Page 19 - AH_vol17_no3_pp161-188_FeketeCsaba
P. 19

Eszerint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt je-  kitekintés, a benchmarking: a kulturális útvonalak,
            lentőségű nemzeti vagyon a törvény erejénél fogva   a klaszterek, a megvalósíthatóság és a finanszírozás
            elidegenítési és – vagyonkezelői jog, jogszabályon   tekintetében. A programban meghatározták a jövő-
            alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön   képet és a célokat, általános jelleggel bemutatták a
            jogszabályban feljogosított szervek javára alapított   kulturális hasznosítás lehetőségeit, megfogalmazták a
            használati jog kivételével – terhelési tilalom alatt áll,   megoldási javaslatokat; valamint egyedi hasznosítási
            biztosítékul  nem  adható,  azon  osztott  tulajdon  nem   lehetőségek, kulturális útvonalak kijelölésére tettek
            létesíthető. 74                                   javaslatot. A  dokumentum több szempontból diffe-
               Öt kastély (Csesztve: Madách-kúria; Felsőpetény:   renciáltan (kiemelt, jelentős; vagy megfelelő kulturá-
            Almássy-kastély; Kamond: Magyar-kastély; Tompa:   lis intézményi keretek között működő; nem kizárólag
            Redl-kastély; Zsira: Pejachevich-kastély) esetében   kulturális, hanem turisztikai jelentőség; önkormány-
            sajátos forgalomképtelenségi okot képez, hogy a   zati tulajdon, fejlesztési potenciál) mutatta be a kultu-
            kastélyhoz tartozó földrészlet művelési ágaként az   rális közcél szempontjából érintett helyszíneket.
            ingatlan-nyilvántartásban „park” került bejegyzésre.   A  Nemzeti Kastélyprogramról szóló 1663/2014.
            A törvény alapján  ugyanis az állami tulajdonba tar-  (XI.  20.)  Korm.  határozat,  valamint  a  Nemzeti
                            75
            tozó […] parkok az állam kizárólagos tulajdonában   Kastélyprogrammal  és  a  Nemzeti  Várprogrammal
            állnak, így a „park” művelési ág nyilvántartása az   kapcsolatos egyes feladatokról, valamint az ezekkel
            egész ingatlanra nézve forgalomképtelenségi ok, hol-  összefüggő kormányhatározatok módosításáról szó-
            ott e kastélyok nem tartoznak a kiemelt jelentőségű   ló 1977/2015. (XII. 23.) Korm. határozat  elfogadása
            nemzeti vagyon körébe.                            35, majd a program 2015. évi kibővítése után 45 mű-
                                                              emlék 2014–2018 közötti kulturális-turisztikai célú
                                                              fejlesztését célozza európai uniós és nemzeti forrás
            6.2. A 2014. évi Nemzeti Kastélyprogram           együttes felhasználásával.  A Kormány döntött a
                                                                                     76
                                                              bruttó 59.438,5 millió forint becsült  összköltséggel
               2011-ben a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma     tervezett Nemzeti Kastélyprogram 16.328,5 millió
            Kormányjelentést készített a magyarországi műemlék   forint hazai költségvetési támogatásáról, elsődle-
            kastélyok helyzetéről. A jelentést követően megalakult   ges célként kezelve a kiemelt jelentőségű, a nemzeti
            a Nemzeti Kastélyörökség Program Kastélystratégia   kulturális örökség részét képező kastélyok fejleszté-
            Munkacsoportja a helyzetelemzéshez és az operatív   sét és egységes kezelését, valamint turisztikai célú
            feladatok meghatározásához. Az Emberi Erőforrások   és gazdaságos hasznosítását. A tervezetten 43.110
            Minisztériuma  2013-ban  megalapozó  jelleggel  és   millió forint európai uniós finanszírozású  Nemzeti
            koncepcionális szinten kidolgozta a Kastélyok, vá-  Kastélyprogramba az állami tulajdonú kastélyokon
            rak, kúriák kulturális célú hasznosítási programját az   kívül a 1663/2014. Korm.hat 2. pont a) alpontja a váli
            ÁROP-1.1.19/2012 számú „Humán erőforrást érintő   Ürményi-kastélyt mint fennmaradásában fokozottan
            stratégiai dokumentumok és hatásvizsgálatok kidol-  veszélyeztetett, magántulajdonú műemlék kastélyt is
            gozása” c. támogatás keretében. Megtörtént a mű-  bevonja, mégpedig a tulajdonjog kisajátítással történő
            emléki és turisztikai helyzetértékelés, a nemzetközi   megszerzése révén, összhangban a kulturális örökség



            önkormányzat javára alapított vezetékjog kivételével nem ter-
            helhető meg, biztosítékul nem adható, azon osztott tulajdon nem   76    A Kormány a  2015.  október 21-i  ülésén  határozta  el  az
            létesíthető.                                      állami tulajdonban lévő kastélyok felülvizsgálatát, a kiemelt je-
            74   Az Nvtv. 6. § (A nemzeti vagyon megőrzése és védelme)   lentőségű, és  egyben legértékesebb hazai  kastélyok (Fertőd,
            (4) bekezdés. A rendelkezés alól kivétel az Nvtv. 14. § (1) bekez-  Nagycenk, Keszthely, Gödöllő) egységes kezelési rendje tárgyá-
            dés alapján történő  közfeladat-ellátás átruházása: amennyiben   ban európai – például lengyel, szlovák és cseh, valamint nyu-
            törvény a helyi önkormányzat feladatát más helyi önkormányzat   gat-európai – példák elemzését, továbbá francia és angol mintára
            feladataként vagy állami feladatként, illetve állami feladatot helyi   bevezethető nagyarányú adóügyi ösztönző rendszer kialakítását.
            önkormányzat feladataként állapít meg, a feladat ellátását köz-  A Nemzeti Kastélyprogramról szóló 1663/2014. (XI. 20.) Korm.
            vetlenül szolgáló és ahhoz szükséges helyi önkormányzati, illetve   határozat, illetve a  Nemzeti Kastélyprogrammal és a Nemzeti
            állami vagyonnak a feladatot átvevő részére történő tulajdonba   Várprogrammal kapcsolatos egyes feladatokról, valamint az
            adása nyilvántartási értéken való átvezetéssel, ingyenesen törté-  ezekkel  összefüggő kormányhatározatok módosításáról szóló
            nik. Ez a rendelkezés arra az esetre is vonatkozik, ha az állam   1977/2015. (XII. 23.) Korm. határozat értelmében a Kormány
            vagy az önkormányzat a közfeladat részét képező feladatot ad át,   támogatja  és  kiemelt  célnak  tekinti  a  Nemzeti  Kastélyprogram
            és ennek a feladatnak az ellátását közvetlenül szolgáló és ahhoz   megvalósítását, a program részét képező, kiemelt jelentőségű, a
            szükséges vagyonelem tulajdonjoga kerül ingyenesen átruházásra.  nemzeti kulturális örökség körébe tartozó kastélyok és a hozzájuk
            75   Az Nvtv. 4. § (1) bekezdés g) pontja; 6. § (1) bekezdés  tartozó ingatlanok teljes körű fejlesztését és egységes kezelését.




                                                                             Architectura Hungariae17 (2018) 3 · 179
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24