Page 6 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 6

01   A zugligeti villamosvégállomásról elszabadult villamoskocsi
                 a négy halálos áldozatot követelő balesetet követően. 1900. június 4.






               A négy halálos áldozatot követelő, súlyos baleset   1900 decemberéből fennmaradt a Fővárosi
            országos, de legalábbis fővárosi szintű botrányt ka-  Mérnöki Hivatal által készített, kétvágányú hosz-
            vart és egyszerre világított rá két problémára: a vonal   szabbítás hosszszelvénye és helyszínrajza.  A terv
                                                                                                    26
            túlzott zsúfoltságára, mely gyakran vezetett tömegje-  már nagyjából a végleges megoldást mutatja, amely
            lenetekhez a szép, ámde kapacitásában elégtelen vég-  a vonal végpontjától előbb a Zugligeti út déli oldalán,
            állomáson, valamint a néhány éve átépített vágányok   majd a Csiga út előtt átszelve azt, annak északi olda-
            veszélyességére, amelyek nem vízszintesen, hanem   lán vezette a vágányokat, hogy aztán a délnek forduló
            enyhén lejtősen lettek kialakítva az új épület mel-  Zugligeti út mellett haladva a patak völgyében foly-
            lett. A közfigyelem közepette a fővárosi hatóságok   tassa útját a végállomásig, melyet a Zugligeti út híd-
            a Vaspálya Társasággal együtt hozzáfogtak a vonal-  jának kiszélesítésével tettek két vágányon elérhetővé.
            hosszabbítás előkészítéséhez. 25                  Az elképzelés kivitelezéséig azonban hosszas viták és
                                                              engedélyezési folyamat következett.
                                                                 1901 tavaszán még mindig a lehetséges megoldás
            3.4. 1900–1903 – Új végállomás                    fölött egyezkedtek a felek. A Vaspálya Társaság az
            létesítése a Fácán vendéglő alatt                 iratok alapján kevéssé pártolta a meghosszabbítást,
                                                              mint inkább a meglevő végállomás átalakítását szeret-
               Az új végállomás céljára kijelölt terület egy kes-  te volna elérni, a főváros viszont inkább a hosszabbí-
            keny völgy volt, ahol a Zugligeti út melletti Mária-  tásban volt érdekelt és attól tartott, hogy a végállomás
            völgy – amely a Harang-völgy torkolatától, az egykori   átalakítása – vagyis a vágányok beásása – hosszabb
            Fácán fogadótól érkezik – és a Csermely-patak mély   távra is ellehetetlenítene, vagy legalábbis igen költ-
            völgye futott össze. A völgy kiszélesítésével lehetett   ségessé tenne egy esetleges meghosszabbítást.
            kialakítani az új végállomást. (2. ábra)



                                                              26  A zugligeti villamos vasút folytatása. Hosszelvény.
            25  BFL XV.1511.h – 6. kisdoboz                   Helyszínrajz M 1:1000. 1900. dec. BFL IV.1407.b 2461. doboz





            60 · Architectura Hungariae 16 (2017) 2
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11