Page 3 - AH_vol17_no1_pp19-31_Kovacs
P. 3

aranymozaik  burkolatot  bevakoltatta.  A  templomot   nevezett stílusban épült Dolmabahcse palotát is épít-
            későbbiekben a klasszikus oszmán építészet is hi-  tető Abdülmedzsid szultán (1839-51) idejében nagy-
            vatkozási alapjául, mintájául vette – érdemes a klasz-  szabású kutatás kezdődött a Hagia Sophia épületén.
            szikus oszmán hierarchikus kupolaegyüttessel fedett   A szultán parancsára 1847-51 közt a konstantinápolyi
            uralkodói dzsámijait megfigyelni.                 perzsa és orosz követségi épületeket tervező svájci
               Ezt követően szinte valamennyi oszmán uralkodó   Gaspare T. Fossatit bízta meg 1849. február 25-én
            kisebb-nagyobb mértékben hozzányúlt az épülethez.    kelt rendeletében az épület helyreállítási munkálata-
                                                          7
            A legnagyobb mértékű beavatkozások azonban több   ival. Gaspare-hez idővel testvére, Giuseppe is csat-
            uralkodó  regnálása  alatt  a  klasszikus  kor  birodalmi   lakozott. Az épületen végzett nagyszabású kutatási
            főépítésze Szinánhoz köthető 1576-tól kezdődően, il-  és helyreállítási munkálatok megvalósítására – mely
            letve a kései kor uralkodójához, I. Abdülmedzsidhez   folyamat eredményeként a több évszázados vakolatré-
            (1839-61), 1847 és 51 közt.                       teg alól kiszabadulhatott a pazar bizánci mozaikbur-
               Szinán, a klasszikus oszmán építészet mestere    kolat, a kupola szerkezeti erősítése és burkolatának
                                                          8
            1573-től kezdődően végzett munkálatai kiemelkedő-  cseréje is megtörtént.
                                                                                 10
            en fontosak az épület tartószerkezete szempontjából,   A Fossati-testvérek épületfelmérési és épületre-
            ugyanis támpillérekkel támasztotta meg az Aja Szófia   konstrukciós munkálataikon kívül új uralkodói karzat
            külső falait – mely megkülönböztethetően, de az épü-  tervezésére  is megbízást kaptak,  mely tulajdonképp
            let egészéhez apró és jól illeszkedő módon támasztot-  az Oszmán Birodalom területén zajló historista épí-
            ta meg és védte a templomot – így vészelve át szinte   tésmód stílusban tervezésének szép példája. Az új
            sértetlenül több mint ezer évet a földrengések sújtotta   uralkodói karzat, melynek építéséhez felhasználták a
            birodalmi fővárosban. A belső térben is számos felújí-  régi erkély ablakának részét, valamint lépcsőit, már-
            tást végzett, mely főként a gazdag márványburkolatot   ványoszlopon nyugvó hatszög alaprajzú imatérből, és
            érintette. 9                                      a hozzá vezető, három karcsú márványoszlopon fekvő
                A következő nagyszabású felújítás a késő-oszmán   folyosóból áll.  Az imatér és a folyosó oldalán is, osz-
            időszakhoz köthető, amikor az úgynevezett Tanzimat-  mán-török motívumokkal kevert bizánci ornamenti-
            korszak alatt a birodalom elindult az alkotmányos   kát felhasználó, a Fossati-testvérek megnevezése sze-
            monarchiák útján. A fényűző, oszmán barokknak     rint „şaf grek”, vagyis „tiszta görög” stílusban készült
                                                              áttört, stilizált növényi (mimóza, tulipán, rózsa virága
                                                              és levelei), valamint csillagmotívummal díszített pa-
            7  A ránk maradt írott forrásokat vizsgálva sorra vehető II. Bajezid   nelekből álló korlát áll.
            (1481-1512), II. Szelim (1566-1574), III. Murád (1574-1595), III.   A nagyszabású munkálatok reprezentációjának
            Mehmed (1595-1603), I. Ahmed (1603-1617), I. Mahmut (1623-  céljából az uralkodó pompázatos metszeteket tar-
            1640), II. Mahmut (1808-1839) és I. Abdülmedzsid (1839-61)
                                                                                      11
            építkezései. Míg a legtöbb uralkodó kisebb állagvédő munkálato-  talmazó albumot adott ki.  Az album előszavában
            kat rendelt el, a munkálatok a funkcionális és az iszlám által előírt   vázlatosan olvashatók a helyreállítási munkálatok le-
            változtatásokat is érintette. Az eredetileg fából készült minaret   írásai. A pazar metszetek pedig mind a helyreállított
            téglából és kőből lett újjáépítve, déli szomszédságába uralkodói
            türbék létesültek, rituális mosakodó és kútház került mellé, illetve   épületbelsőt (1. ábra – a metszeten, az apszis bal ol-
            iskola és szegénykonyha épült szomszédságába. Diker, 44.  dalán látható a fent leírt, stílusban tervezett uralkodói
            8  Szinán 1489-90 körül, a leginkább elfogadott nézet szerint   karzat), mind pedig az épületet és közvetlen környe-
            albán, szerb, vagy anatóliai görög családban született, később
            azonban a klasszikus oszmán építészet legismertebb és legtermé-  zetét bemutatják.
            kenyebb alkotójává vált. A nevéhez köthető mintegy 118 dzsámi
            közt említhetjük az isztambuli Szulejmán dzsámit, vagy a Herceg
            dzsámit, épp úgy mint az edirnei Szelimijét. Emellett 12 hidat,
            31 karavánszerájt, 48 fürdőt, számos mecsetet és kisebb épüle-
            tet is neki tulajdonítanak. Épp ezért joggal kötődik Szinánhoz a
            klasszikus oszmán építészet aranykora, illetve a klasszikus, cent-
            rális,  kupolával  fedett  dzsámitípus  tökélyre  fejlesztése,  mely  a   10  Ezen munkálatokhoz hasonló léptékű volt a 2006-2008 közti
            későbbi időszakok számára mintaadóvá vált. Részletesen: Egli,   burkolatcsere. Diker, 78.
            Ernst:  Sinan. Osmanlı Altın Çağının Mimarı. [Szinán. Az osz-  11  Fossati, Gaspard:  Aya  Sofia  Constantinople,  As  recently
            mán aranykor építésze.] Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul   restored by Order of H.M. the Sultan Abdul Medjid. [Aja Szófia,
            2009., Necipoğlu, Gülru: The Age of Sinan: Architectural Culture   Konstantinápoly, miként az az utóbbi időben restaurálásra került
            in the Ottoman Empire. Princeton University Press, Princeton   Őfelsége Abdülmedzsid Szultán rendelete által.] P. & C. Colhaghi,
            2005., Kuban, Doğan: Ottoman Architecture. Antique Collectors’   London 1852. Az eredeti album az Építészettörténeti és Műemléki
            Club, Woodbridge 2010.; Rabb, Péter: “We are all servants here!”   Tanszék könyvtárában található. Az album felkutatásáért köszönet
            Mimar Sinan – Architect of the Ottoman Empire.  Periodica   illeti Kollár Tamásnét. Egyúttal köszönöm Fehér Krisztinának az
            Polytechnica Architecture Vol. 44. (2013) No. 1. 17-37.  album francia nyelvű szövegében való eligazodásában nyújtott
            9  Diker, 50.                                     segítségét.




                                                                              Architectura Hungariae17 (2018) 1 · 21
   1   2   3   4   5   6   7   8