Page 13 - AH_vol17_no3_pp161-188_FeketeCsaba
P. 13

és az Idegenforgalmi Alapból fedezett mintegy 75   privatizáció és a műemlék hasznosítás kérdésének
            millió Ft-nak a szétosztásában. A műemlékvédelem   egyik sarkalatos pontjává vált. A szervezet alkalmat-
            költségvetési támogatását kiegészítették a különböző   lanságát végül összeférhetetlenségi problémák mu-
            adó- és pénzügyi kedvezmények, amelyek becsülhető   tatták, amelyek a meghatározó hatósági, ellenőrző és
            nagysága 1990-ig évente az 50 millió Ft-ot nem lép-  koordináló szerepkör mellett a kiegészítő pénzügyi
            te túl. A magyar műemlékek védelmét és az azokban   támogató funkcióknak a vállalkozói és a kiemelt mű-
            megtestesülő nemzeti vagyon megőrzését, gyarapo-  emlékek gondnoksági feladataival együttesen történő,
            dását – a költségvetésből finanszírozott közel 3,0 mil-  egy  szervezeten  belüli  megvalósításából  eredtek. 46
            liárd Ft-ot kitevő pénzügyi támogatások felosztásával
            és felhasználásával, a hatósági feladatok ellátásával
            és a mintegy 110 millió Ft értékű állóeszköz-érték-  5. A PROGRAMSZERŰ
            kel rendelkező saját kapacitásának kihasználásával   KASTÉLYFELÚJÍTÁS
            – az OMF ellentmondásos eredményességgel végez-   20. SZÁZADI ELŐZMÉNYEI
            te. Néhány száz objektum szakmai, anyagi támoga-
            tásával, kiemelkedő színvonalú helyreállításával,
            hasznosításával látványos eredményeket ért el, de a   5.1. Az első kastély-helyreállítási program
            védelem országos, átfogó kérdéseiben néhány sze-  (ún. GB-kastélyprogram) 1981 és 1990 között
            rény lépéstől eltekintve a rendszerváltozást megelő-
            ző 10-15 évben érdemleges eredményt nem sikerült     Az 1985. év végi adatok szerint Magyarország
            felmutatnia.  A védelem gazdasági és főleg (hatósá-  9.435 műemléke közül  679 volt kastély és  kúria.
            gi) ellenőrzési szempontjai évtizedek óta nem érvé-  Arányuk a teljes műemlékállományban 7,2%, ezen
            nyesültek kellő módon, így az objektumok tömeges   belül a műemlék („M”) kategóriában 9,2%-ot tett ki.
                                                                                                           47
            leromlását, egyesek végleges pusztulását nem tudta   Az 1980-as évekre a műemlék kastélyállomány egy
            megakadályozni. Összességében az emlékanyag álla-  részét a végső pusztulás veszélye fenyegette. A vég-
            pota nem javult. Az OMF belső szervezetlensége és   veszélybe került épületek egy részét már nem lehetett
            gazdálkodási hiányosságai a fenti időszakban felerő-  megmenteni. 1966 és 1980 között, 15 év alatt 28 kas-
            södtek. A hatékonyabb szakmai és gazdasági munkát   télyt kellett törölni a műemlékjegyzékből kifejezetten
            a belső irányítás elégtelensége, valamint a számvite-  rossz műszaki állapotuk és a helyreállítás kilátásta-
            li-nyilvántartási rend súlyos problémái is akadályoz-  lansága miatt.  Az OMF a helyzet súlyosságát felis-
                                                                          48
            ták, amelynek következtében az OMF rendelkezésére   merve 1979-1980-ban elvégezte a műemléki védelem
            bocsátott  költségvetési  pénzforrások  egyre  nagyobb   alatt álló kastélyállomány felülvizsgálatát, majd ennek
            hányadát emésztették fel a szervezet költségei. A   elemzésével megállapította a legfontosabb tennivaló-
            gyenge hatékonyságú működés – az indokoltnál is   kat. Az 1981 szeptemberére elkészült előterjesztés
                                                                                                           49
            jóval szűkebb – pénzügyi-gazdasági eszközöket szét-  kimutatta, hogy a kastélyállomány 29%-a rosszul, il-
            forgácsolta. Ezzel párhuzamosan az igazgatási (ható-  letve csak átmenetileg hasznosított, 7%-a pedig üres.
            sági ellenőrző, koordináló) funkciók gyengültek, az
            ágazati és területi irányító (koordináló) tevékenység,
            a tulajdonosokra, kezelőkre irányuló felügyeleti sze-
            rep visszafejlődött és tovább dezorientálódott.  Ezt   46  Az Állami Számvevőszék V-72-14/1991/92. számú jelenté-
            mutatta a műemlékek romlása,  gondatlan kezelése,   se: „Jelentés a műemlékvédelem pénzügyi-gazdasági ellenőrzé-
            az  engedély nélküli,  vagy  a  szakszerűtlen  beavat-  séről” Kelt: 1992. január
            kozások nem teljes körű vagy késett felfedezése, az   47  Petravich András: Veszélyeztetett kastélyok és középületek
                                                              helyreállítása. A Kastélyprogram 1981-től 1989-ig. In: Magyar
            intézkedések elmulasztása. Több milliárd Ft értékre   Műemlékvédelem 1980–1990. (Országos Műemléki Felügyelőség
            becsülhető az a helyreállítási költségtöbblet, amely   Kiadványai 10.) Budapest 1996. 231–268.
            egyedül a megőrzés (a megvédés, a kötelezés) el-  48  A büssüi Gaál-kastélyt, a sződi Holló-kúriát és a tolcsvai
            mulasztásából származtatható. A tulajdonviszonyok   Stépán-kúriát említi. (Petravich 1996, 244.) E körbe tartozik a tar-
                                                              naörsi volt Orczy-kastély is. (Petravich András: A kastélyprogram
            változása és a piacgazdaság fejlődése által sürgetett   ma. In: Évezredek építészeti öröksége. (XV. Országos Műemléki
            feladatok előkészítése a műemlékvédelem területén   Konferencia) Székesfehérvár, 1989. okt. 5–7. 73.) L. még: Ézsiás
            1990-ben még nagyon kezdeti stádiumban állt, így   Anikó – Szakály István: Pusztuló műemlékeink nyomában. RTV-
            a műemlékek tulajdonjogával kapcsolatos problé-   Minerva, Budapest 1983.
                                                              49  Javaslat a veszélyeztetett műemléki kastélyok és más középü-
            mák megsokasodtak. A műemlékek nyilvántartásá-    letek megóvására és hasznosítására c. előterjesztés a Gazdasági
            nak gyengesége, a tulajdonjogok tisztázatlansága a   Bizottsághoz. Budapest, 1981. szeptember. (Hivatkozza Petravich
                                                              András i.m.)




                                                                             Architectura Hungariae17 (2018) 3 · 173
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18