Page 5 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 5

Bár a zugligeti vonal esetében viszonylag későn cse-  3.3. 1900. június 4. – A baleset
            rélték le a lóerőt villamosvontatásra, fontosságát jól
            mutatja, hogy a budaiak közül elsőként ezt moderni-  Végül az új felső végállomás kiépítésének köz-
            zálták 1896-ban. 18                               vetlen előzménye, kiváltó oka az 1900 kora nyarán
               A villamosítás előkészítésével párhuzamosan a   történt halálos baleset lett. 1900. június 4-én történt
            vonal meghosszabbításáról is gondolkoztak. Már    Pünkösd vasárnapján, amikor kirándulók ezrei özön-
            1895-ben felvetődött a zugligeti vonal meghosszab-  lötték el a kedvelt budai kirándulóhelyeket. Az esti
            bításának ötlete. A lóvasút villamosítására készített   órákban hatalmas tömeg várakozott a zugligeti vég-
            tervek szerint ez az új szakasz a lóvasút végállomásá-  állomáson, hogy feljusson a következő szerelvényre.
            tól egészen a Fácán vendéglőig tartott volna. Eszerint   A vonalon tehát a szokásos hétvégi csúcsforgalom
            a Vaskapu – akkor még fából készült – völgyhídja   zajlott, amikor este 8 óra körül egy zsúfolásig telt, de
            után jobbra fordulva a Zugligeti út melletti Mária-  még vezető nélkül várakozó kocsiban az egyik utas
            völgyben haladt volna tovább a Fácán vendéglő és   a tömegben véletlenül kioldotta a kéziféket (a kora-
            üdülőtelep melletti magaslatig. 19                beli villamoskocsikon még nem volt az utastértől
               Az 1895. szeptemberi és decemberi tervek a vo-  elválasztott vezetőfülke). A mozdulat annyira vétlen
            nalhosszabbítás kérdésének alapos vizsgálatáról ta-  volt, hogy maga a vétkes sem vette észre és az utazó-
            núskodnak. Nehézséget nem csak a terepviszonyok,   közönség döntő többsége azt hitte, hogy van vezető
            de a völgyben folyó vizek és a keresztező utak is   a járművön. A kocsi kigurult a lejtős végállomásról,
            okoztak. Mindkét terv egy egyvágányú pályaszakasz-  majd felgyorsult és a Virányos úti kanyarban felbo-
            szal számolt – talán éppen ezért –, a villamosvonal   rult, négy ember halálát okozva.  (1. ábra)
                                                                                          22
            alagútban keresztezte volna a Zugligeti út vonalát és   „A kocsi lassan megindult, de aztán egyre gyor-
            a Fácános alatti Vaskapu térségében egy kétvágányos   sabban haladt. Mindannyian örvendtünk, hogy így
            végállomást kapott volna a völgyben. Érdemi eltérés   gyorsan beérünk a városba. Mindnyájunknak, akik a
            a pontos vonalvezetésben és a tervbe vett földmunkák   kocsiban ültünk, tetszett ez a sebes kocsizás, és kitűnő-
            nagyságában mutatkozott.                          en mulattunk, mikor néha egyet-egyet zökkent a kocsi,
               A villamosüzemre való áttérés azonban a vonal   s mi a fiatal emberek ölébe hullottunk. (…) Javában
            megtoldása nélkül valósult meg. A környék egyre in-  nevetgéltünk, mikor egyszer valaki fölkiáltott, hogy a
            tenzívebb beépítése, valamint a századforduló idősza-  vonatot senki sem vezeti. Mindnyájan elnémultunk.
            kától kezdődően a nyaralóövezetek lassú lakóövezetté   (…) Egy ember hátulról előre akart jutni, hogy meg-
            válásának részeként egyre inkább fokozódott a vonal   állítsa a száguldó kocsit, de nem fért oda. Egy úri nő
            forgalma, vélhetően ezért sem lett volna szerencsés az   ugrott ki jobbra, elesett és véres lett az arca. A másik
            egyvágányú pályaszakasz miatti szűk keresztmetszet-  pillanatban rázuhant a kocsi. Eszméletemet veszítet-
            tel befejezni a vonalat. 20                       tem s csak arra tértem magamhoz, hogy valaki gör-
               1897-ben újra napirendre került a kérdés. A ter-  csösen szorongatta nyakamat.” 23
            vek szerint ekkor már úgy szerették volna, hogy a mai   „…a Virányos út sarkán hallottam, hogy egy ko-
            Zugligeti út  hídjáig kétvágányú legyen  a vonal,  de    csi jön mögöttem. Hátrafordulva csodálkozva láttam,
            a mögötte található – szintén kétvágányos – végállo-  hogy a kocsi, amelyen nem volt kocsivezető, szédü-
            másra csak egy vágányon lehetett volna behaladni.    letes sebességgel robog lefelé. A kocsi másodpercnyi
                                                          21
            Ennek oka az volt, hogy a Zugligeti út töltésén meglevő   gyorsulását legalább száz méterre becsülöm. A követ-
            vízáteresztőhöz nem akartak hozzányúlni, így arányta-  kező pillanatban, mintegy tíz lépésnyire tőlem a kocsi
            lanul nagy földmunka és rézsűk nélkül mindössze egy   valósággal fölugrott. Körülbelül huszonöt centiméter
            vágány átvitelének jutott csak hely. A meghosszab-  magas lehetett az ugrás. Azután a kocsi jobbra hajol-
            bítás kérdése azonban ismét lekerült a napirendről.  va két jobboldali kerekén a sínekből kiugorva rohant
                                                              tovább mély barázdát szántva a földbe. Mintegy har-
                                                              minc méter futott ilyen módon, amikor nekiütközött a
            18  Salamin, 392.                                 felsővezeték-oszlopnak és teljes földűlt.” 24
            19  BFL IV.1407.b  2461. doboz.  Budapesti közúti  vaspá-
            lya meghosszabbítása a Zugligeti vágány végétől a Vaskapuig.
            Helyszínrajz M 1:1000. 1895. szeptember; uo. Helyszínrajz M
            1:1000. 1895. dec. 5.
            20  Patak i.m.                                    22  Salamin, 394.
            21  BFL IV.1407.b 2461. doboz. BKVT. Felsővezetékes villa-  23  Katasztrófa a Zugligetben, Singer Berta visszaemlékezése.
            mosvasút. A  Zugligeti vonal meghosszabbításának  tervezete  a   Pesti Hírlap (1900. június 6.) 6.
            Vaskapuig. Helyszínrajz M 1:360. 1897.; Keresztszelvények. M   24  A pünkösdi katasztrófa a Zugligetben. Renner Oszkár gépész-
            1:100. 1897.                                      mérnök visszaemlékezése. Esti Ujság (1900. június 6.) 1.




                                                                              Architectura Hungariae16 (2017) 2 · 59
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10