Page 8 - AH_vol17_no1_pp19-31_Kovacs
P. 8

A  köztársaság  kikiáltásával  az  általa  megkez-  Az újonnan alapított egyetemek rendre foglalkoz-
            dett szisztematikus munka szélesebb támogatást    nak művészettörténettel, építészettörténettel  (töb-
            kapott. A fiatal köztársaság szekularizációs folya-  bek közt az Isztambuli Egyetem Művészettörténeti
            matának köszönhetően sorra nyíltak a múzeumok –   Tanszéke, 1933, Ankarai Egyetem Történeti Tanszéke,
            (Topkapı Sarayı – bezár 1924-ben, múzeumként újra   1954).  Az 1932-ben alapított népházak (Halkevleri)
                                                                                                            23
                                                                    22
            nyílik 1933-ban, Aya Sofia – bezár 1926-ban, újra
            nyílik múzeumként 1935-ben, Ankara Etnográfiai
            Múzeum és a konyai Mevlana Múzeum 1927-ben),      is rengeteg újítást hozott. Mindezek célja a nyugati értelemben
            mindezek közül a legjelentősebb azonban a dzsá-   vett versenyképes, önmagáért felelős török egyéniség támogatása
            miként működő Aja Szófia múzeummá nyilvání-       volt. A himnusz, a zászló, az államforma, a gyermekek és fiatalok
                                                              ünnepe és maga az ország elnevezése, vagyis Türkiye Cumhuriyeti
            tása (illetve mai napig múzeumként funkcioná-     (Türkije Dzsumhurijeti, Török Köztársaság) bevezetése pedig a
            lása) – mely ilyenformán egyedülálló az Oszmán    török nemzettudatnak adott erős alapot.
            Birodalom, valamint a Török Köztársaság esetében. 21  22  A Török Köztársaság építészeti oktatásának modernizálása
                                                              a huszadik század első negyedében, Nyugat-Európából érkező
                                                              építészek meghívásával, és az általuk végzett oktatói munkával
                                                              kezdődött. A külföldi professzorok részvétele építészeti
            pedig a palota első udvara, illetve Konstantinápoly Vefa városré-  oktatásban az Oszmán Hamdi által alapított egyetemen oktató
            sze volt. A birodalmi építkezés két kulcsszereplője a birodalmi   professzorok, úgy mint Alexandre Vallaury, Ernst Egli, Hans
            főépítész, a nagyjából 44 fős csoportjával, illetve a Şehremini,   Poelzig, Bruno Taut, Henri Prost, mind saját építész praxisukban
            aki főként a költségvetés szervezésében játszott kulcsszerepet. A   tervezett épületeivel, mind pedig a fiatal Török Köztársaság török
            főépítész amellett, hogy az épületek koncepcióját, sok esetben   építészeinek új generációjának nevelésében, a Kora-Köztársaság
            a kidolgozás módszerét irányította, a jövendő generáció oktatá-  kori építészet fejlődésében fontos szerepet játszottak. Így a Kora-
            sában is részt vett – így tett Szinán mester is. A rögzült építési   Köztársaság kori török építészet második nemzeti építészeti
            hagyományok okán, az egyes épületszerkezeti elemek kivitele-  mozgalmának (általában 1939-1950 közti időszakot számítjuk
            zésére  szakosodott  mesterek  irányítása  számított  tulajdonképp   a  mozgalom  működésének)  építészei,  úgy  mint  Seyfi  Arkan,
            az építész egyik fő feladatának. Mindez egyébként a jelenlegi   Sedat Hakkı Eldem, Emin Onat, Sevki Balmumcu pályafutásának
            törökországi örökségvédelem módszertana szempontjából is   alakítását  megalapozták.  Ezen  építészek  mindegyike  nagy
            fontos, ugyanis sok esetben a történeti ipari hagyományokat űző   hangsúlyt fektetett a történeti épületek tanulmányozására és a
            mesterek végzik egy-egy épület helyreállítási munkáinak részeit,   történeti építészeti örökség védelmére. Bővebben lásd: Ataman,
            így az anyagi hitelesség sok esetben nem valósul meg, azonban   Demir: Arşivdeki belgeler ışığında Güzel Sanatlar Akademisi’nde
            a történeti kivitelezési módszer élő hagyományai miatt a szelle-  yabancı hocalar. [A Szépművészeti Akadémia külföldi oktatói az
            mi ételemben vett hiteleség tetten érhető. (Ld. Madran, Emre:   archív iratok fényében.] Mimar Sinan Szépművészeti Egyetem,
            Osmanlı İmparatorluğunda Onarım Esnafı. (16.-18. Yüzyıllar).   Isztambul 2008.; Bozdoğan, Sibel:  Modernism and Nation
            [Helyreállítási szerveződés az Oszmán Birodalomban. (16-18.   Building. Turkish Architecture Culture in the Early Republic. The
            évszázadok)]. In: Akın, Nur – Batur, Afife – Batur, Selçuk (eds.):   University of Washington Press, Washington 2001.; Aslanoğlu,
            Osmanlı Mimarlığının 7 Yüzyılı „Uluslarüstü Bir Miras” [Az   İnci: Erken Cumhuriyet dönemi mimarlığı. 1923-1938. [A kora
            oszmán építészet 7 évszázada. „Nemzetek fölötti örökség”.] Yapı,   köztársaság-kori építészet. 1923-1938.] Bilge, Ankara 2010.
