Page 9 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 9
03 Az új zugligeti végállomás földmunkái a Zugligeti út ideiglenes fahídjával. 1903 körül.
8 napon belül cseréljék le véglegesekre, ahonnan pe- út régi fahídjának elbontásával új, közúti völgyhidat
dig hiányoztak a vaskorlátok, ott dorongfa korlátokat építettek. Itt nagyobb emelkedő után érkezett meg a
állítsanak 6 héten belül – kivéve a Zugligeti útra fel- villamos a vízszintesre kiépített új végállomáshoz.
vezető lépcső, ahol a végleges korlát elkészültéig tilos Mint valamennyi budai villamosvonal, felsővezeték-
a gyalogosforgalom. Jól érzékelhető, hogy a létesít- kel épült, különös figyelmet fordítottak a mívesen ki-
mények azért nem készültek el teljes mértékben, de a alakított vezetéktartó oszlopokra. (5. ábra)
forgalom felvételére a hatóság alkalmasnak találta, a A zugligeti villamosvonal új végállomása a
korlátok pedig az egykorú fényképek tanúsága szerint Hunyad-orom (349 méter) és a Tündérhegy (386 mé-
rövidesen a helyükre kerültek. (4. ábra) ter) közötti észak-déli irányú völgyben épült fel. A
37
végállomás bejáratát a pálya északkeleti irányból ér-
kező ívben közelítette meg. Tényleges bejáratként és
3.5. 1903 – Az új végállomás részletes leírása kapumotívumként is működött a terület északi olda-
lán a Zugligeti út töltésének áttörésére újonnan épült,
Az új, 512 méterrel meghosszabbított vonal a zug- kőfalas rézsűk között átívelő, fémszerkezetű híd. 38
ligeti régi villamos végállomást, azaz az egykori ló-
vasút végállomást elhagyva a Csiga útig még széles
völgyben haladt, majd onnét egy keskeny vízmosás-
ban futott tovább. A Vaskapu szűkületnél a Zugligeti 38 BFL Budapest Székesfőváros Közlekedési Rt. iratai
XI.1519.s. 7. csomó. BKVT. Lipótkörút – Buda-Zugligeti vonal
meghosszabbítása. Felülvizsgálati terv. Műtárgyak. Útfelüljáró a
Zugligeti úton a 75+30 sz. szelv.-nél. Támasztófal a 75+16.63 –
37 Az új zugligeti végállomás épülete, 1903 után. Képeslap: 75+46.68 sz szelv. közt a pálya jobboldalán. Falazat terve. 1:100.
Zempléni Múzeum (Szerencs), ltsz.: 0116312. 1902–1903.
Architectura Hungariae16 (2017) 2 · 63