Page 18 - AH_vol17_no3_pp161-188_FeketeCsaba
P. 18
Elsősorban e program Magyarországra eső felada- a nemzeti vagyon alapvető rendeltetése a közfeladat
tainak koordinálása céljából alapította meg 11 mű- ellátásának biztosítása, ideértve a lakosság közszol-
emlékvédelmi, idegenforgalmi, természetvédelmi gáltatásokkal való ellátását és e feladatok ellátásá-
és gazdasági szervezet 1995-ben a Kastélyainkért hoz szükséges infrastruktúra biztosítását. A nemzeti
Egyesületet (Magyar FIPE Egyesület Kastélyaink vagyonnal felelős módon, rendeltetésszerűen kell
Kulturális-Idegenforgalmi Hasznosításáért), amely a gazdálkodni. A nemzeti vagyongazdálkodás felada-
szervezeti programszerű értékmentés gyakorlatának ta a nemzeti vagyonnak a rendeltetésének megfele-
kialakulását és gyors intézményesülését is elősegítet- lő, az állam, az önkormányzat mindenkori teherbíró
te. 2000-ben megalakult Magyar Kastélyok és Kúriák képességéhez igazodó, elsődlegesen a közfeladatok
Egyesülete, amelynek kiemelt célja a hazai kastély- ellátásához és a mindenkori társadalmi szükségletek
turizmus fejlesztése, köztük a kastélytúra útvonalak kielégítéséhez szükséges, egységes elveken alapuló,
kialakítása. A felújításra tervezett tíz magyarországi átlátható, hatékony és költségtakarékos működtetése,
kastély a fehérvárcsurgói, a dégi, a fóti, a seregélyesi, értékének megőrzése, állagának védelme, értéknöve-
a gödöllői, a keszthelyi, a fertődi, az edelényi, a tisza- lő használata, hasznosítása, gyarapítása, továbbá az
dobi, és a szabadkígyósi kastély lett volna. A program állam vagy a helyi önkormányzat feladatának ellá-
finanszírozása úgy történt volna, hogy a szükséges tása szempontjából feleslegessé váló vagyontárgyak
pénzeszköz mintegy 50-55%-át az Európa Tanács fej- elidegenítése.
71
lesztési alapja, illetve a Világbank biztosította volna. Az Nvtv. mellékletében szereplő műemlékek és
Mivel a finanszírozás állami garanciavállalás mellett műemlék-együttesek a törvény fogalom-meghatáro-
történt, a programban kizárólag állami tulajdonú kas- zása alapján kincstári vagyonnak is minősülnek.
72
télyok felújításáról lehetett szó. A további költsége-
ket a FIPE magánbefektetők révén fedezte volna, sőt
részvények kibocsátását is tervezték. A kastélyok ide- 6.1. A kizárólagos (forgalomképtelen)
genforgalmi hasznosításáról már a többségben állami állami tulajdon esetkörei
tulajdonban lévő ingatlanokat kezelő vegyes tulajdo-
nú társaságok döntöttek volna, és a tervek szerint, A 230 állami tulajdonú kastély közül leg-
amikor ezek az ingatlankezelő cégek megalakulnak, nagyobb hányadban forgalomképtelenségi ok
a FIPE fokozatosan visszavonul, és a továbbiakban a nemzetgazdasági szempontból kiemelt je-
mint tanácsadó szervezet funkcionál. Fontos szem- lentőségű nemzeti vagyon körébe tartozás. 73
pont volt, hogy a befektetők törekedjenek arra, hogy
a kulturális értékek ne veszítsenek, hanem nyerjenek
a program révén. A program végrehajtása 2000-et tartozó azon nemzeti vagyon, amelynek állami tulajdonban, illet-
ve a helyi önkormányzat tulajdonában történő megőrzése hosszú
követően megrekedt, és már csak három-három kas- távon indokolt; továbbá Nvtv. 4. § (Állami vagyon) (2) bekezdés
téllyal számoltak országonként, végül a program tel- szerint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nem-
jesen leállt. zeti vagyonnak minősül a 2. mellékletben meghatározott, vala-
mint törvényben vagy kormányrendeletben ekként meghatározott
állami tulajdonban álló vagyonelem. Az állami vagyonról szóló
2007. évi CVI. törvény 1. § (2) bekezdése alapján – többek között
6. AZ ÁLLAMI VAGYON ÉS A NEMZETI – állami vagyonnak minősült az állam tulajdonában lévő dolog,
VAGYON: AZ ÁLLAMI TULAJDONÚ mindazon vagyon, amely vonatkozásában törvény az állam kizá-
rólagos tulajdonjogát nevesíti.
KASTÉLYOK FENNTARTÁSÁNAK 71 Nvtv. 7. § (1)–(2) bekezdés
SZABÁLYOZÁSI HÁTTERE 72 Nvtv. 3. § 5. pont szerint a kincstári vagyon: a kizáróla-
gos állami tulajdonba tartozó vagyon, valamint a nemzetgazda-
sági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonba tartozó,
A nemzeti vagyonról szóló törvény (a további- továbbá a korlátozottan forgalomképes állami vagyon; 6. korlá-
akban: Nvtv.) mellékletében felsorolt építmény- tozottan forgalomképes vagyon: az 1. § (2) bekezdés a) pontja
69
ingatlanok nemzetgazdasági szempontból kiemelt hatálya alá és nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű
jelentőségű nemzeti vagyonnak minősülő műemlé- nemzeti vagyonba nem tartozó azon nemzeti vagyon, amelyről
törvényben, illetve – a helyi önkormányzat tulajdonában álló va-
kek és műemlék-együttesek. A törvény értelmében gyon esetében – törvényben vagy a helyi önkormányzat rendeleté-
70
ben meghatározott feltételek szerint lehet rendelkezni.
73 Az Nvtv. 3. § 3. pontja alapján: forgalomképtelen nemzeti
69 A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 2. vagyon: az a nemzeti vagyon, amely a törvényben meghatározott
melléklet III. pontja kivétellel nem idegeníthető el, vagyonkezelői jog, jogszabályon
70 Nvtv. 3. § 12. pont meghatározása szerint a nemzetgazdasági alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban
szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon: az állam vagy a feljogosított szervek javára alapított használati jog, vezetékjog
helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló dolgok alá nem vagy ugyanezen okokból alapított szolgalom, továbbá a helyi
178 · Architectura Hungariae 17 (2018) 3