Page 8 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 8
Ennek előfeltétele volt a telekbirtokosok enge- „Az állomáson a hüvös völgyi végállomás–váró
délyének beszerzése. Dr. Friedrich Jenő, a Csiga út csarnokkal egyenlő befogadó képességgel és elrende-
torkolatától a régi végállomás felé eső területen 100 zéssel biró várócsarnok létesítendő az ahhoz szüksé-
négyszögölt és Banschek Péterné a végállomás és az ges szabadon álló árnyékszékkel.”
oda vezető vágányok részére legfeljebb 700 négyszö- A bejárás nyomán minden jelenlévő hatóság
gölt adott át az építkezés céljára. Nyilatkozatukban elvi engedélyét adta, mely után a földmunkák tény-
azt is megengedték, hogy az építkezés a telekkönyvi legesen megkezdődhettek 1902 őszén, amikor is az
átírást megelőzően, tehát gyakorlatilag azonnal meg- Angolkisasszonyok, özv. Fuchs Vilmosné és tulaj-
kezdődhessen, egyedül a kivágott fák után kértek donostársai is nyilatkozatilag átengedték ingatlanja-
kártérítést. 31 ik érintett részét. Így a leendő pálya mentén minden
A Kereskedelmi Minisztérium szeptember folya- szükséges terület rendelkezésre állt, a kitűzést októ-
mán hivatalosan is hatályon kívül helyezte korábbi, a ber folyamán a Mérnöki Hivatal el is végezte. Az elvi
végállomás átalakításáról szóló határozatát, elvi hoz- építési engedélyt a miniszter november 15-én a már
zájárulását adva főváros által is pártolt meghosszab- említett 1903. április 20-i határidővel jóváhagyta.
bításhoz, hangsúlyozottan fenntartva ugyanakkor ma- Ekkor vélhetően már javában folyt az építkezés. (3.
34
gának a jogot, hogy visszatérjen a helyzet átalakítás ábra)
általi megoldásához, ha bebizonyosodna, hogy a má- A hivatalos építési engedélyt 1903. február 12-én
sik megoldás mégsem jó. A minisztérium a felmerült kapták meg a munkálatok egy részére, így a Zugligeti
kérdések tisztázására közigazgatási bejárást rendelt út hídjára, a Csiga út aluljárójára, a végállomás tám-
el 1902. szeptember 29-re és felszólította a fővárost, falainak egy részére, valamint a vízelvezető árok
hogy minél gyorsabban cselekedjen a hatáskörébe átboltozásaira. A korábbiakhoz képest mindössze
35
tartozó ügyekben, hogy 1903 nyarára használatba annyi eltéréssel, hogy – ahogyan azt a Székesfőváros
lehessen venni a meghosszabbított vagy átalakított már januárban jelezte a Vaspálya Társaság felé – a
vonalat. 32 Zugligeti út hídja ne 6.2 méter, hanem 7.0 méter szé-
A bejáráson jelen voltak a Kereskedelmi és les legyen a járdák megnagyobbítása érdekében. A
33
Földművelésügyi Minisztériumok, a Magyar Királyi Kereskedelmi Miniszter leiratában a korlátok terveit
Vasúti és Hajózási Főfelügyelőség, a Magyar Királyi hiányolta és ezek bemutatását kérte. Az egyéb mun-
Posta és Távírda vezérigazgatóság, a Fővárosi kálatokat érintő további engedélyek nem kerültek a
Közmunkák Tanácsa, Budapest Székesfőváros kutatás látóterébe, de ezeket is meg kellett, hogy kap-
Tanácsa, az Államrendőrség, a Budapesti Közúti ja az építkezés. A használatbavétel érdekében a ható-
Vaspálya Társaság, valamint a környező ingatlantulaj- sági bejárást 1903. április 30-án tartották, majd május
donosok képviselői. A bejárás alkalmával elfogadták 1-jén nyitották meg a meghosszabbított vonalat. 36
a tervbe vett vonalvezetést. A Zugligeti út fölött átve- A BKVT április 20-án, határidőre készre jelentette
zető híd méreteire nézve kimondták, hogy 10 méter a vonalat, amelyre a menetrendet és díjszabást is meg-
széles legyen a nyílása, az útpálya pedig 6.2 méter állapította. Az elektromosság a vonal alsó részéhez
széles legyen. Számos kikötést fogalmaztak meg a hasonlóan a Pálffy utcai központi telephelyről jött,
végállomás kialakításával kapcsolatosan. Megszabták külön a szakaszt ellátó betápláló-vezetéken keresztül.
a vízelvezető árkon átívelő híd méreteit, az állomás A szükséges 1-2 kocsi többletet a társaság kocsipark-
mellett húzódó Csermely út kiszabályozandó koro- ja biztosította. Megálló a Csiga útnál létesült, illetve
naszélességét, a végállomás környező utakhoz való megállóvá vált a korábbi végállomás. A maximális se-
csatlakozási módját és annak számát, sőt azt is, hogy besség felfelé 25 km/h, lefelé 16 km/h volt. Az április
mivel minden oldalról magántelkek veszik körbe a te- 30-i bejáráson mindent rendben találtak, a másnaptól
rületet, ezért a Zugligeti úthoz is külön lépcsőt kell megadott használatbavételi engedély feltételéül azt
vezetni. A végállomáson üzleti telefonvonalat kellett szabták, hogy a „mentő szekrényt” helyezzék át a régi
létrehozni, az épületek kapcsán pedig megjegyezték: végállomásról az újra, az ideiglenes megállótáblákat
34 Fényképfelvétel: Az új zugligeti végállomás földmunkái a
Zugligeti út ideiglenes fahídjával. 1903 körül. Forrás: petrik.hu
31 Lásd a 8–9. lábjegyzetet. / Angyal Tibor gyűjtése
32 62422/V.B. ker. min. határozat (BFL XV.1511.h – 6. 35 24533/1903-V. eng. sz. – Budapest székesfőváros engedélye
kisdoboz) (BFL XV.1511.h – 6. kisdoboz)
33 67668/902. sz. ker. min. határozathoz csatolt jegyzőkönyv – 36 Műtanrendőri bejárás jegyzőkönyve – 1903. április 30. (BFL
1902. szeptember 29-i bejárásról (BFL XV.1511.h – 6. kisdoboz) XV.1511.h – 6. kisdoboz)
62 · Architectura Hungariae 16 (2017) 2