Page 3 - AH_vol17_no1_pp19-31_Kovacs
P. 3
aranymozaik burkolatot bevakoltatta. A templomot nevezett stílusban épült Dolmabahcse palotát is épít-
későbbiekben a klasszikus oszmán építészet is hi- tető Abdülmedzsid szultán (1839-51) idejében nagy-
vatkozási alapjául, mintájául vette – érdemes a klasz- szabású kutatás kezdődött a Hagia Sophia épületén.
szikus oszmán hierarchikus kupolaegyüttessel fedett A szultán parancsára 1847-51 közt a konstantinápolyi
uralkodói dzsámijait megfigyelni. perzsa és orosz követségi épületeket tervező svájci
Ezt követően szinte valamennyi oszmán uralkodó Gaspare T. Fossatit bízta meg 1849. február 25-én
kisebb-nagyobb mértékben hozzányúlt az épülethez. kelt rendeletében az épület helyreállítási munkálata-
7
A legnagyobb mértékű beavatkozások azonban több ival. Gaspare-hez idővel testvére, Giuseppe is csat-
uralkodó regnálása alatt a klasszikus kor birodalmi lakozott. Az épületen végzett nagyszabású kutatási
főépítésze Szinánhoz köthető 1576-tól kezdődően, il- és helyreállítási munkálatok megvalósítására – mely
letve a kései kor uralkodójához, I. Abdülmedzsidhez folyamat eredményeként a több évszázados vakolatré-
(1839-61), 1847 és 51 közt. teg alól kiszabadulhatott a pazar bizánci mozaikbur-
Szinán, a klasszikus oszmán építészet mestere kolat, a kupola szerkezeti erősítése és burkolatának
8
1573-től kezdődően végzett munkálatai kiemelkedő- cseréje is megtörtént.
10
en fontosak az épület tartószerkezete szempontjából, A Fossati-testvérek épületfelmérési és épületre-
ugyanis támpillérekkel támasztotta meg az Aja Szófia konstrukciós munkálataikon kívül új uralkodói karzat
külső falait – mely megkülönböztethetően, de az épü- tervezésére is megbízást kaptak, mely tulajdonképp
let egészéhez apró és jól illeszkedő módon támasztot- az Oszmán Birodalom területén zajló historista épí-
ta meg és védte a templomot – így vészelve át szinte tésmód stílusban tervezésének szép példája. Az új
sértetlenül több mint ezer évet a földrengések sújtotta uralkodói karzat, melynek építéséhez felhasználták a
birodalmi fővárosban. A belső térben is számos felújí- régi erkély ablakának részét, valamint lépcsőit, már-
tást végzett, mely főként a gazdag márványburkolatot ványoszlopon nyugvó hatszög alaprajzú imatérből, és
érintette. 9 a hozzá vezető, három karcsú márványoszlopon fekvő
A következő nagyszabású felújítás a késő-oszmán folyosóból áll. Az imatér és a folyosó oldalán is, osz-
időszakhoz köthető, amikor az úgynevezett Tanzimat- mán-török motívumokkal kevert bizánci ornamenti-
korszak alatt a birodalom elindult az alkotmányos kát felhasználó, a Fossati-testvérek megnevezése sze-
monarchiák útján. A fényűző, oszmán barokknak rint „şaf grek”, vagyis „tiszta görög” stílusban készült
áttört, stilizált növényi (mimóza, tulipán, rózsa virága
és levelei), valamint csillagmotívummal díszített pa-
7 A ránk maradt írott forrásokat vizsgálva sorra vehető II. Bajezid nelekből álló korlát áll.
(1481-1512), II. Szelim (1566-1574), III. Murád (1574-1595), III. A nagyszabású munkálatok reprezentációjának
Mehmed (1595-1603), I. Ahmed (1603-1617), I. Mahmut (1623- céljából az uralkodó pompázatos metszeteket tar-
1640), II. Mahmut (1808-1839) és I. Abdülmedzsid (1839-61)
11
építkezései. Míg a legtöbb uralkodó kisebb állagvédő munkálato- talmazó albumot adott ki. Az album előszavában
kat rendelt el, a munkálatok a funkcionális és az iszlám által előírt vázlatosan olvashatók a helyreállítási munkálatok le-
változtatásokat is érintette. Az eredetileg fából készült minaret írásai. A pazar metszetek pedig mind a helyreállított
téglából és kőből lett újjáépítve, déli szomszédságába uralkodói
türbék létesültek, rituális mosakodó és kútház került mellé, illetve épületbelsőt (1. ábra – a metszeten, az apszis bal ol-
iskola és szegénykonyha épült szomszédságába. Diker, 44. dalán látható a fent leírt, stílusban tervezett uralkodói
8 Szinán 1489-90 körül, a leginkább elfogadott nézet szerint karzat), mind pedig az épületet és közvetlen környe-
albán, szerb, vagy anatóliai görög családban született, később
azonban a klasszikus oszmán építészet legismertebb és legtermé- zetét bemutatják.
kenyebb alkotójává vált. A nevéhez köthető mintegy 118 dzsámi
közt említhetjük az isztambuli Szulejmán dzsámit, vagy a Herceg
dzsámit, épp úgy mint az edirnei Szelimijét. Emellett 12 hidat,
31 karavánszerájt, 48 fürdőt, számos mecsetet és kisebb épüle-
tet is neki tulajdonítanak. Épp ezért joggal kötődik Szinánhoz a
klasszikus oszmán építészet aranykora, illetve a klasszikus, cent-
rális, kupolával fedett dzsámitípus tökélyre fejlesztése, mely a 10 Ezen munkálatokhoz hasonló léptékű volt a 2006-2008 közti
későbbi időszakok számára mintaadóvá vált. Részletesen: Egli, burkolatcsere. Diker, 78.
Ernst: Sinan. Osmanlı Altın Çağının Mimarı. [Szinán. Az osz- 11 Fossati, Gaspard: Aya Sofia Constantinople, As recently
mán aranykor építésze.] Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul restored by Order of H.M. the Sultan Abdul Medjid. [Aja Szófia,
2009., Necipoğlu, Gülru: The Age of Sinan: Architectural Culture Konstantinápoly, miként az az utóbbi időben restaurálásra került
in the Ottoman Empire. Princeton University Press, Princeton Őfelsége Abdülmedzsid Szultán rendelete által.] P. & C. Colhaghi,
2005., Kuban, Doğan: Ottoman Architecture. Antique Collectors’ London 1852. Az eredeti album az Építészettörténeti és Műemléki
Club, Woodbridge 2010.; Rabb, Péter: “We are all servants here!” Tanszék könyvtárában található. Az album felkutatásáért köszönet
Mimar Sinan – Architect of the Ottoman Empire. Periodica illeti Kollár Tamásnét. Egyúttal köszönöm Fehér Krisztinának az
Polytechnica Architecture Vol. 44. (2013) No. 1. 17-37. album francia nyelvű szövegében való eligazodásában nyújtott
9 Diker, 50. segítségét.
Architectura Hungariae17 (2018) 1 · 21