Page 16 - AH_vol17_no3_pp189-207_MiklosZsofia
P. 16

de szakmai tapasztalatairól nem maradt fent feljegy-  Emellett nálunk az általános, építészet és társadalmi
            zés. Szinte minden levelében hangot ad a Németország   igények  közötti  kapcsolat  keresése  helyett  inkább  a
            jövője felőli aggodalmának, mely, mint írja, a modern   nemzeti stílus keresése érhető tetten. 39
            építészeti iránynak sem kedvez, ugyanis egyre kevés-  A Bauhaus képviselte vonal mellett tehát magyar
            bé lehet szabadon tervezni. 35                    viszonylatban nem nagyon jelent meg alternatíva,
               Az első világháborúnak, s a jelentős területi vesz-  csak a tökéletes ellenpólust jelentő historizáló gon-
            teségeknek köszönhetően itthon több éves csúszással   dolkodásmód, a rövid ideig működő, Gerevich Tibor
            jelentek meg a modern kezdeményezések. A máso-    által pártfogolt Római iskola formájában. Ez részben
            dik világháború közelsége miatt ez az időszak nem   köszönhető volt az ország politikai-gazdasági helyze-
            volt elegendő arra, hogy az új építészeti törekvések   tének, s az építészoktatásban megnyilvánuló különbö-
            a sziléziai térséghez hasonlóan, cizelláltabb, réte-  zőségeknek. Poelzig iskolájában Lauterbach már az
            geltebb formában jelenjenek meg.  Elsősorban a Le   egyetem során széleskörű tudást szerzett, egy olyan
            Corbusier, Mies van der Rohe, Walter Gropius által   látásmódot, mely a történeti örökség mellett az új
            képviselt szemlélet vált elterjedtté a CIAM csoport   áramlatokat is követte és ismerte. A hazai építészkép-
            nemzetközi mivoltának köszönhetően. A különbö-    zés ugyanekkor (1910-es évek vége) meglehetősen
            zőségek emellett az itthoni modern törekvések anya-  konzervatív szemléletű volt, korlátozott mértékben
            gi támogatottságának hiányából is következtek. Az   nyitott a nemzetközi építészeti tendenciákra, jellem-
            állami  támogatás  megvonása,  sőt,  az  állami  szintű   zően historizáló beállítottságú.
                                                                                         40
            ellenszenv szükségszerűen politikai töltetűvé tette   A sziléziai térségben alkotó Lauterbach mun-
            az új irányt, képviselői egyértelműen kormányel-  kásságán az egyetemi évek alatt elsajátított újításra
            lenesek (Horthy), baloldali beállítottságúak lettek.   fogékony, múltra érzékeny szemléletmód jellemző.
            Ez Sziléziában kevéssé volt tetten érhető jelenség,   Épületeinek tervezésénél elsődleges volt a funkci-
            a Bauhaus első időszakában Gropius is kifejezetten   onalista megközelítésmód. Házain érződik Gropius
            apolitikus szemléletet képviselt.                 iskolájának szigorúsága és feszessége; a színek, búto-
               A hazai törekvések így javarészt magánépítkezé-  rozás, az egyszerű tömegek mind erre utalnak. Ezek
            sek - villák, családi házak, s társasházak formájában   mellett ugyanakkor a környezetre való érzékenység is
            jelentek meg, hosszas agitatív, „önreklámozó” idő-  kulcsfontosságú volt építészetében. A megjelenő íves
            szakot követően, mely a második világháború köze-  formák, a légies megformálás és a helyre jellemző
            ledtével csak néhány évre korlátozódott. 36       építőanyagok alkalmazása feloldja a szigorú rendet,
               Az úgynevezett modern organikus építészet ná-  jóllehet minden rész a szerkesztett, alapvetően derék-
            lunk nem jelent meg. Az itthon organikusnak nevezett   szögű rendszer harmonikus eleme. Ezzel egy vissza-
            építészet nálunk jóval később és teljesen más eszmei   fogottabb irányt képviselt, mint a mesterének tekin-
            és formai alapokkal  jelent meg.  Míg Frank  Lloyd   tett Hans Poelzig, Hugo Häring vagy kortársa, Hans
            Wright, Alvaro Aalto és Hugo Häring építészeti nyel-  Scharoun. Egy időben alkotott Walter Gropiussal és
            vezetüket (például funkcionalitás) tekintve a modern   Mies van der Rohe-val, akiknek radikálisan új gon-
            elveit követte,  a nálunk elterjedt organikus építészet   dolatai és alkotásai homogenizáló, totális művészeti
                        37
            – habár elveiben szorosan kapcsolódik a helyhez és a   világot képviseltek, művészeti körökben népszerű is-
            környezethez – ideológiai hátterét a Rudolf Stein féle   kolát teremtettek. Ez szükségszerűen elhomályosítja
            antropozóf  gondolkodásmód  nyújtja.  Eszerint,  mint   ma is a hagyományt tisztelő, stílusbeli kontinuitásra
            minden létezőt, így az épületet is tudattal rendelke-  törekvő Lauterbachot. Munkássága ugyanakkor fel-
            ző lénynek tekinti, formavilága erősen antropomorf,   hívja a figyelmet a modern mozgalom többrétűségére,
            „lényszerű”, anyaghasználatában rendszeresen visz-  árnyaltságára, a sokszor provinciális jelentőségűnek
            szaköszönnek a természetes anyagok. 38            nyilvánított, két háború közötti sziléziai térség építé-
                                                              szeti sokszínűségére.


            35  MÉM MDK Magyar Építészeti Múzeum, Bierbauer Virgil
            hagyatéka
            36  Gábor Eszter:  A CIAM magyar csoportja (1928-1938).
            Akadémiai Kiadó, Budapest 1972.
            37  Vámossy Ferenc:  Az építészet története – A Modern   39  Jesberg, Paulgerd: A szerves építészet. Országépítő 1993/4.
            Mozgalom és a későmodern. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest   6-9.
            2002.                                             40  Gerle  János:  Magyar  organikus  építészet.  Építészfórum,
            38  Kőszeghy Attila: Tér és mozgás - építészet, antropozófia, eu-  2009. 06. 19. <http://epiteszforum.hu/magyar-organikus-epite-
            ritmia. Országépítő 2011/1. 16-25.                szet> [megtekintés: 2018. december 07.]





            204 · Architectura Hungariae 17 (2018) 3
   11   12   13   14   15   16   17   18   19