Page 19 - AH_vol17_no3_pp161-188_FeketeCsaba
P. 19
Eszerint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt je- kitekintés, a benchmarking: a kulturális útvonalak,
lentőségű nemzeti vagyon a törvény erejénél fogva a klaszterek, a megvalósíthatóság és a finanszírozás
elidegenítési és – vagyonkezelői jog, jogszabályon tekintetében. A programban meghatározták a jövő-
alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön képet és a célokat, általános jelleggel bemutatták a
jogszabályban feljogosított szervek javára alapított kulturális hasznosítás lehetőségeit, megfogalmazták a
használati jog kivételével – terhelési tilalom alatt áll, megoldási javaslatokat; valamint egyedi hasznosítási
biztosítékul nem adható, azon osztott tulajdon nem lehetőségek, kulturális útvonalak kijelölésére tettek
létesíthető. 74 javaslatot. A dokumentum több szempontból diffe-
Öt kastély (Csesztve: Madách-kúria; Felsőpetény: renciáltan (kiemelt, jelentős; vagy megfelelő kulturá-
Almássy-kastély; Kamond: Magyar-kastély; Tompa: lis intézményi keretek között működő; nem kizárólag
Redl-kastély; Zsira: Pejachevich-kastély) esetében kulturális, hanem turisztikai jelentőség; önkormány-
sajátos forgalomképtelenségi okot képez, hogy a zati tulajdon, fejlesztési potenciál) mutatta be a kultu-
kastélyhoz tartozó földrészlet művelési ágaként az rális közcél szempontjából érintett helyszíneket.
ingatlan-nyilvántartásban „park” került bejegyzésre. A Nemzeti Kastélyprogramról szóló 1663/2014.
A törvény alapján ugyanis az állami tulajdonba tar- (XI. 20.) Korm. határozat, valamint a Nemzeti
75
tozó […] parkok az állam kizárólagos tulajdonában Kastélyprogrammal és a Nemzeti Várprogrammal
állnak, így a „park” művelési ág nyilvántartása az kapcsolatos egyes feladatokról, valamint az ezekkel
egész ingatlanra nézve forgalomképtelenségi ok, hol- összefüggő kormányhatározatok módosításáról szó-
ott e kastélyok nem tartoznak a kiemelt jelentőségű ló 1977/2015. (XII. 23.) Korm. határozat elfogadása
nemzeti vagyon körébe. 35, majd a program 2015. évi kibővítése után 45 mű-
emlék 2014–2018 közötti kulturális-turisztikai célú
fejlesztését célozza európai uniós és nemzeti forrás
6.2. A 2014. évi Nemzeti Kastélyprogram együttes felhasználásával. A Kormány döntött a
76
bruttó 59.438,5 millió forint becsült összköltséggel
2011-ben a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma tervezett Nemzeti Kastélyprogram 16.328,5 millió
Kormányjelentést készített a magyarországi műemlék forint hazai költségvetési támogatásáról, elsődle-
kastélyok helyzetéről. A jelentést követően megalakult ges célként kezelve a kiemelt jelentőségű, a nemzeti
a Nemzeti Kastélyörökség Program Kastélystratégia kulturális örökség részét képező kastélyok fejleszté-
Munkacsoportja a helyzetelemzéshez és az operatív sét és egységes kezelését, valamint turisztikai célú
feladatok meghatározásához. Az Emberi Erőforrások és gazdaságos hasznosítását. A tervezetten 43.110
Minisztériuma 2013-ban megalapozó jelleggel és millió forint európai uniós finanszírozású Nemzeti
koncepcionális szinten kidolgozta a Kastélyok, vá- Kastélyprogramba az állami tulajdonú kastélyokon
rak, kúriák kulturális célú hasznosítási programját az kívül a 1663/2014. Korm.hat 2. pont a) alpontja a váli
ÁROP-1.1.19/2012 számú „Humán erőforrást érintő Ürményi-kastélyt mint fennmaradásában fokozottan
stratégiai dokumentumok és hatásvizsgálatok kidol- veszélyeztetett, magántulajdonú műemlék kastélyt is
gozása” c. támogatás keretében. Megtörtént a mű- bevonja, mégpedig a tulajdonjog kisajátítással történő
emléki és turisztikai helyzetértékelés, a nemzetközi megszerzése révén, összhangban a kulturális örökség
önkormányzat javára alapított vezetékjog kivételével nem ter-
helhető meg, biztosítékul nem adható, azon osztott tulajdon nem 76 A Kormány a 2015. október 21-i ülésén határozta el az
létesíthető. állami tulajdonban lévő kastélyok felülvizsgálatát, a kiemelt je-
74 Az Nvtv. 6. § (A nemzeti vagyon megőrzése és védelme) lentőségű, és egyben legértékesebb hazai kastélyok (Fertőd,
(4) bekezdés. A rendelkezés alól kivétel az Nvtv. 14. § (1) bekez- Nagycenk, Keszthely, Gödöllő) egységes kezelési rendje tárgyá-
dés alapján történő közfeladat-ellátás átruházása: amennyiben ban európai – például lengyel, szlovák és cseh, valamint nyu-
törvény a helyi önkormányzat feladatát más helyi önkormányzat gat-európai – példák elemzését, továbbá francia és angol mintára
feladataként vagy állami feladatként, illetve állami feladatot helyi bevezethető nagyarányú adóügyi ösztönző rendszer kialakítását.
önkormányzat feladataként állapít meg, a feladat ellátását köz- A Nemzeti Kastélyprogramról szóló 1663/2014. (XI. 20.) Korm.
vetlenül szolgáló és ahhoz szükséges helyi önkormányzati, illetve határozat, illetve a Nemzeti Kastélyprogrammal és a Nemzeti
állami vagyonnak a feladatot átvevő részére történő tulajdonba Várprogrammal kapcsolatos egyes feladatokról, valamint az
adása nyilvántartási értéken való átvezetéssel, ingyenesen törté- ezekkel összefüggő kormányhatározatok módosításáról szóló
nik. Ez a rendelkezés arra az esetre is vonatkozik, ha az állam 1977/2015. (XII. 23.) Korm. határozat értelmében a Kormány
vagy az önkormányzat a közfeladat részét képező feladatot ad át, támogatja és kiemelt célnak tekinti a Nemzeti Kastélyprogram
és ennek a feladatnak az ellátását közvetlenül szolgáló és ahhoz megvalósítását, a program részét képező, kiemelt jelentőségű, a
szükséges vagyonelem tulajdonjoga kerül ingyenesen átruházásra. nemzeti kulturális örökség körébe tartozó kastélyok és a hozzájuk
75 Az Nvtv. 4. § (1) bekezdés g) pontja; 6. § (1) bekezdés tartozó ingatlanok teljes körű fejlesztését és egységes kezelését.
Architectura Hungariae17 (2018) 3 · 179