Page 8 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 8

Ennek előfeltétele volt a telekbirtokosok enge-   „Az állomáson a hüvös völgyi végállomás–váró
            délyének beszerzése. Dr. Friedrich Jenő, a Csiga út   csarnokkal egyenlő befogadó képességgel és elrende-
            torkolatától a régi végállomás felé eső területen 100   zéssel biró várócsarnok létesítendő az ahhoz szüksé-
            négyszögölt és Banschek Péterné a végállomás és az   ges szabadon álló árnyékszékkel.”
            oda vezető vágányok részére legfeljebb 700 négyszö-  A bejárás nyomán minden jelenlévő hatóság
            gölt adott át az építkezés céljára. Nyilatkozatukban   elvi engedélyét adta, mely után a földmunkák tény-
            azt is megengedték, hogy az építkezés a telekkönyvi   legesen megkezdődhettek 1902 őszén, amikor is az
            átírást megelőzően, tehát gyakorlatilag azonnal meg-  Angolkisasszonyok, özv. Fuchs Vilmosné és tulaj-
            kezdődhessen,  egyedül  a  kivágott  fák  után  kértek   donostársai is nyilatkozatilag átengedték ingatlanja-
            kártérítést. 31                                   ik érintett részét. Így a leendő pálya mentén minden
               A Kereskedelmi Minisztérium szeptember folya-  szükséges terület rendelkezésre állt, a kitűzést októ-
            mán hivatalosan is hatályon kívül helyezte korábbi, a   ber folyamán a Mérnöki Hivatal el is végezte. Az elvi
            végállomás átalakításáról szóló határozatát, elvi hoz-  építési engedélyt a miniszter november 15-én a már
            zájárulását adva főváros által is pártolt meghosszab-  említett 1903. április 20-i határidővel jóváhagyta.
            bításhoz, hangsúlyozottan fenntartva ugyanakkor ma-  Ekkor vélhetően már javában folyt az építkezés.  (3.
                                                                                                        34
            gának a jogot, hogy visszatérjen a helyzet átalakítás   ábra)
            általi megoldásához, ha bebizonyosodna, hogy a má-   A hivatalos építési engedélyt 1903. február 12-én
            sik megoldás mégsem jó. A minisztérium a felmerült   kapták meg a munkálatok egy részére, így a Zugligeti
            kérdések tisztázására közigazgatási bejárást rendelt   út hídjára, a Csiga út aluljárójára, a végállomás tám-
            el 1902. szeptember 29-re és felszólította a fővárost,   falainak egy részére, valamint a vízelvezető árok
            hogy minél gyorsabban cselekedjen a hatáskörébe   átboltozásaira.  A korábbiakhoz képest mindössze
                                                                           35
            tartozó ügyekben, hogy 1903 nyarára használatba   annyi eltéréssel, hogy – ahogyan azt a Székesfőváros
            lehessen venni a meghosszabbított vagy átalakított   már januárban jelezte a Vaspálya Társaság felé – a
            vonalat. 32                                       Zugligeti út hídja ne 6.2 méter, hanem 7.0 méter szé-
               A bejáráson  jelen voltak a Kereskedelmi és    les legyen a járdák megnagyobbítása érdekében. A
                           33
            Földművelésügyi Minisztériumok, a Magyar Királyi   Kereskedelmi Miniszter leiratában a korlátok terveit
            Vasúti és Hajózási Főfelügyelőség, a Magyar Királyi   hiányolta és ezek bemutatását kérte. Az egyéb mun-
            Posta és Távírda vezérigazgatóság, a Fővárosi     kálatokat érintő további engedélyek nem kerültek a
            Közmunkák Tanácsa, Budapest Székesfőváros         kutatás látóterébe, de ezeket is meg kellett, hogy kap-
            Tanácsa, az Államrendőrség, a Budapesti Közúti    ja az építkezés. A használatbavétel érdekében a ható-
            Vaspálya Társaság, valamint a környező ingatlantulaj-  sági bejárást 1903. április 30-án tartották, majd május
            donosok képviselői. A bejárás alkalmával elfogadták   1-jén nyitották meg a meghosszabbított vonalat. 36
            a tervbe vett vonalvezetést. A Zugligeti út fölött átve-  A BKVT április 20-án, határidőre készre jelentette
            zető híd méreteire nézve kimondták, hogy 10 méter   a vonalat, amelyre a menetrendet és díjszabást is meg-
            széles legyen a nyílása, az útpálya pedig 6.2 méter   állapította. Az elektromosság a vonal alsó részéhez
            széles  legyen. Számos  kikötést  fogalmaztak  meg  a   hasonlóan a Pálffy utcai központi telephelyről jött,
            végállomás kialakításával kapcsolatosan. Megszabták   külön a szakaszt ellátó betápláló-vezetéken keresztül.
            a vízelvezető árkon átívelő híd méreteit, az állomás   A szükséges 1-2 kocsi többletet a társaság kocsipark-
            mellett húzódó Csermely út kiszabályozandó koro-  ja biztosította. Megálló a Csiga útnál létesült, illetve
            naszélességét, a végállomás környező utakhoz való   megállóvá vált a korábbi végállomás. A maximális se-
            csatlakozási módját és annak számát, sőt azt is, hogy   besség felfelé 25 km/h, lefelé 16 km/h volt. Az április
            mivel minden oldalról magántelkek veszik körbe a te-  30-i bejáráson mindent rendben találtak, a másnaptól
            rületet, ezért a Zugligeti úthoz is külön lépcsőt kell   megadott  használatbavételi  engedély  feltételéül  azt
            vezetni. A végállomáson üzleti telefonvonalat kellett   szabták, hogy a „mentő szekrényt” helyezzék át a régi
            létrehozni, az épületek kapcsán pedig megjegyezték:  végállomásról az újra, az ideiglenes megállótáblákat



                                                              34  Fényképfelvétel: Az új zugligeti végállomás földmunkái a
                                                              Zugligeti út ideiglenes fahídjával. 1903 körül. Forrás: petrik.hu
            31  Lásd a 8–9. lábjegyzetet.                     / Angyal Tibor gyűjtése
            32  62422/V.B. ker. min. határozat (BFL XV.1511.h – 6.   35  24533/1903-V. eng. sz. – Budapest székesfőváros engedélye
            kisdoboz)                                         (BFL XV.1511.h – 6. kisdoboz)
            33  67668/902. sz. ker. min. határozathoz csatolt jegyzőkönyv –   36  Műtanrendőri bejárás jegyzőkönyve – 1903. április 30. (BFL
            1902. szeptember 29-i bejárásról (BFL XV.1511.h – 6. kisdoboz)  XV.1511.h – 6. kisdoboz)





            62 · Architectura Hungariae 16 (2017) 2
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13