Page 10 - AH_vol17_no1_pp8-17_NemethMarotzy
P. 10

Szerinte káros, ha szakértői, akadémiai testületek   művészek, ha foglalkoztak is ilyen kérdésekkel, en-
            joga az ítélés – mint például Franciaországban –, mert   nek hatása műveik létrejöttében nehezen megfogha-
            az rabbá teszi a művészetet, megváltoztathatatlan ke-  tó. Azonban úgy véljük, hogy a klasszicizmusban
            retek közé szorítja. A rossz gyakorlat kialakulását is   elkezdődött folyamat, a generációkon átívelő tudás
            leírta: azok akik megrettentek a döntés felelősségétől   tudományos rendszerbe foglalása a historizmus korá-
            át akarták adni a megítélés jogát, szakértők után ku-  ban érte el az első csúcspontját. A történelemfilozófia
            tattak, és akiket találtak, azok nem mindig voltak elég   értelemkeresése, a tudományos művészettörténet
            jók. Ez a hajsza szerinte sokszor káros tekintélytisz-  megszületése,  a  stílustörténet  kezdete  és  a  nemzeti
            teletet okozott, ezért nem megfelelő módszer az ítélet   stílusok felismerése vagy megalkotása a tudományos
            meghozatalára. 70                                 eredmények segítségével olyan korszellem jelenlétére
               Az  itt  bemutatott  gondolatokkal  arra  kívántunk   utalnak, amely a polgárosodással, a szabad piaci ver-
            rávilágítani, hogy a historizmus történelemfelfogá-  sennyel, így a pályázatokkal is összefügg, és esszen-
            sának megértése hogyan visz közelebb a művésze-   ciálisan jellemzi a historizmus korát.
            ti-építészeti alkotások megértéséhez. Talán közelebb,
            mint bármelyik másik korszak művészetéhez. Ugyan
            a történelemfilozófia nincs feltétlenül közvetlen ösz-  A tanulmány a Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támo-
            szefüggésben a művészi alkotás folyamatával, és a   gatásával készült.


            70  Semper, Tudomány, ipar és művészet, 69–70.






            BIBLIOGRÁFIA


            Gnehm, Micheal: »Kritik gegenwärtiger Zustände« als Urspungkritik – zum dritten Band des Stil. In: Nerdinger,
            Winfried – Oechslin, Werner (eds.): Gottfried Semper (1803–1879). Prestel, München 2003.
            Hegel, G. W. F.: A filozófiai tudományok enciklopédiájának alapvonalai III. A szellem
            filozófiája. (Ford.: Szemere Samu) Akadémiai, Budapest 1981.
            Hegel, Georg W. F.: Előadások a művészet filozófiájáról. (Ford.: Zoltai Dénes) Budapest, Atlantisz 2004.
            Hegel, G. W. F.: Esztétika. (Ford.: Tandori Dezső) Gondolat, Budapest 1979.
            Karge, Henrik: Projecting the future in German art historiography of the nineteenth century: Franz Kugler, Karl Schnaase,
            and Gottfried Semper. Journal of Art Historiography Vol. V. (2013) No. 9. (Publikálva: ArtHist.net, 2013. dec. 3.) < https://
            arthistoriography.files.wordpress.com/2013/12/karge.pdf>
            [megtekintve: 2018. január 14.]
            Kruft, Hanno-Walter: Geschichte der Architekturtheorie: Von der Antike bis zur Gegenwart. C.H.Beck, München 2013.
            Kugler, Franz: Handbuch der Kunstgeschichte. Verlag Ebner & Seubert, Stuttgart 1842.

            Marosi Ernő: Az interpretáció problémái a középkori művészet történetében – fogalmi
            apparátus és kvalitások. Ars Hungarica XIII. évf. (1985) 1. sz. 31-52.
            Miklós Tamás: Hideg Démon. Kalligram, Pozsony, 2011.
            Moland, Lydia L.: Hegel on Political Identity: Patriotism, Nationality, Cosmopolitanism.
            Northwestern University Press, Evanston IL., 2011.
            Németh Lajos: A mű történeti modelljei. In: Szalay Károly (szerk.): Minerva baglya. Magvető, Budapest 1973. 27-49.
            Nietzsche, Friedrich: A történelem hasznáról és káráról. Akadémiai, Budapest 1989.

            Schnaase, Karl: Archäologischer Rückblick aus das Jahr 1857. Deutsches Kunstblatt
            [Stuttgart] IX. évf. (1858) május 144–148. és június 170–175.








            16 · Architectura Hungariae 17 (2018) 1
   5   6   7   8   9   10   11