Page 5 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 5
Bár a zugligeti vonal esetében viszonylag későn cse- 3.3. 1900. június 4. – A baleset
rélték le a lóerőt villamosvontatásra, fontosságát jól
mutatja, hogy a budaiak közül elsőként ezt moderni- Végül az új felső végállomás kiépítésének köz-
zálták 1896-ban. 18 vetlen előzménye, kiváltó oka az 1900 kora nyarán
A villamosítás előkészítésével párhuzamosan a történt halálos baleset lett. 1900. június 4-én történt
vonal meghosszabbításáról is gondolkoztak. Már Pünkösd vasárnapján, amikor kirándulók ezrei özön-
1895-ben felvetődött a zugligeti vonal meghosszab- lötték el a kedvelt budai kirándulóhelyeket. Az esti
bításának ötlete. A lóvasút villamosítására készített órákban hatalmas tömeg várakozott a zugligeti vég-
tervek szerint ez az új szakasz a lóvasút végállomásá- állomáson, hogy feljusson a következő szerelvényre.
tól egészen a Fácán vendéglőig tartott volna. Eszerint A vonalon tehát a szokásos hétvégi csúcsforgalom
a Vaskapu – akkor még fából készült – völgyhídja zajlott, amikor este 8 óra körül egy zsúfolásig telt, de
után jobbra fordulva a Zugligeti út melletti Mária- még vezető nélkül várakozó kocsiban az egyik utas
völgyben haladt volna tovább a Fácán vendéglő és a tömegben véletlenül kioldotta a kéziféket (a kora-
üdülőtelep melletti magaslatig. 19 beli villamoskocsikon még nem volt az utastértől
Az 1895. szeptemberi és decemberi tervek a vo- elválasztott vezetőfülke). A mozdulat annyira vétlen
nalhosszabbítás kérdésének alapos vizsgálatáról ta- volt, hogy maga a vétkes sem vette észre és az utazó-
núskodnak. Nehézséget nem csak a terepviszonyok, közönség döntő többsége azt hitte, hogy van vezető
de a völgyben folyó vizek és a keresztező utak is a járművön. A kocsi kigurult a lejtős végállomásról,
okoztak. Mindkét terv egy egyvágányú pályaszakasz- majd felgyorsult és a Virányos úti kanyarban felbo-
szal számolt – talán éppen ezért –, a villamosvonal rult, négy ember halálát okozva. (1. ábra)
22
alagútban keresztezte volna a Zugligeti út vonalát és „A kocsi lassan megindult, de aztán egyre gyor-
a Fácános alatti Vaskapu térségében egy kétvágányos sabban haladt. Mindannyian örvendtünk, hogy így
végállomást kapott volna a völgyben. Érdemi eltérés gyorsan beérünk a városba. Mindnyájunknak, akik a
a pontos vonalvezetésben és a tervbe vett földmunkák kocsiban ültünk, tetszett ez a sebes kocsizás, és kitűnő-
nagyságában mutatkozott. en mulattunk, mikor néha egyet-egyet zökkent a kocsi,
A villamosüzemre való áttérés azonban a vonal s mi a fiatal emberek ölébe hullottunk. (…) Javában
megtoldása nélkül valósult meg. A környék egyre in- nevetgéltünk, mikor egyszer valaki fölkiáltott, hogy a
tenzívebb beépítése, valamint a századforduló idősza- vonatot senki sem vezeti. Mindnyájan elnémultunk.
kától kezdődően a nyaralóövezetek lassú lakóövezetté (…) Egy ember hátulról előre akart jutni, hogy meg-
válásának részeként egyre inkább fokozódott a vonal állítsa a száguldó kocsit, de nem fért oda. Egy úri nő
forgalma, vélhetően ezért sem lett volna szerencsés az ugrott ki jobbra, elesett és véres lett az arca. A másik
egyvágányú pályaszakasz miatti szűk keresztmetszet- pillanatban rázuhant a kocsi. Eszméletemet veszítet-
tel befejezni a vonalat. 20 tem s csak arra tértem magamhoz, hogy valaki gör-
1897-ben újra napirendre került a kérdés. A ter- csösen szorongatta nyakamat.” 23
vek szerint ekkor már úgy szerették volna, hogy a mai „…a Virányos út sarkán hallottam, hogy egy ko-
Zugligeti út hídjáig kétvágányú legyen a vonal, de csi jön mögöttem. Hátrafordulva csodálkozva láttam,
a mögötte található – szintén kétvágányos – végállo- hogy a kocsi, amelyen nem volt kocsivezető, szédü-
másra csak egy vágányon lehetett volna behaladni. letes sebességgel robog lefelé. A kocsi másodpercnyi
21
Ennek oka az volt, hogy a Zugligeti út töltésén meglevő gyorsulását legalább száz méterre becsülöm. A követ-
vízáteresztőhöz nem akartak hozzányúlni, így arányta- kező pillanatban, mintegy tíz lépésnyire tőlem a kocsi
lanul nagy földmunka és rézsűk nélkül mindössze egy valósággal fölugrott. Körülbelül huszonöt centiméter
vágány átvitelének jutott csak hely. A meghosszab- magas lehetett az ugrás. Azután a kocsi jobbra hajol-
bítás kérdése azonban ismét lekerült a napirendről. va két jobboldali kerekén a sínekből kiugorva rohant
tovább mély barázdát szántva a földbe. Mintegy har-
minc méter futott ilyen módon, amikor nekiütközött a
18 Salamin, 392. felsővezeték-oszlopnak és teljes földűlt.” 24
19 BFL IV.1407.b 2461. doboz. Budapesti közúti vaspá-
lya meghosszabbítása a Zugligeti vágány végétől a Vaskapuig.
Helyszínrajz M 1:1000. 1895. szeptember; uo. Helyszínrajz M
1:1000. 1895. dec. 5.
20 Patak i.m. 22 Salamin, 394.
21 BFL IV.1407.b 2461. doboz. BKVT. Felsővezetékes villa- 23 Katasztrófa a Zugligetben, Singer Berta visszaemlékezése.
mosvasút. A Zugligeti vonal meghosszabbításának tervezete a Pesti Hírlap (1900. június 6.) 6.
Vaskapuig. Helyszínrajz M 1:360. 1897.; Keresztszelvények. M 24 A pünkösdi katasztrófa a Zugligetben. Renner Oszkár gépész-
1:100. 1897. mérnök visszaemlékezése. Esti Ujság (1900. június 6.) 1.
Architectura Hungariae16 (2017) 2 · 59