Page 6 - AH_vol17_no1_pp19-31_Kovacs
P. 6

Az imahely, vagyis mecset, vagy dzsámi amellett   Ez a „kelet-kép”, az orientalizmus  nem abszolút
                                                                                              14
            hogy szakrális központ, funkciója összetett: szakrális,   értékű, hanem sajátosan nyugati alkotás  – vagyis,
                                                                                                  15
            közéleti szerepén kívül az uralkodói hatalom legiti-  ahogy a nyugat látja, illetve elképzeli a valóságban
            málója és propagandájának eszköze. Mindezek mel-  heterogén, és épp ezért egy fogalommal leírhatatlan
            lett az imahely terében megpihenő, udvarán beszél-  „keletet”  a kategorizálást zászlajára tűző pozitivista
                                                                      16
            gető emberekkel találkozhatunk, gyakori, hogy az ott   időszak.
            megforduló hivatalnokok jogi tanácsokat osztanak, a
            nagy tekintélyű hodzsák korán recitálására tanítják a
            fiatalokat.
               Az épületegyüttes egy része  a szinte önműködő
            gazdasági  egység  bevételét  hivatott  szolgálni,  ezt  a
            csoportot sok esetben fürdők, üzlethelységek, kara-
            vánszerájok alkották. Emellett sok esetben malmok,   14  Said, Edward W.: Orientalizmus. Európa Kiadó, Budapest
            és termőföld alkotta  az épületegyüttes gazdasági   2000. 11-12., 15.
                                                              15  Tehát paradox módon ez a fajta szembeállítás szintén
            alapját. Az épületegyüttes másik része a szociális és   „nyugati” találmány - mint ahogy a „kelet” fogalma és az annak
            vallási funkció ellátására volt hivatott, idetartoztak az   ellentéteként feltételezett „nyugat” is, és egy adott korszak – a
            imahelyek, sírhelyek, nyilvános konyhák (imaret), is-  kategorizáló 19. század történetírásának terméke.
                                                              16  Érdekes jelenség, hogy a késő-oszmán birodalomra is jellem-
            kolák, kutak és kútházak.                         ző volt az „orientalizáció”. Habár az Oszmán Birodalom életében
               A vakufok rendszerében nem csupán az új épü-   egészen kezdeti korszakától kezdve jelen van a „Nyugat”, hiszen
            letek emelése, hanem annak fenntartása, és szükség   maga a birodalom az egykori hellén és bizánci kultúra territóriu-
            szerint kisebb javítási és nagyobb helyreállítási mun-  mán született. Folyamatosan megfordultak itt velencei és genovai
                                                              kereskedők.  A Konstantinápolyt elfoglaló II.  Mehmed  (1432-
            kák is benne foglaltattak. A vakufok sok esetben sa-  1481) szultán udvarában festett Gentile Bellini, a többek közt
            ját építésszel rendelkeztek, akiknek célja az épületek   latinul is beszélő uralkodó Leonardo Da Vincit is megbízta egy,
            karbantartása.                                    az Aranyszarv-öböl fölé magasodó híd megalkotásával. Mindez
                                                              nem változott a késő-oszmán birodalom esetében sem. Az utol-
               Mindezen    intézményrendszer   az   Oszmán    só szultánok reprezentációs igénye számos, nyugat felől érkező
            Birodalom mintegy hat évszázados fennállása során   hatást alkalmazott a birodalomban, így a fotográfiát, vagy épp a
            fennmaradt, egyúttal a köztársaság kikiáltásával mi-  nyugati építészeti divatot. Adülmedzsid (1823-1862) szultán bíz-
            nisztériumi rendszerbe való illesztésével a szekuláris   ta meg az örmény Balyan családot roppant méretű új palotája, a
                                                              Dolmabahcse Szeráj építésével, mely a korszak historista európai
            államszervezet részeként intézményi folytonosságot   divatját követte – hatalmas vagyonokat felemésztve a Boszporusz
            biztosított a 19-20. század fordulójában kialakuló cél-  egyik feltöltött partszakaszán. Így tehát a 19. század oszmán elit-
            zott és szervezett műemlékvédelem kezdeteihez.    je a nyugati historizmus építészeti divatját igyekezett követni.
                                                              1876-ban lépett trónra II. Abdülhamid (1842-1918) szultán, aki
                                                              sokak szerint az egyik utolsó teljhatalmú padisah volt – utódai
                                                              már az első világháborút megelőző és alatti zűrzavaros időszak
            A SZERVEZETT MŰEMLÉKVÉDELEM                       alatt többnyire az események bábjaként igyekeztek túlélni. II.
            KEZDETEI – OSZMÁN HAMDI BEJ                       Abdülhamid számos ellentmondásos tette ellenére nagyszabású
                                                              infrastrukturális fejlesztésbe kezdett – megálmodott egy alagutat,
                                                              mely a Boszporusz vizében futva összekötné Európát Ázsiával
               A 19.-20. század fordulóján a világkiállítások, il-  (a projekt az elmúlt években öltött testet az első interkontinen-
            letve a művészettörténet paradigmaalkotó személyisé-  tális metróvonal képében), távíróhálózatot hozott létre Köstence
            gei, Winckelmann, Riegl vagy épp Strzygowski nyo-  (Conştanţa) és Konstantinápoly közt, illetve a Közel-Kelet felé
                                                              futó vasútvonal megalkotását is támogatta. Habár kései uralko-
            mán az oszmán fennhatóság alatt álló kelet művészete   dásának időszaka, és a korábbi, alkotmányos irányba forduló fo-
            iránt fokozódó érdeklődés mutatkozott. Mindezen   lyamatokat meggátló tevékenysége számos esetben vita tárgyát
            érdeklődés táptalajává vált az európai romantikus   képezi, ezen nagyívű infrastrukturális fejlesztések során célja a
                                                              birodalom megkopott nagyságának felélesztése. Mindezt építé-
            orientalizmusnak. A Napóleoni-korszaktól kezdődő   szeti megrendelésében is igyekezett kifejezni, így az általa vá-
            folyamatos keleti hadjáratok során Európába áramló   lasztott, jobban védhető, szinte „erődítményszerű” Csillag-palota,
            keleti termékek okozta kíváncsiság – mely az ener-  vagyis Yıldız Szerájon végzett építkezéseivel szintén „orientalis-
            válódó Oszmán Birodalom által uralt területen egyre   ta” és „nemzeti” jegyeket igyekezett elvonultatni. Ehhez érdekes
                                                              módon olyan terület építészeti formajegyeit használta fel, mely
            inkább befolyást szerző brit, francia és német kato-  sosem volt az Oszmán Birodalom része – méghozzá a dél-ibériai
            nai és kereskedelmi kapcsolatok (lásd. Berlin-Bagdad   Alhambrát. Az épület ugyanis az oszmánoktól független ibériai
            vasútvonal építése) következtében tömegesen nyugat-  muszlim, alapvetően berber és arab kultúrájú emírség építménye,
            ra kerülő keleti tárgyak nyugata kerülésében tetőzött   mely a birodalomalapító I. Oszmán születése előtt kezdtek el épí-
                                                              teni a terület uralkodói – II. Abdülhamid számára mégis fontos
            és okozta a századfordulóra kialakult keleti divatot.  előkép volt ez a paradox módon tőlük nyugatra, távol található
                                                              „keleti birodalom” formakincse, mely a saját nemzeti nagyságu-
                                                              kat volt hivatott kifejezni.





            24 · Architectura Hungariae 17 (2018) 1
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11