Page 3 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 3

miként lehetne megelőzni az ilyen baleseteket és vé-  szigorúan őrzött és védett belügyi oktató- és kiképző-
            gül a vonal meghosszabbítása mellett döntöttek, vég-  bázishoz kapcsolódva. A villamosvonal ezt követően
            állomásnak a Vaskaput kijelölve, ahol lehetőség nyílt   nem sokkal, 1977 januárjában megszűnt. A terület a
            a Csermely-patak és egyéb vízfolyások völgyében   rendszerváltást követően a XII. kerületi Önkormányzat
            egy minden biztonsági igényt kielégítő, vízszintesen   tulajdonába került, 1986 óta kemping üzemel ott. 12
            kialakított végállomás felépítésére.
               1901 márciusában jegyezték be a telekkönyvbe
            Banschek Péterné, született Ferentsik Ilona öröklés   2.1. Összefoglaló birtoklástörténeti táblázat
            útján szerzett  tulajdonjogát, szüleinek halálát  köve-
            tően.  Banschek Péterné és az  érintett környékbeli
                 7
            telektulajdonosok felismerték a vonal meghosszabbí-  Birtoklás   Birtokos neve         Birtokba
            tásában rejlő üzleti lehetőséget, ezért többek csekély   ideje                         kerülés
            kártalanítás mellett, vagy akár ingyen is hozzájárul-                                  jogcíme
            tak a vágányok építéséhez szükséges területek átadá-  Középkor  királyi erdőség        –
            sához.  A Fácános tulajdonosa különösen nagylelkű
                  8
            ajánlatot tett, az egész végállomás elhelyezéséhez   18. század  Jäger Henrik          ismeretlen
            szükséges területet – legfeljebb 700 négyszögöl nagy-  1806–1830  Krammer József       ismeretlen
            ságig – „mindazon időig, míglen (…) a közúti vasúti   1830–?   Riegler Ignác           ismeretlen
            forgalom kormányhatóságilag be nem szüntettetik,
            ingyenes használatúl” átengedte a főváros közönsé-  1883–1901  Ferentsik Gábor és neje   adásvétel
            ge számára.  A baleset és az akkorra már a két vá-             szül. Kutser Julianna
                       9
            rosrész cégeiből egyesült Budapesti Közúti Vaspálya   1901–1912  Banschek Péterné szül.   öröklés
            Társaság (a továbbiakban BKVT) érdekei miatt siet-             Ferencsik Ilona
            tetett beruházás még a tulajdonosok telkein indult el,   1912–1925  Budapesti Közúti   adomá-
            azok telekkönyvi lejegyzése (leválasztása) és kártala-         Vaspálya Társaság       nyozás;
            nításuk majdnem egy évtizeddel később történt csak                                     adásvétel
            meg. Hivatalosan 1912 szeptemberében osztották     1925–1962   Budapest Székesfőváros   megálla-
            meg a telket, választották le a végállomás területét           Közönsége / Budapest Főváros  podás
            a hatalmas birtoktestből és írták az új telkeket át a
            Vaspálya Társaság nevére. 10                       1962        Magyar Állam            államosítás
               A terület 1925-től megállapodással Budapest     1962–1976   Fővárosi Villamosvasút /   ingatlan-
            Székesfőváros tulajdonába ment át, majd 1962-ben               Budapesti Közlekedési Vállalat  kezelés
            államosították, és előbb a Fővárosi Villamosvasút,   1976-tól  Belügyminisztérium      megálla-
            majd 1968-tól jogutódja, a Budapesti Közlekedési                                       podás
            Vállalat (BKV) kapott ingatlankezelői jogokat.  1976
                                                     11
            augusztusában – vélhetően a villamosvonal megszün-  napjainkban  XII. kerületi Önkormányzat
            tetésének egyik ez idáig kevéssé ismert előzménye-
            ként a Belügyminisztérium ingatlankezelésébe került
            a terület, nagy valószínűséggel a szomszédos, egyko-  3. ÉPÍTÉSTÖRTÉNET
            ri Fácános területén a szocializmus idején kialakított,

                                                              3.1. 1868 – A létesítés előzményei,

            7  BFL XV.37.a Budai telekkönyvi betétek, tbsz.: 6940, B2.  a zugligeti lóvasút
            8  Dr. Friedrich Jenő nyilatkozata a terület átadásáról (1902.
            július 3.); özv. Fuchs Vilmosné, Kilián Frigyes, Kilián Janka és   Bizonyos források szerint már az 1840-es évek
            Brestyánszky Ödön nyilatkozata területátadásról (1902. október   végén terveztek vasutat Zugligetbe, de több meg-
            14.). (BFL XI.1551.h – Budapesti Közúti Vaspálya Társaság iratai
            – Pályafenntartási és építési iratok – 6. kisdoboz)  valósulatlan  kezdeményezés  után  csak  1867-ben
            9  Bauer Péterné nyilatkozata a terület átadásáról, 1902. július   alakult meg a budai lóvasút építésére és működte-
            28. (BFL XI.1551.h – Budapesti Közúti Vaspálya Társaság iratai   tésére a Budai Közúti Vaspálya Társaság (BKVT).
            – Pályafenntartási és építési iratok – 6. kisdoboz)
            10  BFL XV.37.a, tbsz.: 11936, B4; B5-B6.; XV.37.d Budapesti
            telekkönyvi betétek 11061. tbsz. B2.
            11  BFL XV.37.d, tbsz.: 11061, B3; B5; B6.; tbsz.: 5513, B2;   12  Oszlay Péter: A nosztalgia végállomása? Budapest Vol. 24.
            B3.                                               (1986) No. 9. 14–15.




                                                                              Architectura Hungariae16 (2017) 2 · 57
   1   2   3   4   5   6   7   8