Page 8 - AH_vol17_no1_pp8-17_NemethMarotzy
P. 8

A germán területeken az 1820-as évek végétől jelent-  A művészettörténet jelenségei Semper szerint is a
            kező nemzeti stílus vitájában így elsősorban nem a   művelődéstörténethez hasonlóak, abban kapnak he-
            retrospektív szempont volt a lényeg, hanem, hogy   lyet,  amiben Schnaase állításai köszönnek vissza.
                                                                  55
            a modern építészetük  milyen legyen: 1850-ben II.    Semper szerint a történelem csak a társadalom ka-
            Miksa bajor herceg egy építészeti tervpályázatot írt   otikus állapotairól számolhatna be irányító és rende-
            ki, amelyben a „Miksa-stílust” szerette volna kialakít-  ző erők, hatalmas egyedi jelenségek vagy testületek
            tatni, de ez a kísérlet nem járt sikerrel.  Schnaase a   beavatkozása nélkül  – itt Hegel álláspontjával ér-
                                               49
                                                                                56
            hercegnek eljuttatott írásában azt hangsúlyozta, hogy   tett egyet, aki az empirikus történelmet nem hagy-
                                                                       57
            még a klasszicizmus és a romantika is a saját korát   ta értelmetlenné válni, akkor sem, ha ehhez komp-
            tükrözi jobban, nem az antikot és a középkort. 50  romisszumokat kellett kötnie a racionalitás kárára.
               Az építészetnél maradva Schnaase mellett nem   Semper ugyan nem említette írásaiban kifejezetten
            Kugler gondolatai  következnek a továbbiakban,  ha-  Hegelt, az azonban egyértelmű, hogy olvasta műveit.
            nem egy meghatározó teoretikus építész írásai. Ő   Hasonlóság és ellentmondás is előfordul bennük: egy-
            Gottfried Semper, aki élete végén, 1869-ben egy rö-  részt azt a Filaretenél először ábrázolt, hosszú évszá-
            vid írásban szólt konkrétan az építészeti stílusokról. 51  zadokig ható építészeti traktátushagyományt,  amely
                                                                                                      58
               Semper mint gyakorló építész nem akart koherens   szerint az építészet egy őskunyhóból származik, épí-
            építészet-, művészet- vagy iparművészet-történetet   tészként igaznak tartotta, bár elmélete alakult abban a
            írni. Azt viszont erőteljesen megfogalmazta, hogy a   tekintetben, hogy a lakóépülettel, vagy a templommal
            stílusra mi szükség: minden nemzeti-politikai elv saját   kell kezdeni az építészeti műfajok leírását.  Hegel a
                                                                                                    59
            tervszerűen átgondolt építészeti kifejezést szeretne.    földbe vájt üregből, vagy döngölőtuskóból eredezte-
                                                          52
            A stílusok kialakulását,  eredetét vizsgálva Darwin   tett építészet gondolatát költői képzelgésnek tartotta,
            evolúciós elméletének hatására már kétféleképpen   amelynek alapja a valószínűség. Szerinte igazi szép-
            tartotta elképzelhetőnek az elv építészeti kifejezéssé   művészeti alkotás csak akkor lesz az építészet, ha egy
            alakulását: lehetnek kezdeményezői ennek a stílustö-  eszköz és előfeltételezett célja, hogy egy képet közre-
            rekvésnek azok, akik kezükbe veszik az új építészeti   fogjon; egy zárt tér, amely elkülönít a természettől.
