Page 2 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 2

A tanulmány alapjául a 2017 május-júniusában ké-  Budakeszi irányába vezető völgy (mai Budakeszi út)
            szült építéstörténeti tudományos dokumentáció szol-  nyaralótulajdonosai és az ott található vendéglátóegy-
            gált, amely a Budapest, XII. kerületében, a Zugligeti   ségek vendégei érkeztek ebből az irányból.
            út 101. sz. alatt található egykori villamosvégállomás    A nyaralóhelyként már igen népszerű Zugliget
                                                          1
            épületének, valamint ettől el nem választhatóan az   északi irányú megközelítésének egyértelmű lökést a
            egész végállomás épített létesítményeinek keletkezés-   lóvasút 1869. augusztus 10-i megnyitása adott, me-
            és fennállástörténetét, az itt található létesítmények   lyet az egy évvel korábban alapított Budai Közúti
            leírását, értékleltárát és az ezzel kapcsolatos szakér-  Vaspálya Társaság üzemeltetett Buda első lóvasút-vo-
            tői megállapításokat, helyreállítási javaslatot foglalta   nalaként – az óbudai vonallal együtt.  A nyomvonal
                                                                                               3
            magában.                                          a Lánchíd budai hídfőjétől a Vízivároson át vezetett
                                                              fel egészen a Fácános dombjával keletről szomszédos
                                                              Hunyad-orom északi lankái alá, a Laszlovszky-major
            1. A BEÉPÍTÉS ELŐZMÉNYEI                          szomszédságába. Bár a lóvasút létesülése fontosab-
                                                              bá tette az északi irányú megközelítést, valójában a
               A zugligeti villamosvégállomás az egykori bu-  Fácán vendéglő a végállomástól gyorsabb gyalogos
            dai királyi vadászterület részét képező tölgyerdő-  tempóban is, a meredek terepviszonyok közepette,
            ség, a Fácán területén fekszik, neve vélhetően az itt   egy 15–20 perces távolságban maradt.
            nagy számban egykor megtalálható fácánoktól ered.
            Birtoklástörténete a 18. századig visszamenőleg re-
            konstruálható, amikor Jäger Henrik budai kőműves-  2. TELEKTÖRTÉNET
            mester majorságának része volt. Az épületegyüttes
            a 20 hold nagyságú birtok déli részén állt. 1806-tól   A Fácános tulajdonosai 1883-ban Ferentsik Gábor
            Krammer József budai tisztiorvos, majd 1830-tól   és neje, Kutser Julianna lettek, akik adásvétel révén
            Riegler  Ignác  budai  szappanfőzőmester  tulajdoná-  szerezték meg a 25 telekből álló birtokegyüttest.  A
                                                                                                          4
            ban állt. Ő volt az, aki az 1820-as évektől működő,   terület északi részén, a mai állomás területén, vala-
            és igen népszerű, közeli Laszlovszky-major mintájára   mikor Buda nagyméretű kataszteri térképsorozatá-
            megnyitotta a zenés-táncos mulatságokkal is szolgáló   nak 1873-as felvétele előtt kisméretű, faszerkezetes
            Fácán vendéglőt a majorság fennálló épületeinek fel-  épület, valószínűleg elárusítóhely, trafik létesült.  A
                                                                                                          5
            használásával. A hely és általánosságban a környék   Fácán vendéglőhöz vezető, és a dombot északnyu-
            növekvő népszerűségének köszönhetően Riegler      gat-nyugati irányból megkerülő séta-  és kocsiutat
            megbízta Hild Józsefet, hogy készítsen terveket egy   kandeláberek sora világította meg a sötétedés utáni
            üdülőépületre és a birtok fejlesztésére. Az 1856-ban   órákban, míg egy kivilágítatlan, rövidebb, szerpenti-
            kivitelre került 30 szobás épület sokáig a környék leg-  nes gyalogosút vezetett fel közvetlenül ugyaninnen.
            rangosabb fogadójának számított, népszerűsége a 20.   A tágabb területet Vaskapunak nevezték, ennek ere-
            század első évtizedéig töretlen volt. 2           dete a kutatás előtt ismeretlen maradt, de vagy egy
               Meg kell azonban jegyeznünk, hogy ezek az      valódi fémkapura utalhattak vele, vagy pedig a kör-
            építmények és építkezések a nagyméretű erdő- és   nyező oromzatok sziklái emlékeztették a névadót az
            mezőbirtok déli és középső részén valósultak meg.   Al-Dunán megtalálható szorosra.
            Magát a vendéglő-együttest is elsősorban délnyuga-   1896-ban a hegyvidék lóvasút-vonalát is utolérte
            ti irányból a Virányoson keresztül (a mai Kútvölgyi   az új technológia, a vonalat villamosították. 1900.
            út vonalán) közelíthették meg a kortársak, bár a ta-  június 4-én halálos kimenetelű villamosbaleset ár-
            nulmány szempontjából jelentőséggel bíró északi ré-  nyékolta be Zugliget hírét.  A főváros és az illetékes
                                                                                      6
            szen keresztül, a Zugliget felől is adott volt a területre   hatóságok több megoldást is vizsgáltak arra nézve,
            való belépés lehetősége. Ez azonban mind Pest, mind
            Buda belterületei felől kerülőt jelentett, így legfel-
            jebb a század folyamán egyre intenzívebben beépülő,   3  Budapest közúti vasúti közlekedésének fejlődése 1865–1922 és
                                                              a BSZKRT tíz évi működése 1923–1933. BSZKRT Igazgatósága,
                                                              Budapest 1934. 71.
                                                              4  Budapest Főváros Levéltára (a továbbiakban BFL) XV.37.a
                                                              Budai telekkönyvi betétek, tbsz.: 6940.
            1  Hrsz.: 10527/2. Az épület műemléki védelem alatt áll, azono-  5  Buda nagyméretű kataszteri térképsorozat, 1873. BFL
            sító: 1180, törzsszám: 15743.                     XV.16.a Buda sz.k. főváros térképei.
            2  Rados Jenő:  Hild József életműve. Akadémiai Kiadó,   6  Az esetet részletesebben ld. a  3. Építéstörténet című
            Budapest 1958. 127–129.                           fejezetben.





            56 · Architectura Hungariae 16 (2017) 2
   1   2   3   4   5   6   7