Page 15 - AH_vol17_no3_pp161-188_FeketeCsaba
P. 15

A 45/1983. (XI. 20.) PM sz. rendelet lehetővé tette,   5.2. Kastélyprogramok az
            hogy a műemlékvédelmi feladatok megvalósításában   ezredfordulón: 2000 és 2004
            jelentősen közreműködő kisiparosok és magánkeres-
            kedők az általános  jövedelemadó  tekintetében  adó-  Az  Országos Műemlékvédelmi Hivatalról szó-
            kedvezményt kaphassanak. 53                       ló 6/1992. (III. 21.) KTM rendelet 1992. április
               A GB-kastélyprogramra igényelt összeg 2,7 milli-  1-jén történő hatálybalépésével  a környezetvédel-
                                                                                          56
            árd Ft-jával szemben a ténylegesen folyósított támo-  mi és területfejlesztési  miniszter a műemlékvéde-
            gatás 1982–1990 között nem érte el az 1,2 milliárd   lemmel  kapcsolatos  feladatait  –  a  művelődési  és
            Ft-ot. Az 1,2 milliárd Ft-ból ebben az időszakban   közoktatási miniszter egyetértésével – az Országos
            hozzávetőlegesen 200 épület megmentéséhez nyúj-   Műemlékvédelmi  Hivatal (OMvH) útján  látta el.
            tottak természetbeni vagy pénzbeli támogatást. A   Az OMvH országos illetékességgel rendelkező ön-
            célszerű új hasznosításra szánt beruházási támogatási   álló központi hivatal, államigazgatási szerv volt.
            keretből pedig bank útján összesen 234 millió Ft-ból   Az OMvH szervezetén belül önálló jogi személyi-
            49 épület műemlékvédelmi munkáit finanszírozták.   séggel rendelkező Műemlékfelügyeleti Igazgatóság
            A tényleges szükségletek a kastélyprogramra juttatott   működött. Az OMvH – témánk szempontjából leg-
            összegeket rendre meghaladták, a programba bevont   fontosabb  –  intézménye  volt a  Műemlékek  Állami
            létesítmények száma egyre emelkedett. A támogatá-  Gondnoksága (MÁG). A MÁG önálló költségvetési
            sok reálértéke az inflációs rátával viszont egyre csök-  intézmény volt, amely a törvény által meghatározott
            kent. (Az egy munkára jutó támogatás összege 1982.   körben gyakorolta a kezelő jogosítványait; a műem-
            évi 700.000 Ft-ról kilenc év alatt csak 800.000 Ft-ra   léki hatóság megbízása alapján elvégezte a hatósági
            emelkedett.) A kastélyprogram megvalósítása során,   határozatok végrehajtása érdekében szükséges mun-
            1986 után a kastélyok-kúriák állagmegóvását célzó   kákat.  1992-ben, tehát a korábbi kastélyprogram
                                                                   57
            törekvések háttérbe szorultak, miközben az egyéb   célkitűzéseinek megfelelve, a nemzetközi gyakorlat-
            középületek támogatásának aránya emelkedett, része-  hoz igazodva hozták létre a MÁG-ot,  amely előbb
                                                                                                58
            sedésük 20%-ról 40-50%-ra nőtt. Az 1988. évi fel-  az OMvH egyik önálló intézményeként a tartósan
            mérés – amely a műemlékállomány 30%-át érintette   állami tulajdonban maradó műemlékeknek – első-
            – szerint 149 kastélyból 4 romos, 22 rossz állapotú,   sorban kastélyoknak – vagyonkezelő szervezete lett,
            12 nem, 13 pedig rosszul hasznosított volt.  A GB-  és később önálló költségvetési szervként speciális
                                                   54
            kastélyprogram – valamennyi mérhető eredménye el-  ingatlanvagyon-kezelő  szervvé  alakult.   A  MÁG
                                                                                                  59
            lenére – a műemlék kastélyok pusztulási folyamatát   a vagyonkezelésbe vett kastélyok hasznosítására
            csupán fékezni tudta, tartósan megfordítani nem. A   ún. hasznosítási tartalmi programot dolgozott ki,
            program ott volt a legsikeresebb, ahol szélesebb tár-
            sadalmi összefogás valósult meg, mert a veszélyez-
            tetett kastélyok megmentésének ügyét a megyei és a
            helyi szervek is magukénak tekintették. A program   56  A jogszabály 8. § (1) bekezdésében egyúttal hatályon kí-
            sikeréhez  jelentősen  hozzájárult  volna eszközeinek   vül helyezte: a) a Budapesti Műemléki Felügyelőségről szóló
            bővítése, a kedvezményeket biztosító szabályok fenn-  13/1963. (Ép. Ért. 9.) ÉM utasítás, b) az Országos Műemléki
            tartása és az új társadalmi-gazdasági környezethez ru-  Felügyelőségről szóló 38/1965. (Ép. Ért. 23.) ÉM és az azt
            galmasabban igazodó, hosszú távú folytatása, amely a   módosító 1/1977. (Ép. Ért. 11.) ÉVM utasítás, a 13/1981. (Ép.
                                                              Ért. 1981. 1.) ÉVM utasítás, valamint a 3/1989. (K. H. Ért. 12.)
            privatizáció során megjelenő spekuláció ellen intéz-  KöHÉM utasítás rendelkezéseit.
            ményes módon tudott volna fellépni. 55            57  Az Országos Műemlékvédelmi Hivatalról szóló 6/1992. (III.
                                                              21.) KTM rendelet 1. § (1)–(2) bekezdés; 2. § (1) bekezdés; 3. §
                                                              (1), (3) bekezdés
                                                              58  A 6/1992. (III.21.) KTM-rendelet határozta meg a MÁG fel-
                                                              adatait, mely a törvény által meghatározott körben gyakorolja ke-
                                                              zelői jogosítványait. (Bővebben l.: A köztulajdonú történeti épü-
                                                              letek hasznosítása. Tanulmány. Budapest, URB, 1994. (Gépirat.)
                                                              1994 13.)
                                                              59  1994-ig a MÁG vagyonkezelésébe  kormányhatározattal
                                                              egyetlen ingatlan, a gödöllői kastély került, melynek kezelői fel-
                                                              adatait 1994-ig látta el. 1994 és 2000 között több kastély (Fáj,
            53  Petravich 1996, 249–250.                      Fehérvárcsurgó, Füzérradvány, Nádasdladány, Pécel) és egy
            54  Az Állami Számvevőszék V-72-14/1991/92. számú jelenté-  palota (Budavár, De la Motte-palota) került ide. 2004-ben 17
            se: „Jelentés a műemlékvédelem pénzügyi-gazdasági ellenőrzé-  kastély (az említetteken túl Dég, Edelény, Fertőd, Fertőrákos,
            séről” Kelt: 1992. január                         Komlódtótfalu, Lovasberény, Nyék, Majk, Sümeg, Szegvár, Tata,
            55  Petravich 1996, 265–268.                      Tuzsér) állt az intézmény vagyonkezelése alatt.




                                                                             Architectura Hungariae17 (2018) 3 · 175
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20