Page 4 - AH_vol17_no1_pp8-17_NemethMarotzy
P. 4

Hegel az előadásokban többször visszatért rá, hogy   Műveiket első sorban az 1830-as évekbeli romantikus
            mi a művészi alkotás, mi a művészet tárgya: a művé-  források, az akkori intellektuális közeg befolyásolta,
            szet a közvetlen világ és a tiszta gondolati világ kö-  amelynek Hegel már csak posztumusz alakja volt.
                                                                                                            19
            zött áll, a gondolatra utal, ennek kimondása a legfőbb   Mégis, több pontban összevethetőek ezek a művé-
            rendeltetése a vallással és a filozófiával együtt,  így   szettörténetet  később  alapjaiban  meghatározó  tézi-
                                                      14
            mi ezt úgy értjük, hogy ha ennek a kritériumnak meg-  sek, mert  ugyanarról a problémáról  gondolkodnak
            felelnek a modern alkotások, azok a művészet körébe   másként: e tanulmányhoz egy aspektust emelünk ki
            fognak tartozni, így annak nincs vége. Ezt erősíti meg   ezek közül, a számukra kortárs és a jövőbeli művészet
            az a szöveghely is, amely szerint Hegel korában az   szerepéről alkotott véleményüket.
                                                                                           20
            igény is megváltozott a művészet tartalmát illetően,   A közös kiindulópont tehát az volt, hogy a művé-
            szabadabb lett a viszony a műalkotásokhoz:        szet egy nagyobb – leginkább szellemtörténeti – na-
            „…fokozott mértékben [vált] szükségletünkké a műal-  rratívába illeszthető fejlődéstörténet és nem zsenik
            kotásokra való reflektálás.  […]  A műalkotás ítéle-  életrajza, ahogy a Vasari-féle hagyomány addig tartot-
            talkotásra késztet bennünket; a mű tartalmát és azt,   ta. Időrendi sorrendben Kugler kezdte el kialakítani a
            hogy az ábrázolás a tartalomnak megfelelő-e, gon-  művészettörténet egyik lehetséges elbeszélésmódját.
            dolati ellenőrzésnek vetjük alá. Ebben a tekintetben   1842-ben jelent meg kézikönyve,  amely lexikonsze-
                                                                                           21
            a művészet tudománya számunkra sokkal inkább      rűen veszi sorba a művészeti emlékeket és az ehhez
            szükséglet, mint volt a régebbi korokban. Becsüljük és   kapcsolt művészeket. A bevezetésben nem csak azt
            magunkénak valljuk a művészetet, de nem tekintjük a   mondta ki, hogy a művészettörténet fiatal, felfede-
            legvégső dolognak, hanem elgondolkodunk róla. Ez a   zetlen tudományterület, de azt is felvetette, hogy ne-
            gondolkozás nem arra irányul, hogy újra életre keltse   héz olyan földrajzilag értelmezett hálózatot rajzolni,
            a művészetet, mindössze arra, hogy a művészet telje-  amelyben minden egymástól elválasztani szükséges
            sítményét megismerje.”.                           terület pontos határokkal szerepel.  Kugler fő ren-
                                                                                             22
                                 15
               Ez az új, alapvetően történelmi eredetű, művé-  dező elve tehát inkább területi és nemzeti, és bár a
            szettörténeti  pozícionálása  a  kortárs  művészetnek   kötet alaposan bemutat minden művet, amelyet fon-
            azonban még nem jelenti, hogy itt kezdődött a mű-  tosnak tart a nemzeti stílustörténetek megalkotásá-
            vészettörténet tudomány, de természetesen nem is   hoz – mert a lényeg ez volt  – de egy köteten belül
                                                                                       23
            független tőle.  Ugyanis a művészettörténet tudo-  eljutott a kortárs művészetig is; sőt javaslatot tett a
                          16
            mány két atyja nem mondhatni kifejezetten Hegel-  jövő ideális művészetének milyenségére is. Ezt pe-
            tanítványnak, de ott voltak ezeken az előadásokon   dig azért tehette meg, mert Kugler szerint a – saját
            – tehát nem a szerkesztett Esztétika hatott gondolko-  – kortárs művészete a konklúziója volt az addig leír-
            dásukra első sorban –, ők Franz T. Kugler  és Karl   taknak; a művészet a 15. századtól számított fejlődés
                                                   17
            Schnaase.  Nem csak Hegel elveitől, de az egy-    eredménye. Mégpedig három idea szempontjából:
                     18
            máséitól is sokban különböznek megállapításaik.


            14  „A  művészet  legfőbb rendeltetése  az, hogy képes  legyen  a
            gondolat kimondására, együtt a vallással és a filozófiával; mint a   19  Karge, 5.
            vallás és a filozófia, úgy a művészet is az isteni, a legfőbb szellemi   20  Bár nem ebből a szempontból, de Kugler, Schnaase és a
            kívánalmaknak kimondásának és tudatosításának egyik módja. A   tanulmányban  később  hangsúlyosan  megjelenő  Semper,  rajtuk
            népek a művészetben legmagasabb rendű képzeteiket összegezték;   kívül Violett-le-Duc és Mertens összehasonlítása már Ernst
            gyakran a művészet az egyetlen kulcs valamely nép vallásának   Gombrichnál is felmerült, amelyre Marosi Ernő is felhívta a
            megismeréséhez. Közbülső láncszem egyfelől a tiszta gondolat,   figyelmet: Marosi Ernő: Az interpretáció problémái a középkori
            az érzékfeletti világ, másfelől a közvetlenség, a jelenvaló érzés   művészet történetében – fogalmi apparátus és kvalitások.  Ars
            között; míg a gondolkodás ezt az érzéki régiót úgy mutatja be,   Hungarica XIII. évf. (1985) 1. sz. 31. (3., 4. lábjegyzet)
            mint valami túlsó világot. A művészet a két végletet kibékíti   21  Kugler, Franz: Handbuch der Kunstgeschichte. Verlag Ebner
            egymással; összekötő láncszem fogalom és természet között. E   & Seubert, Stuttgart 1842. Kiemeli: Karge, 7.
            meghatározásban osztozik vallással és filozófiával; ám sajátos   22  „das  Ganze  unsrer  Wissenschaft  ist noch  gar  jung,  es  ist
            vonása, hogy még a magasabbrendűt is érzéki módon ábrázolja,   ein Reich, mit dessen Eroberung wir noch eben erst beschäftigt
            és így közelebb hozza az érző természethez.” Hegel, Előadások a   sind, […] da ist es schwer, oft fast unausführbar, ein behagliches
            művészet filozófiájáról, 56–57.                   geographisches Netz darüber zu legen und Provinzen, Bezirke,
            15  Hegel, Előadások a művészet filozófiájáról, 58.  Kreise und Weichbilder mit saubern Farbenlinien von einander
            16  Karge, 4.                                     zu sondern.” Kugler, X. Kiemeli: Karge, 7.
            17  Német műtörténész, történetíró és költő;      23  Ennek hegeli megfelelőjéről bővebben az „Art and National
                Stettin 1808. január 19. – Berlin 1858. március 18.  Understanding” c. fejezetben ír Lydia L. Moland. Uő: Hegel on
            18  Német jogász és művészettörténész; Gdańsk 1798.   Political Identity: Patriotism, Nationality, Cosmopolitanism.
            szeptember 7. – Wiesbaden 1875. május 20.         Evanston, IL., Northwestern University Press 2011. 127–131.





            10 · Architectura Hungariae 17 (2018) 1
   1   2   3   4   5   6   7   8   9