Page 4 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 4

Még abban az évben megkezdték a vonal kiépítését a   és Zugliget a budai hegyek kapujává vált. A 19.
            Lánchídtól Újlakig, míg a zugligeti vonal munkálata-  század utolsó évtizedében már a pesti belváros is
            ihoz csak 1868 elején kezdtek hozzá. A Lánchídtól a   közvetlen összeköttetésben állt Zugligettel a mai
            mai Bem (akkor Élelemtár) téren át a Margit körúton   Deák tértől a Margit hídon át érkező viszonylat ré-
            (akkor Országúton), majd a mai Szilágyi Erzsébet fa-  vén. Ekkoriban már vonalanként 10–15 percenként
            soron és Budakeszi úton keresztül vezetett a vonal a   érkeztek a nyári hétvégéken a járművek a végállo-
            Zugligeti úti végállomásig. 13                    másra. A lóvasúti végállomáson a várakozó utasok
               1869. augusztus 10-én indult meg a lóvasúti köz-  kényelme érdekében 1873-ban épült új, faszerkeze-
            lekedés a Lánchíd budai hídfője alatti – még kiépítet-  tes váróterem. A svájci modorban készült, fa előte-
            len – rakparti szakasz és Zugliget, valamint a hídfő és   tős épületben a nagyméretű, zárt váróterem mellett
            Óbuda között. Üzemeltetőjük az egy évvel korábban   egy kisméretű hivatali helyiség (jegyárusítás, tartóz-
            alapított BKVT volt. A két vonal a Budán elsőként   kodó) is helyet kapott.  1878-ban a városegyesítést
                                                                                  15
            nyílt lóvasúti viszonylatok voltak és csupán két év-  követve a pesti és budai közlekedési cégek egyesíté-
            vel maradtak el az első pesti vonaltól, a Kálvin teret   sével létrejött a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság.
            Újpesttel összekötő járattól. Ez jól mutatja, hogy az
            igen népszerű zugligeti nyaraló- és mulatóövezet el-
            érése hasonló fontossággal bírt, mint Óbuda és Újpest   3.2. 1885–1896 – Az új végállomás-épület, a
            összeköttetése a belvárossal, de legalábbis, hogy a   villamosítás és az elmaradt meghosszabbítás
            zugligeti vendéglőtulajdonosok és a budai polgárok
            legalább akkora érdekérvényesítő-képességgel ren-    A végállomás épületét egy évtized alatt kinőtte és
            delkeztek, mint az előbb említett két település lako-  elhasználta a vonal forgalma, így az 1885. évi orszá-
            sai. A nyaralótulajdonosok főleg saját kocsikkal haj-  gos kiállításra és az ezzel megnövekvő forgalomra
            tattak ki a hegyekbe, így az ő támogatásukra aligha   felkészülve egy újabb – reprezentatív – végállomási
            számított a szélesebb rétegeket kiszolgálni hivatott   épülettel váltották fel, amelynek tervezésével Kauser
            tömegközlekedési eszköz.                          József építészt bízta meg a Vaspálya Társaság. A tég-
               A két Duna jobbparti vonal közös szakasza a    lából falazott és faszerkezetes részeket egyaránt alkal-
            szabályozatlan folyóparti házsor előtt kanyarogva a   mazó, a svájci modort és a neogótikus stílust ötvöző,
            mai Bem József térig tartott, ahol háromfelé ágazott.   díszes végállomás-épület 1885 körül készülhetett el
            Északi irányba a parttal párhuzamos első utcában (mai   és vele együtt a vonal felső részének vágányhálózatát
            Frankel Leó utca) haladt tovább Óbudára, északnyu-  is átépítették, mivel az épületet a két sínpár között he-
            gati irányba a Közúti Vaspálya Társaság Tölgyfa utcai   lyezték el, hogy az az érkező és induló utasok számá-
            lóvasúti istállótelepére  futott be egy rövid szakaszt   ra egyaránt használható legyen. 16
            követően, nyugati irányban pedig a mai Bem József    Az 1880-as évekre a lóvontatás elavulttá vált, a
            utcán át a budai körút elérésével a hegyek irányába   svábhegyi fogaskerekűn alkalmazott gőzvontatás
            fordult. A Retek utcán keresztül nyugati, északnyuga-  mellett megjelent a német Siemens cég 1879-es ta-
            ti irányba tartva a mai Szilágyi Erzsébet fasoron, majd   lálmánya is, a ma villamosként ismert, vezetékes
            a Szép Ilona előtt a mai Zugligeti útra fordulva érte   elektromos  betáplálással  működtetett  motorral  futó
            el végpontját a lóvasút. A végállomás a Laszlovszky-  vasúti motorkocsi is. Az első budapesti villamos pró-
            majortól 150 méterre nyugatra feküdt, azonban a ko-  bapálya 1887-ben nyílt meg a Teréz körúton, amely
            csik tárolására és megfordítására szolgáló kihúzóvá-  sikeresnek bizonyult, két évvel később az első villa-
            gány mintegy 200 méterrel feljebb, a Hunyad-orom   mosvonal a  pesti Stáció (ma Baross) utcában  épült
            északi lejtőinek aljában volt eredetileg. 14      ki, melyet néhány év lefolyása alatt sorban követett
               A kocsik a mai viszonyokhoz képest rendkívül rit-  valamennyi vonal. 1896. szeptember 15-én indult el
            kán indultak, a téli hónapokban óránként. A vonal a kör-  az első villamos a Vígszínháztól a Margit-hídon ke-
            nyéket népszerűsége csúcsára emelte, ami a fogaske-  resztül a  dupla pályás zugligeti  villamosvonalon. 17
            rekű vasút 1874-es átadása óta sem tudott megtörténni,

                                                              15  A vonal és az épület történetéről ld. Patak Gergő: Volt egy-
                                                              szer egy zugligeti lóvasút… Örökségfigyelő blog 2015. október
            13  Salamin András: Buda-hegyvidéki vasutak. Képeskönyv. (2.   22. http://oroksegfigyelo.blog.hu/2015/10/22/volt_egyszer_egy_
            bővített kiadás) Infotop Kft., Budapest 2003. 388–394.; Kertész   zugligeti_lovasut [megtekintve: 2017. június 13.]
            Z. István:  Hegyvidéki villamosok. Kornétas Kiadó, Budapest   16  Patak i.m.
            2012.                                             17  Ebben az időben a BKVT még mind a lóvasutat, mind a vil-
            14  Salamin, 390.                                 lamost ugyanazon a sínhálózatán járatta.





            58 · Architectura Hungariae 16 (2017) 2
   1   2   3   4   5   6   7   8   9