Page 9 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 9

03   Az új zugligeti végállomás földmunkái a Zugligeti út ideiglenes fahídjával. 1903 körül.







            8 napon belül cseréljék le véglegesekre, ahonnan pe-  út régi fahídjának elbontásával új, közúti völgyhidat
            dig hiányoztak a vaskorlátok, ott dorongfa korlátokat   építettek. Itt nagyobb emelkedő után érkezett meg a
            állítsanak 6 héten belül – kivéve a Zugligeti útra fel-  villamos a vízszintesre kiépített új végállomáshoz.
            vezető lépcső, ahol a végleges korlát elkészültéig tilos   Mint valamennyi budai villamosvonal, felsővezeték-
            a gyalogosforgalom. Jól érzékelhető, hogy a létesít-  kel épült, különös figyelmet fordítottak a mívesen ki-
            mények azért nem készültek el teljes mértékben, de a   alakított vezetéktartó oszlopokra. (5. ábra)
            forgalom felvételére a hatóság alkalmasnak találta, a   A zugligeti villamosvonal új végállomása a
            korlátok pedig az egykorú fényképek tanúsága szerint   Hunyad-orom (349 méter) és a Tündérhegy (386 mé-
            rövidesen a helyükre kerültek.  (4. ábra)         ter) közötti észak-déli irányú völgyben épült fel. A
                                       37
                                                              végállomás bejáratát a pálya északkeleti irányból ér-
                                                              kező ívben közelítette meg. Tényleges bejáratként és
            3.5. 1903 – Az új végállomás részletes leírása    kapumotívumként is működött a terület északi olda-
                                                              lán a Zugligeti út töltésének áttörésére újonnan épült,
               Az új, 512 méterrel meghosszabbított vonal a zug-  kőfalas rézsűk között átívelő, fémszerkezetű híd. 38
            ligeti régi villamos végállomást, azaz az egykori ló-
            vasút végállomást elhagyva a Csiga útig még széles
            völgyben haladt, majd onnét egy keskeny vízmosás-
            ban futott tovább. A Vaskapu szűkületnél a Zugligeti   38  BFL Budapest Székesfőváros Közlekedési Rt. iratai
                                                              XI.1519.s. 7. csomó. BKVT. Lipótkörút – Buda-Zugligeti vonal
                                                              meghosszabbítása. Felülvizsgálati terv. Műtárgyak. Útfelüljáró a
                                                              Zugligeti úton a 75+30 sz. szelv.-nél. Támasztófal a 75+16.63 –
            37  Az új zugligeti végállomás épülete, 1903 után. Képeslap:   75+46.68 sz szelv. közt a pálya jobboldalán. Falazat terve. 1:100.
            Zempléni Múzeum (Szerencs),  ltsz.: 0116312.      1902–1903.




                                                                              Architectura Hungariae16 (2017) 2 · 63
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14