Page 14 - AH_vol17_no3_pp189-207_MiklosZsofia
P. 14

Lauterbachra vonatkoztatva ezt a provinciá-          Annak ellenére, hogy Lauterbach az organikus
            lis  hatókört  hangsúlyozza  August  Grisebach    irány felé köteleződött el, ami a belsőépítészetet illeti,
            művészettörténész  is   1930-ban,   a   Sziléziai  jellemzően a funkcionalista, minimalista bútorozást
            Havilapban     (,,Schlesische    Monasthefte”).    alkalmazta, a Werkbund lakástípusoknál kitapasztalt
                                                          30
               Tágabb kontextusban vizsgálva, munkásságának   és továbbfejlesztett megoldásokkal.
            megítélése kortársai felől szorosan összefügg a mo-  Talán ez a „vegyes” alkotói hozzáállás, – mely a
            dern csoportokon belül kialakult konfliktusnak.  Az   helyi igényekből és adottságokból merített – eredmé-
            eleinte többféle látásmódot is elfogadó szakmai körök   nyezte, hogy egyik iskolához vagy társuláshoz sem
            (Der Ring, Deutsche Werkbund, CIAM)  Corbusier,   tartozott tisztán, s emiatt vezéralakjává sem tudott
            Gropius és Mies van der Rohe megjelenésével foko-  válni egyik közösségnek sem. (26. ábra)
            zatosan kizártak minden más szemléletet.             Lauterbach mai elfogadottságát ugyanakkor ér-
               Lauterbach a Der Ringhez csatlakozva ismerte meg   demes Breslau  helyzetén keresztül is megvizsgálni.
            Hugo Häringet, akinek munkássága és eszméi döntő-  Az országon belül is leginkább regionális visszhangú
            en befolyásolták építészeti gondolkodásában. Häring,   alkotói munkásság saját korában tapasztalható meg-
            habár alapítója volt a Der Ringnek és a CIAM-nak   ítélése, s mai elfeledettsége következik nemcsak a
            is, az általa a húszas évek végétől képviselt organi-  város földrajzi elhelyezkedéséből, hanem etnikai ösz-
            kus irány fokozatosan talajt vesztett mindkét körben.   szetételéből, kulturális sokszínűségéből és történelmi
            Az őt ért támadások elsősorban Le Corbusier és Mies   eseményeiből is.
            van der Rohe irányából érkeztek.  Ezek az ellenté-   Ahogy    korábban    is   említésre   került,
                                          31
            tek odáig fokozódtak, hogy a húszas években kizár-  Németországon belül a nagy, fejlett városok mellett
            ták a CIAM-ból, így már nélküle zajlott a második   Breslau jellemzően marginális szerepet játszott. Ez
            (de első hivatalos), 1929-es Frankfurt am Mainben   egyrészt köszönhető volt a meglehetősen viszontag-
            tartott kongresszus, mely kulcsfontosságú témáról   ságos múltnak - a területi harcok miatt a város legin-
            - a lakásminimumról - szólt és nemzetközi résztve-  kább a túlélésért küzdött, a művészet és kultúra nem
            vők meghívásával zajlott (a magyar CIAM csoport   rendelkezett olyan mély gyökerekkel és időbeni foly-
            delegáltjai, Molnár Farkas, Breuer Marcel és Fischer   tonossággal, mint például Berlin esetében. Emellett
            József is részt vettek a találkozón).  Ezzel az általa   művészeti szereplői mind felfogásukat, mind etniku-
                                            32
            képviselt irány nem tudott nemzetközi vita tárgyává   mukat tekintve, meglehetősen vegyes összetételűek
            válni, s nemzeti szinten is háttérbe szorult. (Érdekes   voltak, emiatt nem tudott kifejlődni, egyeduralomra
            részlet, hogy Corbusier 1954-ben épült Ronchamp   törni egy irányzat sem.
            kápolnájára az akkor már kórházban fekvő Häring azt   A kulturális heterogenitás, valamint a szakiroda-
            nyilatkozta, hogy ezzel a művével Corbusier végre   lom általi „nem elfogadottság” következett az úgy-
            megértette az „Új Építészet” általa képviselt vonalát).  nevezett  magaskultúra  és  az  avantgard,  valamint  a
               A két háború közti modern nemzetközi szinten így   magaskultúra és a regionális kultúra között feszülő
            a racionális, funkcionális, technológia orientált szem-  ellentétekből  is.  Bár  az  avantgardnak  nem  nagyon
            léletben nyilvánult meg. Az avantgard, az expresszi-  voltak előzményei Breslauban, a húszas évekre mégis
            onista és az organikus szemléletek nem nagyon kap-  pezsgő központja lett, köztük építészekkel, városter-
            tak helyet (kivételektől eltekintve; a sok szempontból   vezőkkel, zenészekkel, zeneszerzőkkel, írókkal, köl-
            Häringhez hasonlóan gondolkodó Alvar Aalto tagja   tőkkel. A magaskultúra elsősorban intelligenciához
            lehetett a csoportnak, s szoros barátságban volt Le   és arisztokráciához kötött világa ellen az avantgard
            Corbusierrel). Az „Új Építészet” elsősorban a laká-  a normák, szokások felrúgásával harcolt. Emellett a
            sok optimalizálására, a „lakásminimum” megterem-  központi magtól távolabbi városok vezető művészei
            tésére irányult - minél olcsóbban minél praktikusabb   természetszerűleg lázadtak a magaskultúra nemzet-
            otthonok megteremtésére.                          közisége és elitizmusa ellen, s inkább fordultak a nép-
                                                              művészet irányába, hiszen közvetlen környezetük is
                                                              ebből táplálkozott. A nagyvárosból érkezett és helyi
                                                              alkotók révén, Breslauban mindhárom felfogás párhu-
                                                              zamosan létezett. Ezt alapul véve, itt inkább beszél-
            30  Grisebach, August: Bauten von Heinrich Lauterbach.   hetünk a modernizmus e területre jellemző etnikai,
            Schlesische Monasthefte 1930/7. 275–276.          művészi, történelmi sokszínűségből fakadó megenge-
            31  Conrads, Ulrich: Programs and manifestoes on 20th-century
            architecture. The MIT Press, Cambridge 1970. 126.   dőbb, befogadóbb jelenlétéről, mint a modernizmus
            32  Mumford, Eric: The CIAM Discourse on Urbanism, 1928–  tisztán „vidéki” vagy regionális ágáról.
            1960. The MIT Press, Cambridge 2002. 34.





            202 · Architectura Hungariae 17 (2018) 3
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19