Page 7 - AH_vol17_no1_pp19-31_Kovacs
P. 7

A fenti időszakban tehát számos közel-keleti   Azzal a céllal tette mindezt, hogy megkülönböztesse
            egyetemes építészeti emlék került Nyugat-Európába   az oszmán-török művészeti örökséget a perzsa és isz-
            – kezdetben ellenőrizetlenül és az oszmán vezetés ré-  lám művészet halmazából, egyúttal védje az értéket
            széről sok esetben érdektelenül.                  képviselő elemeket elsősorban a korra jellemző kül-
               Az oszmán-török művészet célzott, intézményesí-  földre szállítástól. 1881-ben szintén Oszmán Hamdi
            tett, és törvénnyel szabályozott kutatása és védelme a   Bej közreműködésével nyílik meg, egyúttal ő vezette
            19. században kezdődött. A padisah 1869. február 13-  a konstantinápolyi Régészeti Múzeumot, két évre rá
            án adta ki az úgynevezett Asar-ı Atika Nizamnamesi-t   pedig a Szépművészeti Akadémiát (Sanayi-i Nefise
            (Régi Alkotások Szabályzata) a neves jogász, egy-  Mektebi – Szanaji Nefisze Mektebi).  Mindezen
                                                                                                 19
            ben művész Oszmán Hamdi Bej  koncepciója          gesztus az oszmán-török építészképzés fontos újító
                                              17
            alapján, mely első alkalommal köti engedélyhez a   lépése volt, egyszersmind a klasszikus oszmán épí-
            birodalom területén dolgozó régészek munkáját, egy-  tész-szerveződés vége. 20
            úttal tiltja az előkerült értékek külföldre szállítását. 18


