Page 5 - AH_vol17_no1_pp8-17_NemethMarotzy
P. 5

a természet minél hívebb ábrázolása, a klasszikus –   amelyben a jövő művészetének ideájáról is beszélt.
                                                                                                           29
            antik görög – és a középkori – Kugler nevezéktanában   Először integrálta a német festészetet az európai mű-
            germán – művészet újrafelfedezése.  A jövőre vonat-  vészet narratívájába, és antik, középkori modellek
                                            24
            kozó javaslata pedig arról szól, hogy a gótikus szé-  történeti gyökereit mutatta ki a – maga számára kor-
            kesegyházat kell iránymutató példának tekinteni: ez   társ – düsseldorfi iskola festészetében. A kortárs és
            volt a középkor legnagyobb művészeti teljesítménye,   a jövő művészetének céljául pedig azt tűzte ki, hogy
            így ebből következően az építészet kell legyen a veze-  a Hegelnél elveszett kultusz, az isteni és az emberi
            tő művészeti ága minden más művészeti ágnak, ha ha-  ábrázolása között ne kelljen választani, hanem szabad
            sonló remekműveket akarnak alkotni a jövőben.  Az   művészetgyakorlással jöjjön létre egy harmadik út.
                                                                                                           30
                                                       25
            összes többi közt a kölni dómot tartotta a leginkább   A  szabadság,  felszabadulás  tehát  Kuglernél  és
            követendőnek, akkor is, ha az francia minták alapján   Schnaasenál egyaránt előfordul, és Hegellel együtt a
            épült a 13. században, azonban túlszárnyalta előde-  két művészettörténész abban is hitt, hogy a művészet
            it építészeti tökéletességben: a művészet különböző   története folyamatos fejlődéstörténet. Kiemelésre ér-
            fajtáinak az építészeti terv kiteljesedéséhez szükséges   demesnek tartjuk, hogy ezzel a kereséssel azt kutat-
            összehangolt erőfeszítésben, rendet teremtve a krea-  ták tehát a művészet történetében, amit az emberiség
            tív káoszban; még így befejezetlenül is.          történelmében  a történelemfilozófusok  nem  találtak
                                               26
               A művészettörténet másik atyja, Karl Schnaase   meg – bár az egyik nem következik a másikból, csak
            Kugler  könyve  után egy évvel  jelentette  meg saját   egyszerre történtek.
            művét, a képzőművészet történetének első kötetét a   A hegeli, valamiféle megoldást is kínáló történe-
            tervezett kilencből.  Schnaase először majdnem fel-  lemfilozófia megszületése után a következő mérföld-
                             27
            adta nyolc éve előkészítés alatt álló könyvének meg-  kő a talán az egyik legismertebb filozófus, Friedrich
            írását, de végül úgy döntött, hogy annyira különbözik   Nietzsche írása, akinek 1874-ben jelent meg sokat
            Kuglerétól, hogy érdemes megjelentetni, mert azok   mondó című tanulmánykötetében  – a  Korszerűtlen
            voltaképpen ki is egészíthetik egymást, és neki ajánlot-  elmélkedésekben – egyik leghíresebb tanulmánya,
            ta művét.  Schnaase a kézikönyv forma helyett teljes   a Történelem hasznáról és káráról.  Ebben ő már
                                                                                              31
                    28
            történetet akart írni; egyes művek elemzése és ebből   nem úgy lát morális csapdát, mint Hegel és elődei;
            nemzeti stílustörténetek felállítása helyett a szellem-  ezzel a historizmus történelemfelfogásának, a múlt
            történetbe illesztette a művészettörténetet, a művek ke-  kreatív használatának elméleti alapjaira is rávilágít.
            letkezéstörténetének kontextusát is leírva. Nem jutott   Nietzsche nem a történelem értelemnélküliségé-
            a történet végére, azonban még a könyvek megjelenése   től tartott, hanem az egyensúly elvesztésétől: három
            előtt, 1831-ben programadó előadássorozatot tartott,  igényt, tanulmányozási módot és történetírást külön-
                                                              böztetett meg: a monumentális, az antikvárius és a
                                                              kritikai szemléletet. 32


            24   Kugler, 855–857.
            25  „Die Kunst unserer Zeit ist überaus reich an Mitteln und
            an Kräften. Wenn diese Mittel und diese Kräfte, ein jedes nach   29  Schnaase, Karl: Ueber die Richtung der Malerei unserer Zeit.
            seinem  Maasse,  einem  gemeinsamen  Ziele  entgegengeführt   Vorgetragen in der General-Versammlung des Kunstvereins für
            werden; wenn sie sich dem gemeinsamen Stamme, der eigentlich   die Rheinlande und Westphalen 1831. Morgenblatt für gebildete
            monumentalen Kunst, wiederum anreihen; wenn vor Allem die   Leser/Kunstblatt Vol. XII. (1831) No. 82. 325–328. folytatása:
            Architektur wiederum eine selbständig lebenvolle Gestalt gewinnt,   Nr.83.–[329]–336., vége: No. 85. 340. Kiemeli: Karge, 11.
            so haben wir von dem, was in unsern Tagen begonnen, das   30  „So entstand denn aus ihr die dritte Richtung, die unsrer
            Höchste zu erwarten. Möge man die Bedeutung der Architektur,   gegenwärtigen Zeit, welche, ohne den Anspruch auf die höhere
            die seit Jahrhunderten fast vergessen ist, wiederum erkennen, und   Bedeutung aufzugeben, von der Ansicht ausgieng, daß sowohl das
            möge die Architektur selbst sich aufmachen, der Zeit wiederum   Ideal als auch das Bedeutsame der Kunst verderblich sey, daß
            voranzuschreiten!” Kugler, 860. Kiemeli: Karge, 7.  sie vor Allem unbefangen von allen einseitigen Ansprüchen seyn
            26  Így feloldotta azt az ellentmondást is, hogy a tudottan francia   müsse. Diese freie Kunstübung hat alle Verdienste der frühern
            eredetű gótikát miért tartotta germán művészetnek. Karge, 8.  Richtungen sich anzueignen gestrebt: Studium der Antike und
            27  Schnaase, Karl: Geschichte der bildenden Künste. Buddeus,   der Natur, Streben nach Schönheit und nach der Bedeutung des
            Düsseldorf 1843.                                  Inhalts, Heiterkeit und Ernst, alles ist gefordert und gestattet.”
            28  „So umgaben mich denn bei dem Erscheinen Ihres   Schnaase, Ueber die Richtung der Malerei unserer Zeit, 325.
            Buches schon die ziemlich angewachsenen Hefte vollendeter   Kiemeli: Karge 12.
            Abschnitte und weiterer Vorarbeiten. Dennoch war mein erster   31  Vom Nutzen und Nachtheil der Historie für das Leben. In:
            Gedanke,  meinen  Plan aufzugeben,  der zweite  reifte  aber den   Nietzsche, Friedrich:  Unzeitgemässe Betrachtungen. Zweites
            entgegengesetzten Entschluss. Ich fand, dass unsere Arbeiten sich   Stück. E. W. Fritzsch, Lipcse 1874.
            nicht im Wege stehen, dass sie vielmehr Verschiedenes gewähren,   32  Nietzsche, Friedrich:  A történelem hasznáról és káráról.
            sogar in gewissem Sinne sich ergänzen.” Schnaase, VIII–IX.  Akadémiai, Budapest 1989. 37–38.




                                                                              Architectura Hungariae17 (2018) 1 · 11
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10