Page 10 - AH_vol17_no1_pp19-31_Kovacs
P. 10
Újítás tehát az egyértelmű korszakhatárolás, valamint Azonban Törökország legnagyobb mennyiségű
egy konkrét, a nemzetpolitika számára fontos törté- és értékű, a középkortól egészen a 19. századig
nelmi eseményhez való kapcsolat – azonban a 19. működő valamennyi vallási, vagy ahhoz a korábbi,
századot követő koramodern épületek saját építészeti vakufokról szóló fejezetben leírt okokból köthető
értékük okán nem tartoztak védelem alá. A törvény épületállomány korábban a Kulturális és Turisztikai
27
egyúttal szabályozta a vagyonkezelés, a működtetés Minisztérium (Kültür ve Turizm Bakanlığı), nap-
és a kutatás kérdéskörét is. Érdekes módon mind a jainkban a Török köztársaság Miniszterelnöksége
kezelési feladatok, mind pedig a hatósági feladatok (Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlığı) – közvetlenük a
megosztottak – és az egyes épületek funkcióival, tör- miniszterelnök-helyettes felügyelete alá sorolt Kegyes
téneti kialakulásával vannak összefüggésben. Így te- Alapítványok Főigazgatóságához (Vakıflar Genel
hát a történeti paloták, melyek nagy része jellemzően Müdürlüğü) tartozik. 29
Isztambul területén a késő-oszmán korban épült, a tö-
rök parlament, vagyis a Nagy Nemzetgyűlés (Büyük
Millet Meclisi – Büjük Millet Medzsliszi) alá tarto- A KEGYES ALAPÍTVÁNYOK (VAKUFOK)
zó Nemzeti Paloták Főosztálya (Milli Saraylar Daire FŐIGAZGATÓSÁGA NAPJAINKBAN
Başkanlığı – Milli Szarajlar Daire Baskanliği) alá, a
katonai objektumok, így többek közt a szintén ké- Az intézmény a hatáskörébe tartozó műemlékek
ső-oszmán isztambuli Selimiye Kaszárnya (Selimiye kezelését, kutatását és hatóságként védelmét is el-
Kışlası – Szelimije Kislaszu), a Kuleli Katonai látja – minden olyan épület esetében, mely egyko-
Gimnázium (Kuleli Askerli Lisesi – Kuleli Aszkerli ron vakuf, vagyis kegyes alapítványhoz köthető volt.
Liszeszi) illetve a Gümüşssuyu Katonai Kórház Amennyiben a szervezet főbb egységeit vizsgáljuk,
(Gümüşsuyu Askerli Hastanesi – Gümüsszuju Aszkerli egyrészt központi feladatköröket láthatunk, másrészt
Hasztaneszi) a Nemzeti Védelmi Minisztérium (Milli területi főigazgatóságokat, mely minden nagyváros
Savunma Bakanlığı – Milli Szavunma Bakanliği) alá és agglomerációja esetében képviselettel rendelkezik,
tartozik. Az örökségvédelem központi koordinációja emellett tanácsadói testületként is funkcionál, egyút-
a Kulturális Minisztérium feladatköre lett. Erre a célra tal üzemeltetési feladatokat is ellát.
egy ankarai központi tanács – ún. felső tanács (Yüksek Jelenleg a kegyes alapítványok a 2002. január
Kurul – Jükszek Kurul) került létrehozásra – térségi 1-jén hatályba lépett 4721. számú jogszabály értelmé-
szinten pedig a körzeti tanácsok látják el ezen felada- ben működnek – érdekes módon a jogszabály kitár az
tokat (Bölge Kurulları). Háttérintézményként pedig új vakufok alapításának lehetőségeire is. A szervezet
Felmérési és Technikai Főigazgatóságok működnek információi alapján mintegy 52000 objektum tartozik
(Rölöve ve Anıt Müdürlükleri), amelyek szintén mi- kezelésükbe, az általuk felújított objektumok száma
nisztériumi megbízásból készítenek helyreállítási eléri a 3500-at.
terveket. Ehhez kapcsolódik az 1984-ben létrehozott Így az épületek védelme, szakszerű fenntartása,
Restaurálás és Konzerválás Központi Laboratóriuma kutatása és kezelése napjainkban is folytonos. Az
30
(Restorasyon ve Konservasyon Merkez Laboratuvarı intézmény számos kutatót foglalkoztat, sorra ad ki
– Resztoraszjon ve Konzervaszjon Merkez
Laboratuvari), amely patinás helyen, az isztambuli
Topkapi Palota szomszédságában működik, és főként 29 Musztafa Kemál Atatürk 1923 március 1-jén, a Török Nagy
Nemzetgyűlés előtt elmondott beszéde értelmében az azt megelőző,
történeti anyagtannal foglalkozik. Végezetül külön vagyis az 1922. évben 126 dzsámi, 31 medresze, 22 kútház és
meg kell említeni a történeti környezet, a „történeti 26 fürdő felújítását végezték. Mindez a köztársaság kikiáltását
infrastruktúra” védelmét. Ezt helyi szinten, az adott megelőző háborús és zűrzavaros időszak következtében, a frissen
alapított kulturális minisztérium alá került vakufok esetében
önkormányzatok látják el és általánosságban az ingat- történt. Ez is jelzi az egyedülálló építészeti örökséget tömörítő
lanokból érkező adó 10%-át hivatottak ezen célra for- szervezet szekuláris állam rendszerébe való betagozódásának
dítani. A történeti hidak részére azonban külön szer- folyamatát és fontosságát.
vezet (Köprüler Daire Başkanlığı – Tarihi Köprüler 30 Az örökségvédelem-oktatás magas szintű – a legfontosabb
egyetemek esetében mesterképzés-szinten (jükszek liszansz)
Şube Müdürlüğü – Köprüler Daire Baskanligi – különválik az építészet, belsőépítészet, várostervezés és az
Tarihi Köprüler Sube Müdürlüjü) hivatott a megfelelő örökségvédelem oktatása, így történeti épületekkel szinte kizá-
védelmet biztosítani. 28 rólag a tudománykörből mesterképzést végzők (yükszek mimar,
resztoraszjon uzmani – mester építész, restaurálás szakembere)
foglalkoznak. Az örökségvédelemmel kapcsolatos projektek do-
kumentálása is szigorúan szabályozott. Három fő munkarészből
27 Ahunbay, 137. áll. Első a rölöve (alakhelyes felmérési rajz - a jelenlegi állapot
28 Ahunbay, 140. dokumentálása), a második a resztitüszjon (restitüsyon – elvi
28 · Architectura Hungariae 17 (2018) 1