Page 11 - AH_vol17_no3_pp189-207_MiklosZsofia
P. 11

A Bierbauer Virgillel váltott levelekben Lauterbach   A karakteres megjelenésű házak a folyóra merő-
            a fokozatosan elfogyó megrendelésekről, az építőipar   legesen, kelet-nyugati tájolással épültek, 40-70 négy-
            súlyosbodó válságáról számolt  be.  A megrende-   zetméter nagyságú lakásokkal, egy traktus mélység-
                                            23
            lések  hiánya  miatt  végül  kénytelen  volt  elköltözni   ben. A magastetős forma feltehetően a helyi tanács
            Wroclawból.                                       követelménye volt. A hosszirányt két végen magasabb
               1935-ben Dél-Európába tett rövid utazást. Ekkor   tömegű, keresztirányú épületrészek törik meg, ezekbe
            tervezte a Villa Hedwig-et Dubrovnikba, egy mó-   reprezentatívabb, nagyobb méretű apartmanok kerül-
            dos észt üzletember megrendelésére (18–19. ábra).   tek (itt kapott helyet Lauterbach otthona és műterme
            Az épület a várostól kissé távolabb, meredek lejtőre   is). A lakásoknál, kis méretük ellenére megvalósult
            épült, rálátással mind az óvárosra, mind a tengerre.   a háló - közösségi zóna különválasztása. A kis alap-
            A teraszokkal és udvarokkal tagolt, alacsony tetőhaj-  területű lakások tágas, 18-20 négyzetméter nagyságú
            lású, vastag mészkő falakkal készült épület egyértel-  nappalit kaptak. (22–25. ábra)
            műen a helyi építészeti hagyományokból merített.     A második világháborúban Lauterbachot háborús
            Lauterbach olyannyira sikeresen alkalmazta  a helyi   mérnökként akarták alkalmazni, de kiújuló szívprob-
            formákat, hogy a szigorú helyi építési tanács tetszé-  lémái miatt 1941-ben felmentést kapott. Ezek után a
            sét is elnyerte, s segített a kivitelezés lebonyolításá-  stratégiailag fontos lengyel városban, Gotenhafenben
            ban. A hagyományos térszervezésű és formájú villa   (ma lengyel Gdynia) kellett szolgálatot teljesítenie a
            a Lauterbach munkásságában folyamatosan jelenle-  város építési részlegén. A második világháború után
            vő s megmutatkozó érdeklődő szemléletet tükrözi.  a  Stuttgarti  Műszaki  Egyetem  professzora,  majd  a
               A WuWa kiállításon tervezett pavilon esetében ra-  Kasseli Állami Képzőművészeti Egyetem tanára volt.
            dikális avantgardnak titulált építész itt tradícióköve-  1955-től a Berlini Művészeti Akadémia teljes jogú
            tő építőmesterré vált. Visszaemlékezésében lelkesen   tagjává vált. 1958-ban meghívták előadni Münchenbe,
            számolt be a kivitelezésről, a helyi építésmód alkal-  hogy a háború előtti Kelet-Németország modern épí-
            mazásáról, a kő megmunkálás szépségéről. 24       tészetének kezdeteiről meséljen – mint azon kevés
               1938-ban, közvetlenül a háború kitörése előtt   építészek egyike, aki Németországban maradt, s még
            tervezte saját vidéki házukat Pokrzywno-ba        élő szemtanúja volt a háború előtti eseményeknek. 27
            (Nesselgrund), ahol a háború alatt lakott családjával.   1960-ban Biberach an der Riß-be költözött, ahol
            A meglehetősen szerény épület lakott területtől távol,   Hugo Häring két épületének  felújításán dolgozott.
            a hegyoldalba épült, rálátással a tájra. A környék vi-  1965-ben könyvet adott ki Häring munkásságáról.
            déki kunyhóira emlékeztető ház újszerűségét az ant-  Jóllehet az ötvenes és hatvanas években folytatta a
            ropomorf arányok, a változatos, többször tört tetőfor-  tervezést, egyik munkája sem volt oly jelentős, mint
            ma, s a tájba illesztett telepítés adja.   (20–21. ábra)  a kora harmincas évekig épült házai. 1973-ban halt
                                             25
               A kereskedő édesapa halála után többek között   meg, hosszas betegség után.
            egy Odera folyó menti telket örökölt Lauterbach és   Lauterbach alkotói munkássága, ahogy korábban
            testvérei, Polenca-ban (Polinkeweg). Úgy döntöttek,   is említésre került, elsősorban hazájában keltette fel
            hogy befektetésként kislakásos társasházakat építe-  a szakma figyelmét. A korabeli kritikák szinte kivé-
            nek, melyeket Lauterbach tervezett.               tel nélkül a WuWA épületeiről, valamint a két jab-
               A terveket először elutasították, mivel nem tük-  loneci villájáról szólnak. Jóllehet előtte, s utána is
            rözték a nemzetiszocialista eszméket. Végül a vá-  épültek házai, ezek visszhang nélkül maradtak. A
            rosvezetésnél történt személycserék eredményeképp   megjelent írások többsége méltatja az említett épü-
            mégis elkezdődhetett az építkezés. Az eredeti elkép-  letek újszerűségét,  azonban a Werkbund folyóirat,
                                                                               28
            zelés szerint hét épület került volna a telekre, melyből   a Die Form, az 1929-es rövid WuWA beszámoló-
            végül három valósult meg 1938 és 1939 között. 26  jában nem említi külön Lauterbachot (ellentétben
                                                              például Hans Scharounnal), s összefoglalójában, ha-
                                                              bár üdvözli a kiállítást, de hangsúlyozza annak pro-
            23  MÉM MDK Magyar Építészeti Múzeum, Bierbauer Virgil                                         29
            hagyatéka                                         vinciális jellegét, s az építészek helyi jelentőségét.
            24  Pikulska, Daria Dorota – Duda, Michał: Willa Hedwig
            Zimdin-Regenhart. In:  Heinrich Lauterbach – Architect
            Wrocławskiego Modernizmu, 388–391.                27  Barnstone, 141–143.
            25  Duda, Michał: Dom własny Regenhart. In:  Heinrich   28  Rading,  Adolf:  Ein  Landhaus  bei  Breslau  von  Heinrich
            Lauterbach - Architect Wrocławskiego Modernizmu, 420–422.  Lauterbach. Schlesische Monasthefte 1927/5. 209–210.
            26  Duda, Michał: Osiedle Na Polance. In: Heinrich Lauterbach   29  Hilberseimer,  L.:  „Wohnung  und  Werkraum”  Austellung
            - Architect Wrocławskiego Modernizmu, 411–415.    Breslau 1929. Die Form 1929/17. 458–459.






                                                                             Architectura Hungariae17 (2018) 3 · 199
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16