            Isztambul, 1999. 327.)                            23      1923.  október  29-én az  Ankarában  ülésező  Nagy
            A képzés fent leírt formája a 18. század végéig fennmaradt, az   Nemzetgyűlés (Büyük Millet Meclisi) kikiáltotta a Török
            1795-ben alapított Mühendishane-i Berii Hümayun, a birodalmi   Köztársaságot, mellyel hivatalosan is megszűnt egy mintegy
            mérnöki ház,  illetve az  1831-ben, lényegében  Konstantinápoly   hatszáz  évig fennálló,  expanzív ideológiát  követő muszlim
            városigazgatási feladatait ellátó Şehremini és az Ebniye-i Hassa   világbirodalom, és átadta a helyét egy szekuláris, parlamentáris
            Müdürlüğü, a birodalmi épületek igazgatósága megosztva vette át.   alapokon  nyugvó,  alapvetően  semlegességre  törekvő
            Ezen rendszerbe illeszkedően alapult 1831-ben a Szépművészeti   köztársaságnak. Az oszmán uralkodóház leváltását és a köztársaság
            Akadémia.                                         kikiáltásának hátterét katonai és politikai téren megszervező és
            21      Musztafa Kemál pasa (1881-1938), a gallipoli csata   véghezvivő Musztafa Kemál Atatürk és az által vezetett kormány
            köztiszteletben álló hadvezére, aki a szultáni parancs ellenére,   az élet minden területére kiterjedő nemzetépítő politikát hajtott
            a közép-anatóliai Szivaszból és Angorából kiindulva, a   végre.  Célja  a  nemzetiségében,  nyelvében,  műveltségében
            világháborúban győztes hatalmakat folyamatosan kiszorítva az   heterogén oszmán társadalomból az egységes, török nemzet
            országhatárt a mai Törökország határaihoz igazíttatta. Egyidejűleg   felépítése volt. Az atatürki nemzetépítési stratégia részeként a
            hatékony közigazgatást épített ki ankarai központtal, élén a   török kormány létrehozta a népház, törökül halkevi intézményét.
            Nagy Török Nemzetgyűléssel. Így kerülhetett sor az 1923-as   A népházak az oszmánból törökké válás átmeneti korszakának
            lausanne-i béke keretében a sévres-i béke felülvizsgálatára, majd   egyik legjellemzőbb építészeti lenyomata. Egyrészt az 1932-
            a kalifátus és padisahi rendszer megszüntetésével és az Oszmán   51 közt, a kora-köztársaság korszak utolsó évtizedeiben majd
            Ház trónfosztásával a Török  Köztársaság  kikiáltására. Ekkor   minden török településen létesült népház: a falvaktól egészen a
            kezdődött Musztafa Kemál paternalista rezsimjének, a modern   nagyvárosokig, így az intézményhálózaton keresztül a társadalom
            török ideológia megteremtésének időszaka. Számos reformot   széles spektrumával tudott a kormány közvetlenül kommunikálni.
            vezetett be Kemál: az anyakönyvezés pontosítását, a vezetéknév   Másrészt a népházak tervezésében a kora-köztársasági kor neves
            felvételét (ő maga: Atatürk, vagyis a Törökök Őse, Atyja nevet   építészei vettek részt, ötvözve az Európából hozott kortárs tér
            vette fel), az oszmánli nyelv reformálását, mely főként az arab   és tömegalkotási módszereket, technikai újításokat a klasszikus
            és perzsa jövevényszavaktól való megtisztítást jelentette, az arab   oszmán és anatóliai tudással. Musztafa Kemál Atatürk az 1923-as
            helyett a nyelvhez jobban illeszkedő és könnyen tanulható latin   köztársaság kikiáltásától kezdve, 1938-as haláláig tartó, tizenöt
            betűs írás bevezetését (prof. Németh Gyula ajánlásai alapján), de   éves elnöksége alatt hosszú évtizedekre megalapozta és kijelölte
            az öltözködés, üdvözlés, mindennapi szokások, időszámítás terén   a Török Köztársaság követendő útját. Az új köztársaság nemcsak





            26 · Architectura Hungariae 17 (2018) 1
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13