                                                              19  Különféle művészeti ágakat  egyesítő Szépművészeti
            Még egy érdekesség megfigyelhető a kelet „orientalizálásában”,   Egyetem 1883-ban kezdte meg működését a Boszporusz európai
            nemzeti építészetének keresésében – II. Abdülhamid korabeli   partjainál. Az intézményben nem csupán építész, de különböző
            építészet nem csupán formakincsében, hanem jóval inkább   művészeti ágak restaurálása, illetve régészet is része az oktatási
            térstruktúrájában  idézte  a  „keletet”  és  alkotott  „nemzetit”.  Az   programnak.  Neve  számos  alkalommal  változott,  1928-tól,
            ázsiai, ezáltal alapvetően az iszlám által meghódított építészetre   Atatürk nyelvreformáló politikájának megfelelően a korábbi arab
            jellemző volt a kisebb épületegységek csoportos használata,   és perzsa elemekben bővelkedő oszmánli nyelvű intézménynév
            kertépítészeti elemekkel való összekötése, sok esetben zárt fallal   „törökösítve” lett Güzel Sanatlar Akademisi-re (Güzel Szanatlar
            körülvéve. Mindez a Távol-Kelet építészeti kultúrájában éppúgy   Akademiszi – Szépművészetek Akadémiája). Később Szinán
            megtalálható (lásd pekingi Tiltott Város), mint Belső-Ázsia, vagy   mester nevét felvéve Mimar Sinan Üniversitesi (Mimár
            Közel-Kelet épületeiben. Maga a klasszikus, évszázadokon át   Szinán Egyetem), és Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
            használt konstantinápolyi szultáni palota, a Topkapi Szeráj is több   (Mimár Szinán Szépművészeti Egyetem) lett – jelenleg is ezen
            kisebb épület együttese, mely kertekre, udvarokra hierarchikusan   néven üzeme, és a törökországi építészképzés legjelentősebb
            osztott egységekből épül fel. Azonban a későoszmán uralkodók   intézményei  közt  főként  az  építészet  művészi  ágának  képzését
            az európai mintát átvéve egy nagy épülettömbbe igyekeztek   helyezi előtérbe. Az egyetem szellemiségének mindig is fontos
            sűríteni rezidenciájukat– a Dolmabahcse Szeráj is így működik.   szempontja volt az európai kapcsolatok képviselete. Számos,
            II. Abdülhamid azonban visszatért a korábbi pavilonos   főként német és osztrák területről érkező oktatója volt – mely
            elrendezéshez, mely ún. „köskök” (kioszkok) együttesét   folyamat a II. világháború során semlegességi politikára törekvő
            eredményezte. Az épületegyüttes egyik leghíresebb tere a Sale   Törökországban menedéket lelő német építészek iskolateremtő
            Kösk, melyben II. Vilmos német császár is megszállt. Így tehát   munkásságán is megnyilvánult, így a nyugati tudást az anatóliai
            míg hazánk romantikus építészete sok esetben az orientalizmus   vernakuláris építészeti tudással ötvöző második nemzeti
            és a nemzeti gondolatok mentén keleti formakincsek használatát   építészeti mozgalom generációjának kinevelésében kulcsszerepet
            alkalmazta – Semper hasonlatát véve mintegy függönyként, addig   játszott. Tanított itt többek közt Hans Poelzig (1869-1936), Ernst
            az ún. „kelet” ugyanebben az időszakban, az uralkodói hatalmi   Egli (1893-1974 és Bruno Taut (1886-1938). Számunkra érdekes,
            reprezentáció egyik eszközeként szintén ezen gondolatok mentén   hogy 1937-től kezdve a magyar származású Franz Hillinger is az
            vezérelve, de sok esetben távoli, „nyugati” orientalizmushoz nyúlt   intézményben tanított. Hillinger Nagyváradon született, melyet az
            a formakincs tekintetében. Azonban nem csak formakincsében   iskola által kiadott archív iratok gyűjteményében szereplő, 1937.
            orientalizált és igyekezett nemzetit létrehozni, hanem téri   november 17-én kelt, 15975. sorszámú török nyelvű, magyar
            világában is.                                     nyelvre is lefordított szerződés is rögzít – hibásan, ugyanis az
            17  Oszmán Hamdi Bej (1842-1910) a későoszmán birodalom   írásban „Nagynavad” szerepel.  (Ld. Ataman,  Demir:  Arşivdeki
            polihisztora, jogász, festő, régész – gondolkodó. Számos tekin-  belgeler ışığında Güzel Sanatlar Akademisi’nde yabancı hocalar.
            tetben pionírnak számított, életét az oszmán-török kultúra szol-  [A Szépművészeti Akadémia külföldi oktatói az archív iratok
            gálatába állítva több szempontból. Édesapja görög származású   fényében.] Mimar Sinan Szépművészeti Egyetem, Isztambul
            nagyvezíri rangban szolgáló államférfi volt. Tanulmányait mind   2008. 291.) Budapesti tanulmányait követően 1919-22 közt a
            Konstantinápolyban, mind pedig Párizsban végezte, ahol francia   berlini bécsi Technische Hochschule tanulójaként Bruno Taut
            romantikus-orientalista művészek (Jean-Léon Gérȏme, Gustave   tanítványává és munkatársává válva követte őt Törökországba,
            Boulanger) munkáival került kapcsoaltba.  Mind jogászként,   ahol a Bauhaus-szellemiség oktatásában fontos szerepet játszott.
            mind pedig múzeumalapítóként eltökélt szándéka volt az oszmán   20  Korábban ugyanis az államszervezetet működtető, palotaeli-
            épített és tárgyi örökség védelmének, bemutatásának. Régészként   tet is alkotó aszkeri rétegből kerültek ki az építészek – sok eset-
            a Nemrut-hegyen végzett kutatást, publikált, illetve 1891-től ala-  ben devsirme, vagyis gyermekadó során a birodalom központjába
            pítója volt a konstantinápolyi Régészeti Múzeumnak. Fontosnak   kerülő janicsárok közül, így természetes, hogy mind hadászati,
            tartotta a különböző művészeti és mérnöki ágak oktatását – a   mind birodalmi-adminisztratív képzést és feladatot is elláttak. A
            konstantinápolyi Szépművészeti Akadémia (Sanayi-i Nefise   birodalmi központban, a Topkapi Szerájban számos iparművésze-
            Mektebi) alapítójaként. Művészként egyik legismertebb festmé-  ti műhely működött, melyek egy része volt az építészek műhelye.
            nye a Teknősoktató (1906).                        Az bizonyos, hogy a birodalmi építészek foglalkoztatásának és
            18  Ahunbay, Zeynep:  Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon.   képzésének szervezete II. Bajezid (1447-1512) idejében már mű-
            [Történeti környezet védelme és restaurálás.] Yem, Isztambul   ködött, és mintegy 350 éven keresztül lényegében változatlanul
            2014. 196.; Umar, Bilge:  Eski Eserler Hukuku. [Régi Művek   fennmaradt. A szervezet neve Hassa Mimarlar Ocağı (Hassza
            Jogszabályozása.] Ege Egyetem Jogi Kara, Izmir, 1981. 56.  Mimarlar Odzsagi, vagyis Uralkodói Építészek Háza), központja




                                                                              Architectura Hungariae17 (2018) 1 · 25
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12