a nyomtatott változat felépítésével
                                                              szemben – nem szinte kizárólagosan elméleti meg-
                                                              közelítésből álltak, hanem az egyes művek elemzé-
            oder Philosophie der Kunst. In:  Hegel-Studien,  Beiheft 26.   se is fontos szerepet kapott bennük. A műalkotások
            1991. 100. (A szerző nem nevezi meg a Hothónak tulajdonított   sokszínűségét szem előtt tartva, valószínűleg a két
            kifejezések forrását.) Hotho ezért saját előfeltételezése szerint   megközelítési módot egymással kiegészítve akart a
            foglalja rendszerbe a két pólust, a következő tézis alapján: „A
                                                                                                9
            műalkotásokban a szellemnek a világtörténelemben megtett útja   művészet valódi megértéséhez eljutni.  A konkrét al-
            csapódik le.” (Gethmann-Siefert, Annamarie: Hotho, H. G.:   kotások súlyának felértékelése egyre valószínűtleneb-
            Kunst als Bildungserlebnis und Kunsthistorie in systematischer   bé teszi azt, hogy a művészet végét Hegel úgy értette
            Absicht. In: Hegel-Studien, Beiheft 22. 1983. 241.). Weiss János:   volna, hogy a műalkotások sora is megszakadt, ahogy
            Az igazi hegeli esztétika nyomában. Holmi XVII. évf. (2005) 6.
                                                                                     10
            sz. (jún.) 112., 117.                             azt sokan gondolták eddig.  A művészet folytonossá-
            5  „Végigjártuk a művészet teljes körét. A maga komolyságában   ga a kéziratos jegyzetek kritikai kiadásának elősza-
            vett művészet számunkra olyasmi, ami a múlthoz tartozik.   va szerint abban áll, hogy Hegel igenis figyelemre
            Számunkra más formák szükségesek ahhoz, hogy tárggyá tegyük az
            istenit.” Hegel, Georg W. F.: Előadások a művészet filozófiájáról.   méltónak tartotta a művészeti formák fejlődésének
            (Ford.: Zoltai Dénes) Budapest, Atlantisz 2004. 371.   „harmadik stációját”, a romantikus művészeti for-
            6  Ezt a gondolatmenetet folytatja Németh Lajos műtípusainak   mák alakváltozatait. Általuk a művészetnek a modern
            meghatározásakor. Németh Lajos: A mű történeti modelljei. In:   kultúrában játszott szerepét úgy határozza meg, mint
            Szalay Károly (szerk.):  Minerva baglya. Magvető, Budapest
                                                                                                        11
            1973. 27–49.                                      a  történeti szituációra  reflektálás  közvetítését.  Az
            7  Tanítványa által szerkesztett formában jelent meg és terjedt   Esztétika nyomtatott változtában főként a szerkesztő,
            el a híres „művészet vége” ideája is: „Mindezen vonatkozásban   Hotho felfogása érvényesül és válik a nagyközönség
            a művészet – legmagasabbrendű meghatározása értelmében   számára hegelivé: azaz hogy a művészet formái kö-
            – számunkra már a múlté, és azé is marad. Eredeti igazságát
            és elevenségét ily módon elvesztette a szemünkben, s inkább   zül kiemelkedik a klasszikus, ennek felbomlásával a
            képzetünkbe tevődik át, mintsem hogy a valóságban kitartott   későbbi romantikus forma pedig devalválódik az ér-
            volna egykori szükségszerűsége mellett, megőrizvén előkelő   zékisége miatt.  Értelmezhető volt ez úgy is, hogy
                                                                           12
            helyét.” Hegel, G. W. F.:  Esztétika. (Ford.: Tandori Dezső)
            Gondolat, Budapest 1979. 10. Az előadásokról,  Hotho által   ha bizonyos kultúrákban a művészet elérkezik a le-
            készült  szerkesztetlen  jegyzet  az  1823-as  előadássorozatról,   hetőségei határára, minden más művészietlenné vá-
            azonban nem ezen a helyen teszi ezt a határozott megállapítást,   lik; azonban ez az autentikusnak elfogadható – tehát
            hanem a legvégén (ld 11. lábjegyzet), amikorra nem csak   Hegel saját írásai, és az előadásokon elhangzottak
            a műalkotások tartalmát, de a formáit is végigvette már. A
            bevezetésben, amelyben azt a kérdést vizsgálja Hegel, hogy mi   szerkesztetlen jegyzetei – források szerint nem az ere-
            az esztétika tárgya és mik a korlátai – ahova Hotho illesztette – ez   deti koncepció, hanem utólagos értelmezése annak. 13
            a gondolat így jelent meg: „Később szólunk arról, a téveszméről,
            amely  szerint  a művészet  az  abszolútum  kifejezésmódja;  a
            művészet a maga tartalmát tekintve is korlátozott; érzéki
            anyaga van, s ennélfogva az igazságnak csak egy bizonyos foka
            alkalmas arra, hogy a művészet tartalma legyen.  […] A mi
            világunk, vallásunk és észbeli műveltségünk egy fokkal túl van
            a művészeten mint az abszolútum kifejezésének legmagasabb
            fokán. A művészet tehát nem tudja kielégíteni végső, abszolút
            szükségletünket; mi nem imádjuk a műalkotásokat; viszonyunk
            a műhöz józanabb.” Hegel, Előadások a művészet filozófiájáról,
            57–58. Hegel a maga szerkesztette Enciklopédia (Enzyklopädie   8  Weiss, János: Az igazi hegeli esztétika nyomában.  Holmi
            der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse) ’Kunst’   XVII. évf. (2005) 6. sz. (jún.) 112–120.
            bekezdésében ez így szerepel: „§559 Az abszolút szellemet nem   9  Weiss, 115.
            lehet ilyen egyedi alakokban kifejteni; a szépművészet szelleme   10  Weiss, 120.
            ezért korlátolt népszellem, amelynek magánvaló általánossága,   11  Gethmann-Siefert, Annamarie: „Esztétika avagy a
            ha gazdagságának további meghatározásához haladunk tovább,   művészet filozófiája”. Hegel 1823-as berlini előadásai Hotho-
            meghatározatlan sokistenségre esik széjjel. [...] a mű pedig mégis   féle lejegyzésének kiadásához. In: Hegel, Előadások a művészet
            valami szép és műalkotás.” Hegel, G. W.: A filozófiai tudományok   filozófiájáról, 34.
            enciklopédiájának alapvonalai III. A szellem filozófiája. (Ford.:   12  Gethmann-Siefert, 32.
            Szemere Samu) Akadémiai, Budapest 1981. 348.      13  Gethmann-Siefert, 29.




                                                                              Architectura Hungariae17 (2018) 1 · 09
   1   2   3   4   5   6   7   8