Page 10 - AH_vol17_no1_pp19-31_Kovacs
P. 10

Újítás tehát az egyértelmű korszakhatárolás, valamint   Azonban Törökország legnagyobb mennyiségű
            egy konkrét, a nemzetpolitika számára fontos törté-  és értékű, a középkortól egészen a 19. századig
            nelmi eseményhez való kapcsolat – azonban a 19.   működő valamennyi vallási, vagy ahhoz a korábbi,
            századot követő koramodern épületek saját építészeti   vakufokról szóló fejezetben  leírt okokból köthető
            értékük okán nem tartoztak védelem alá.  A törvény   épületállomány korábban a Kulturális és Turisztikai
                                                27
            egyúttal szabályozta a vagyonkezelés, a működtetés   Minisztérium (Kültür ve Turizm Bakanlığı), nap-
            és a kutatás kérdéskörét is. Érdekes módon mind a   jainkban a Török köztársaság Miniszterelnöksége
            kezelési feladatok, mind pedig a hatósági feladatok   (Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlığı) – közvetlenük a
            megosztottak – és az egyes épületek funkcióival, tör-  miniszterelnök-helyettes felügyelete alá sorolt Kegyes
            téneti kialakulásával vannak összefüggésben. Így te-  Alapítványok Főigazgatóságához (Vakıflar Genel
            hát a történeti paloták, melyek nagy része jellemzően   Müdürlüğü) tartozik. 29
            Isztambul területén a késő-oszmán korban épült, a tö-
            rök parlament, vagyis a Nagy Nemzetgyűlés (Büyük
            Millet Meclisi – Büjük Millet Medzsliszi) alá tarto-  A KEGYES ALAPÍTVÁNYOK (VAKUFOK)
            zó Nemzeti Paloták Főosztálya (Milli Saraylar Daire   FŐIGAZGATÓSÁGA NAPJAINKBAN
            Başkanlığı – Milli Szarajlar Daire Baskanliği) alá, a
            katonai objektumok, így többek közt a szintén ké-    Az intézmény a hatáskörébe tartozó műemlékek
            ső-oszmán isztambuli Selimiye Kaszárnya (Selimiye   kezelését, kutatását és hatóságként védelmét is el-
            Kışlası – Szelimije Kislaszu), a Kuleli Katonai   látja – minden olyan épület esetében, mely egyko-
            Gimnázium (Kuleli Askerli Lisesi – Kuleli Aszkerli   ron vakuf, vagyis kegyes alapítványhoz köthető volt.
            Liszeszi) illetve a Gümüşssuyu Katonai Kórház     Amennyiben a szervezet főbb egységeit vizsgáljuk,
            (Gümüşsuyu Askerli Hastanesi – Gümüsszuju Aszkerli   egyrészt központi feladatköröket láthatunk, másrészt
            Hasztaneszi) a Nemzeti Védelmi Minisztérium (Milli   területi főigazgatóságokat, mely minden nagyváros
            Savunma Bakanlığı – Milli Szavunma Bakanliği) alá   és agglomerációja esetében képviselettel rendelkezik,
            tartozik. Az örökségvédelem központi koordinációja   emellett tanácsadói testületként is funkcionál, egyút-
            a Kulturális Minisztérium feladatköre lett. Erre a célra   tal üzemeltetési feladatokat is ellát.
            egy ankarai központi tanács – ún. felső tanács (Yüksek   Jelenleg a kegyes alapítványok a 2002. január
            Kurul – Jükszek Kurul) került létrehozásra – térségi   1-jén hatályba lépett 4721. számú jogszabály értelmé-
            szinten pedig a körzeti tanácsok látják el ezen felada-  ben működnek – érdekes módon a jogszabály kitár az
            tokat (Bölge Kurulları). Háttérintézményként pedig   új vakufok alapításának lehetőségeire is. A szervezet
            Felmérési és Technikai Főigazgatóságok működnek   információi alapján mintegy 52000 objektum tartozik
            (Rölöve ve Anıt Müdürlükleri), amelyek szintén mi-  kezelésükbe, az általuk felújított objektumok száma
            nisztériumi megbízásból készítenek helyreállítási   eléri a 3500-at.
            terveket. Ehhez kapcsolódik az 1984-ben létrehozott   Így az épületek védelme, szakszerű fenntartása,
            Restaurálás és Konzerválás Központi Laboratóriuma   kutatása  és kezelése napjainkban is folytonos. Az
                                                                     30
            (Restorasyon ve Konservasyon Merkez Laboratuvarı   intézmény számos kutatót foglalkoztat, sorra ad ki
            –   Resztoraszjon   ve  Konzervaszjon   Merkez
            Laboratuvari), amely patinás helyen, az isztambuli
            Topkapi Palota szomszédságában működik, és főként   29  Musztafa Kemál Atatürk 1923 március 1-jén, a Török Nagy
                                                              Nemzetgyűlés előtt elmondott beszéde értelmében az azt megelőző,
            történeti  anyagtannal  foglalkozik.  Végezetül  külön   vagyis az 1922. évben 126 dzsámi, 31 medresze, 22 kútház és
            meg kell említeni a történeti környezet, a „történeti   26 fürdő felújítását végezték. Mindez a köztársaság kikiáltását
            infrastruktúra” védelmét. Ezt helyi szinten, az adott   megelőző háborús és zűrzavaros időszak következtében, a frissen
                                                              alapított kulturális minisztérium alá került vakufok esetében
            önkormányzatok látják el és általánosságban az ingat-  történt. Ez is jelzi az egyedülálló építészeti örökséget tömörítő
            lanokból érkező adó 10%-át hivatottak ezen célra for-  szervezet szekuláris állam rendszerébe való betagozódásának
            dítani. A történeti hidak részére azonban külön szer-  folyamatát és fontosságát.
            vezet (Köprüler Daire Başkanlığı – Tarihi Köprüler   30  Az örökségvédelem-oktatás magas szintű – a legfontosabb
                                                              egyetemek esetében mesterképzés-szinten (jükszek liszansz)
            Şube  Müdürlüğü  –  Köprüler  Daire  Baskanligi  –   különválik az építészet, belsőépítészet, várostervezés és az
            Tarihi Köprüler Sube Müdürlüjü) hivatott a megfelelő   örökségvédelem oktatása, így történeti épületekkel szinte kizá-
            védelmet biztosítani. 28                          rólag a tudománykörből mesterképzést végzők (yükszek mimar,
                                                              resztoraszjon uzmani – mester építész, restaurálás szakembere)
                                                              foglalkoznak. Az örökségvédelemmel kapcsolatos projektek do-
                                                              kumentálása is szigorúan szabályozott. Három fő munkarészből
            27  Ahunbay, 137.                                 áll. Első a rölöve (alakhelyes felmérési rajz - a jelenlegi állapot
            28   Ahunbay, 140.                                dokumentálása), a második a resztitüszjon (restitüsyon – elvi





            28 · Architectura Hungariae 17 (2018) 1
   5   6   7   8   9   10   11   12   13