Page 6 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 6
01 A zugligeti villamosvégállomásról elszabadult villamoskocsi
a négy halálos áldozatot követelő balesetet követően. 1900. június 4.
A négy halálos áldozatot követelő, súlyos baleset 1900 decemberéből fennmaradt a Fővárosi
országos, de legalábbis fővárosi szintű botrányt ka- Mérnöki Hivatal által készített, kétvágányú hosz-
vart és egyszerre világított rá két problémára: a vonal szabbítás hosszszelvénye és helyszínrajza. A terv
26
túlzott zsúfoltságára, mely gyakran vezetett tömegje- már nagyjából a végleges megoldást mutatja, amely
lenetekhez a szép, ámde kapacitásában elégtelen vég- a vonal végpontjától előbb a Zugligeti út déli oldalán,
állomáson, valamint a néhány éve átépített vágányok majd a Csiga út előtt átszelve azt, annak északi olda-
veszélyességére, amelyek nem vízszintesen, hanem lán vezette a vágányokat, hogy aztán a délnek forduló
enyhén lejtősen lettek kialakítva az új épület mel- Zugligeti út mellett haladva a patak völgyében foly-
lett. A közfigyelem közepette a fővárosi hatóságok tassa útját a végállomásig, melyet a Zugligeti út híd-
a Vaspálya Társasággal együtt hozzáfogtak a vonal- jának kiszélesítésével tettek két vágányon elérhetővé.
hosszabbítás előkészítéséhez. 25 Az elképzelés kivitelezéséig azonban hosszas viták és
engedélyezési folyamat következett.
1901 tavaszán még mindig a lehetséges megoldás
3.4. 1900–1903 – Új végállomás fölött egyezkedtek a felek. A Vaspálya Társaság az
létesítése a Fácán vendéglő alatt iratok alapján kevéssé pártolta a meghosszabbítást,
mint inkább a meglevő végállomás átalakítását szeret-
Az új végállomás céljára kijelölt terület egy kes- te volna elérni, a főváros viszont inkább a hosszabbí-
keny völgy volt, ahol a Zugligeti út melletti Mária- tásban volt érdekelt és attól tartott, hogy a végállomás
völgy – amely a Harang-völgy torkolatától, az egykori átalakítása – vagyis a vágányok beásása – hosszabb
Fácán fogadótól érkezik – és a Csermely-patak mély távra is ellehetetlenítene, vagy legalábbis igen költ-
völgye futott össze. A völgy kiszélesítésével lehetett ségessé tenne egy esetleges meghosszabbítást.
kialakítani az új végállomást. (2. ábra)
26 A zugligeti villamos vasút folytatása. Hosszelvény.
25 BFL XV.1511.h – 6. kisdoboz Helyszínrajz M 1:1000. 1900. dec. BFL IV.1407.b 2461. doboz
60 · Architectura Hungariae 16 (2017) 2