Page 9 - AH_vol17_no1_pp8-17_NemethMarotzy
P. 9

Hegel ezen álláspontját képviselte Kugler is, aki éles   Azonban Semper a Schnaase részvételével megalkot-
            kritikával illette Sempert, aki ezt évekkel később is   ni próbált „Miksa stílust” [Maximilian Styl] erős kri-
            okként emlegette, hogy miért fejezte be nagyívű el-  tikával illette, mert szerinte tévesen abból indultak ki,
            méleti munkáit.                                   hogy a stíluskérdés konstruálással oldható meg, nem
                          61
               Azonban volt olyan gondolat, amely nagyon meg-  pedig a művészeti szimbolika öröklődésével. Ezzel
            ragadta Sempert és nem állt távol Hegeltől: a ciklu-  pedig csak babiloni káoszt okoztak. 67
            sokon alapuló fejlődés, amelyben a pusztulás előfel-  Az építészet társadalmi beágyazottsága nem csak
            tétele a fejlődésnek.  A formák változása, alakulása   a  stílus  kialakulásával,  üzenetközvetítő  szerepével
                              62
            azonban spirálisan jelenik meg az építésznél és nem   kapcsolatban vizsgálandó szempont, hanem az épü-
            egyenes a fejlődés vonala, de a kultúrtörténetbe illik,   let megítélésével kapcsolatban is. Semper erről is írt,
            azonos vele a művészettörténet is – ahogy Hegel is   mint hogy a historizmusban alakult ki és erősödött
            egységes szellemtörténetben gondolkodott.  Semper   meg a pályáztatás, a verseny gyakorlata. Az erősödő
                                                   63
            szerint a történelemnek nem csak értelme van, úgy   polgárság korában, művészetében a különböző nem-
            ahogy Hegelnél, hanem:                            zetek, narratívák, stílusok létezését elismerték, de
               „egyesek egymást követő műve, olyan egyeseké,   nem  mindig  éltek  békében  egymás  mellett,  egyen-
            akik megértették korukat és megtalálták a kor igénye-  rangúan. A fajok, történetírási szemléletek, a stílusok
            inek megfelelő ezt alakító kifejezésmódot. Mindenkor,   versenyeztek egymással, ahogy a szabad piaci ver-
            amikor egy új kulturális gondolat gyökeret eresztett   senyben a polgárok. A 19. század közepén népszerű
            és behatolt a köztudatba, ott az építészet állt szolgá-  kiállításokon egymás mellett mutatkozott be minden
            latára, hogy igényeinek monumentális kifejezést ad-  náció és összehasonlítási alappá válhattak az ott fel-
            jon. Hatalmas civilizációs befolyását mindenkor fel-  sorakoztatott művek, mint a nemzetek karakterisz-
            ismerték, és műveit tudatos akarattal úgy formálták   tikusan saját művészetének termékei. Versenyeztek
            meg, hogy az uralkodó vallási, társadalmi és szociális   szó szerint is a nagydíjakért, de átvitt értelemben az
            rendszerek kifejezői legyenek”. 64                elsőbbségért is. Semper az 1851-es londoni világki-
               Azonban ezt a hatást nem maguk az építészek    állításról szóló hosszabb írásában sokszor elemzi a
            gyakorolták Semper szerint, hanem a társadalom    francia és az angol művészet állapotát, és hasonlít-
            nagy felbujtói [Regeneratoren der Gesellschaft] je-  ja a némethez. Úgy látta fejlődniük kell, leírta, hogy
            lölték ki, hogy mikor van szükség a változásra. Az   miben és hogyan kellene követni a két nemzet példá-
                                                       65
            építész szerepéről korábban is írt, 1834-ben. Ekkor   ját.  Semper az angol nép egyik jó tulajdonságának
                                                                 68
            hasonlította egy karvezetőhöz, aki át tudja tekinteni   az „önkormányzatiságot” tartotta, hogy nem tűrnek
            és mérlegelni az erők helyes eloszlását.  Ezek a gon-  meg korlátlan uralmat maguk felett, ez pedig a sza-
                                               66
            dolatok két szempontból is Kugler állításait erősítik   bad verseny abszolút térnyeréséhez vezetett a szi-
            meg: egyrészt Kugler kézikönyvében a művészet tör-  getországban. A versenyben pedig fontos, hogy ki
            ténetét egyes műtárgyak sorozataként írta le, másrészt   ítéli meg mi a jó, ki a nyertes. Semper szerint ebben
            a jövő művészetének összefogóját, „karvezetőjét” ő is   követendő példa Anglia: a minőség, a jó-ság megíté-
            az építészetben – ha nem is a konkrét építészekben –   léséről mindig a megrendelő kell ítéljen. Akkor is,
            látta, amely kölni dómhoz hasonló, minden művésze-  ha téved. Ha magánszemély a megbízó, akkor ő, ha
            ti ágban egyaránt jelentős remekművet hozhat létre.  állami megrendelés akkor a nemzet a legfőbb bíra. 69




            61  Semper, Ueber Baustyle, 6.
            62  A gondolat eredetéről,  arról, hogy Semper  összehasonlító
            építészetelméletében ez hogy jelenik meg, bővebben ír: Gnehm,
            318.
            63  Semper, Ueber Baustyle, 10.
            64  Semper, Gottfried: Az építészeti stílusokról (1869). In:   67  „Sie gehen zumeist von der irrthümlichen Voraussetzung
            Semper, Tudomány, ipar és művészet, 103.          aus die Stylfrage sei eine vornehmlich konstruktive Frage und
            65  Semper, Ueber Baustyle, 11.                   erkennen die ererbten Ueberlieferungen der Kunstsymbolik
            66  „Az emlékművek nyújtottak alkalmat a művészeknek arra,   nicht an. Was sie dabei erreichten ist nichts als das zweifelhafte
            hogy egyénként  nemes versenyben vagy közösen,  sokféleképen   Verdienst zu der herrschenden babylonischen Verwirrung ihr
            kapcsolódva egymáshoz mintegy kórusban működjenek. Az   Schärflein beigetragen zu haben” Semper, Ueber Baustyle, 9.
            építész volt a karvezető, aki irányította a többieket, […] az   68  Tudomány, ipar és művészet. Javaslatok a nemzeti jellegű
            áttekintés és az erők elosztásának képessége, az eszközök viszonya   művészeti érzés ébresztésére (1851). In: Semper, Tudomány, ipar
            és ökonómiája iránti helyes érzéke miatt.” Előzetes megjegyzések   és művészet, 33–72.
            (1834). In: Semper, Tudomány, ipar és művészet, 27.  69  Semper, Tudomány, ipar és művészet, 61–63.




                                                                              Architectura Hungariae17 (2018) 1 · 15
   4   5   6   7   8   9   10   11