Page 5 - AH_vol17_no1_pp19-31_Kovacs
P. 5

Mindez egy merőben új korszak kezdete – amikor   alapításának pedig számos előnye volt: egyrészt a
            is a historizmus gondolatiságában a világon sok he-  vagyon befektetése és a kezelés által az öröklés biz-
            lyütt figyelem fordul a történeti művészeti produktum   tosítása, másrészt a társadalmi megbecsülés növelé-
            szisztematikus – pozitivista kutatása és védelme iránt.   se, az iszlám vagyoni segítséget hirdető előírásának
            Mielőtt azonban a 19.-20. század fordulójára érnénk,   kielégítése. Az épületegyüttesben helyet kaphat ima-
            vizsgáljuk meg a klasszikus oszmán építészettörténet   hely, fürdő, szegénykonyha, türbe, vagyis síremlék
            fontos fogalmát, a kegyes alapítványok, vagyis vaku-  és medresze, vagyis iskola. Alapvetően szakrális
            fok intézményét. (1. ábra)                        komplexumról beszélünk, azonban az iszlám  vallás
                                                              sajátosságainak megfelelően minden elemének van
                                                              szociális és közéleti szerepe is. A fürdő amellett,
            VAKUFOK ÉS JELENLEGI KEZELÉSÜK                    hogy kiszolgálja az iszlám által előírt kötelező tisz-
                                                              tálkodás  igényét,  egyúttal  közéleti  hely  és  hasznos
               A vakufok, vagyis kegyes alapítványok intézmé-  bevételi  forrást  jelent  a  küllijét  működtető  alapít-
            nye ugyanis az anatóliai félsziget oszmán történetét   vány számára. A szegénykonyha létesítésének alapja
            megelőzően a Rúmi Szeldzsuk Birodalomra is jellem-  szintén vallási, ugyanis az iszlám öt alappillérének
            ző volt, az oszmánok 13. századi színre lépését kö-  egyike a zakát, vagyis a muszlimok számára kötele-
            vetően pedig folyamatosan meghatározta a birodalom   ző alamizsna, melynek fontossága a Koránban is ol-
            épületállományának jeletős részének keletkezését.   vasható:, szociális fontossága azonban egyértelmű.
            Jogfolytonossága pedig a köztársaság kikiáltását kö-
            vetően is -változó szabályrendszer szabta keretek közt
            ugyan-, de fennmaradt. Miután a vakufok nem csupán
            az épületek létrehozását eredményezték, de kezelését,
            fenntartását is– így tulajdonképp a szervezett műem-  elhelyezkedő intézménykomplexum. Jelentése: különböző funk-
            lékvédelem intézményi előzményének is nevezhető.   ciókat ellátó épületek összessége. A küllije ugyanis nyilvános,
               Míg a 13. század során I. Oszmán a Bizánci és   bárki számára látogatható, a benne lévő intézmények a köznép
                                                              számára szabadon használható alapvető szakrális és szociális
            Rúmi Szeldzsuk Birodalom határán lévő apró bégség   funkciókat tartalmaz. Lehetnek uralkodói, vagy magán alapí-
            uralkodója volt, addig az 1512-1520 közt uralkodó I.   tásúak, ugyanis az Oszmán Birodalomban a szultáni alapítású
            Szelim szultán már Kisázsiát, a Balkán-félszigetet,   küllijék mellett számos magánalapítású komplexumot hoztak
                                                              létre magas rangú személyek. A küllije alapításának célja kettős:
            és a Mediterráneum keleti medencéjét magába fog-  egyrészt a vagyon befektetése és a kezelés által az öröklés biz-
            laló roppant birodalmat igazgatott. A robbanásszerű   tosítása. Másrészt a társadalmi megbecsülés növelése, hiszen a
            terjeszkedés következtében heterogén népességgel   komplexumban a köznép számára hasznos funkciók kerültek. Az
                                                              épületegyüttesben helyet kaphat imahely, fürdő, szegénykonyha,
            rendelkező Oszmán Birodalom területén az etnikai   türbe, medresze.
            helyett a vallási (muszlim-vagy nem muszlim) és tár-  Formai szempontból vizsgálva az imahelyeknél a körülzárt külső
            sadalmi tagozódás (aszkeri, vagyis állami hivatalnok   tér, többnyire központi kúttal (şadirván) szakrális szempontból
            és katona és rája, tehát köznép) volt a döntő, jellem-  a rituális mosakodás helyszíne, innen a belső térbe lépve pedig
                                                              következik a lényegi funkció, az imahely. De a külső tér profán
            zője pedig az uralkodóhoz való feltétel nélküli hűség,   funkciója a találkozás – közéleti fórum, a belső téré pedig az
            mely lakosai vagyona felett is rendelkezett. Azonban   oktatás,  meditatív pihenés.  Fontos megjegyezni  ugyanis, hogy
            a kegyes alapítvány, vagyis vakuf létrehozása során az   habár a dzsámik nagyszabású épületek, de emberközeli léptékű
            alapítólevélben rögzítésre kerülhet az intézményt ke-  részletekkel rendelkeznek (apró lehatárolt térrészek, viszonylag
                                                              kis méretű nyílászárók), így a belépő a nagyméretű központi tér-
            zelő neve, így az alapító kikötheti, hogy az kizárólag   ből szinte otthonos, kis léptékű mellékterekbe is elvonulhat.  A
            utódai kezelhessék. Ezért az Oszmán Birodalomban   fürdők esetében a centrális térsor első eleme ugyancsak a talál-
            a szultán, illetve családtagjai által alapított vakufok   kozás-beszélgetés-átöltözés  helyszíne,  míg a további termek a
                                                              vallási szempontból előírt tisztálkodásé, melynek azonban profán
            mellett számos magánalapítású komplexumot hoz-    higiéniai és kereskedelmi funkciója (bevételi forrás a komplexum
            tak létre magas rangú személyek.  A vakufok keze-  számára) is egyértelmű. A medreszék, vagyis oktatási épület is
                                          12
            lésében  működő  épületegyüttesek,  vagyis  küllijék    általában egy központi udvar köré szervezett centrális térsorból
                                                          13
                                                              állnak, lehetővé téve a tömeges oktatást és diskurzust, valamint
                                                              az elmélyült gondolkodást. Tehát a küllije mind funkcionálisan,
                                                              mind  pedig  eszméjében  több,  mint  szakrális  épületegyüttes:  a
            12  Reha Günay közlése alapján az alapítók közt magas rangú   közélet, a szociális gondoskodás és a hatalmi reprezentáció sajá-
            hölgyek (szultán édesanyja – válide szultána, háremhölgyek,   tos együttese. Formai szempontból pedig megállapítható, hogy a
            illetve a birodalmi elit feleségei) voltak, a vakufok mintegy 1/3-át   küllijéket alkotó egyes épületek, valamint a küllije egésze is külső
            hölgyek alapították. Günay, Reha: Sinan. The Architect and his   térre szervezett, azt keretező egységekből épül fel, tehát mind az
            Works. Yem, Isztambul 2016. 10.                   egyes épületeknél, mind pedig az épületegyüttesnél a külső és a
            13  A küllije a történeti oszmán építészetben egy zárt, általában   belső tér egyaránt fontos.
            kerítéssel körbevett, a település vagy településrész központjában




                                                                              Architectura Hungariae17 (2018) 1 · 23
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10