                                                                                                            60
            stílus problémáit és  gyakorlati úton megvalósítják,
            vagy a biológiai fejlődéshez hasonlóan alkalmazko-
            dással, organikusan alakulnak ki a stílusok. Azonban a   55  Semper, Gottfried: Az építészeti stílusokról (1869). In: Uő:
            természetes fejlődési vonala mellett nem tett feltétlen   Tudomány, ipar és művészet. Corvina, Budapest [1979] 103.
            hitet, hanem azt állította, hogy a monumentális műal-  56  Uo.
            kotások gyakran tudatosan megőrzik kultúrformáinak   57  Másutt még konkrétabban kapcsolódik Hegelhez: „Nincsen
                                                              új a nap alatt, minden létezett már! A filozófusok szerint a
            ellentmondásait.  Mégis inkább egy harmadik utat   társadalom – ha egyáltalán halad – spirális menetben mozog:
                           53
            tartott a legreálisabbnak: hogy az alkotó ember sza-  bizonyos pontról áttekintve az egészet, egy korszak eleje és
            bad akarata hozza létre a stílusokat. Ebben pedig részt   vége egybeesik.” Tudomány, ipar és művészet. Javaslatok a
            kap a hagyomány, a szükségszerűség és a célszerűség   nemzeti jellegű művészeti érzés ébresztésére (1851). In: Semper,
                                                              Tudomány, ipar és művészet, 48.
            is. Semper írása korának, szellemi környezetének szü-  58  Kruft, Hanno-Walter:  Geschichte der Architekturtheorie:
            lötte; gondolatmenetei összeegyeztethetőek a koráb-  Von der Antike bis zur Gegenwart. C. H. Beck, München 2013.
            ban idézett filozófiai, művészettörténeti írásokkal. 54  57.
                                                              59  §143 Gräkoitalische Tektonik, h) Holzarehitektur. Die
                                                              Urhütte. In: Semper, Gottfried: Der Stil in den technischen und
                                                              tektonischen Künsten oder praktische Ästhetik. Bruckmann,
                                                              München 1863. 275–277. később: „[…] die Baustyle gar nicht
                                                              erfunden werden sondern nach den Gesetzen der natürlichen
            49  A vitáról bővebben: Karge, 15–17.             Züchtung der Vererbung und der Anpassung sich aus wenigen
            50  Publikálatlan anyagok II. Miksa hagyatéka 77-6-90, Munich,   Urtypen nach verschiedenen Richtungen hin fortentwickeln
            Geheimes Hausarchiv München (Karge, 17. 40. lábjegyzet)  ungefähr ähnlich wie es bei der Entstehung der Arten in den
            51  Semper, Gottfried:  Ueber Baustyle. Ein Vortrag gehalten   Reichen der organischen Schöpfung vorausgesetzt wird […]”
            auf dem Rathhaus in Zürich am 4. März 1869. Verlag Friedrich   Semper, Ueber Baustyle, 9.
            Schulthess, Zürich 1869.                          Bár az az elméletében sokkal fontosabb szerepet játszott,
            52  A befejezetlenül maradt  Der Stil in den technischen und   hogy az alapformák történeti fejlődésén keresztül értse meg
            tektonischen Künsten oder praktische Aestetik I. kötetében (Verl.   az  építőművészetet,  hogy  ebben  a  történetben  a  legjobb
            für Kunst und Wissenschaft, Frankfurt, 1860. 397.)  megoldásokra koncentrálva, a hasonlóságokat csoportosítva el
            53  És itt létezik folyamat nélküli ugrás  – ebben  az esetben   lehessen jutni az eredőhöz és az egyszerűhöz. Gnehm, Micheal:
            visszafelé –, amelyet az evolúciós elmélet nem visel el.  »Kritik gegenwärtiger Zustände« als Urspungkritik – zum dritten
            54  Semper, Gottfried: Az építészeti stílusokról (1869) című   Band des Stil. In: Nerdinger, Winfried – Oechslin, Werner (eds.):
            írásának gondolatmenetének sorrendjében említjük őket, nem az   Gottfried Semper (1803–1879). Prestel, München 2003. 315.
            összehasonlított gondolatok keletkezése szerint.  60  Hegel, Előadások a művészet filozófiájáról, 262.





            14 · Architectura Hungariae 17 (2018) 1
   3   4   5   6   7   8   9   10   11