Page 9 - AH_vol17_no3_pp189-207_MiklosZsofia
P. 9

A WuWA kiállítás meghozta Lauterbach számára      Lauterbach nem csak a házat, hanem annak kör-
            az országos ismertséget, s több megrendelése az ek-  nyezetét is megtervezte a kerttel, beton úszómeden-
            kor szerzett hírnévnek volt köszönhető. Egy ékszer-  cével,  ezáltal  szerves,  összefüggő  egésszé  téve  az
            kereskedő, Jaroslav Hasek is a Werkbund kiállítás   épületet és a tájat. A kivitelezést egy helyi vállalkozó
            után kereste meg levélben. A levélváltásból személyes   vezette. A villa tartószerkezete akkoriban újdonság-
            látogatás lett, végül az 1932-ben megépült Hasek vil-  nak számító acél vázas, szendvicspaneles vázkitöltő
            la, s egy élethosszig tartó barátság. A ma csehországi   falakkal készült, mely konstrukciót először Mies van
            Jablonecbe tervezett ház egyértelmű előképe a 35-ös   der Rohe alkalmazott családi háznál, a Tugendhat vil-
            számú breslaui épület.  Itt is L alaprajzú elrende-  la esetében. Lauterbach lapostetőt és fém nyílászáró-
                                 18
            zést használt, s az étkezőnek helyet adó, lekerekített   kat tervezett. A bejárati szinten találhatók a közös-
            nyugati szárnyat. A telek lejtős volt, ezt kihasználva,   ségi terek – a nappali és az étkező – egy légtérben,
            Lauterbach létrehozott egy természetes megvilágítást   de egymástól lépcsővel, szintben elválasztva. A nap-
            kapó, alagsori szintet is, ahol mosókonyha, tároló,   pali nagy, üvegezett felülettel néz a kertre. A kertbe
            szárító, kazánház és garázs kapott helyet. Tömegét   a hajókon látottakhoz hasonló, acél csigalépcsőn ke-
            tekintve itt már légiesebb formákat használ, részben   resztül juthatunk. Az alagsori szintre kerültek a ki-
            alkalmazva Le Corbusier az új építészetről megfogal-  szolgáló helyiségek – így a mosóhelyiség és a garázs.
            mazott öt pontját is.                             Központi fűtéssel készült a ház.
               Az utcaszinti bejárat egy előtérbe vezet, ahonnan   Mind a breslaui villa, mind a két jabloneci épü-
            elegáns, íves lépcső visz fel a hálók szintjére. Szintén   let esetében fontos hangsúlyozni, hogy Lauterbach
            az előtérből juthatunk a tágas, kandallóval ellátott   számára a „Neues Bauen” nem merült ki a funkcio-
            nappaliba, s végül a csak bútorokkal elválasztott ét-  nalitásban és az új technológiák alkalmazásában. A
            kezőbe. Mindkét  helyiség nagy üvegfelületekkel  ad   modernista körökben népszerű „élő gép” kifejezéssel
            rálátást a kertre és a környező tájra. Az emeleti szin-  nem tudott azonosulni, a gépeket alapvetően hideg-
            ten Hasek testvérének vendéglakása kapott helyet. A   nek és embertelennek tartotta. Ezzel tulajdonképpen
            lapostetős forma, a fehér homlokzatok, a fém korlátok   elutasította az irányzat hivatalosan elfogadott néze-
            és nagy felületű üvegek mind „Neues Bauen” elveit   tét. Nála más esztétikai és eszmei tartalmat kaptak
            tükrözik.  A privát és közösségi terek tisztán elkülö-  a kifejezések, ezzel egy alternatív irányt képviselve,
                    19
            nülnek, ugyanakkor a részben lábakon álló étkező és   Heinrich Tessenowhoz, Paul Schmitthennerhez vagy
            nappali szárny a természetből elvett helyet adja visz-  Richard Riemerschmidhez hasonlóan. Úgy gondolta,
            sza. (11–14. ábra)                                a technikának nem irányítania, hanem kiszolgálnia
               Nem sokkal később, 1933-ban egy jabloneci orvos   kell a tervezést. A használat, funkcionalitás számá-
            kereste meg Lauterbachot, hogy tervezzen számára   ra egy közbenső állomást, egy alapvető szempontot
            családi házat (15–17. ábra). A létrejött Schmelowsky   jelentett. Nála az adott forma sem a tervezés célját,
            villa expresszionista alkotás, mind megjelenésében,   sokkal inkább a folyamat eredményét jelentette. Célja
            mind anyaghasználatában forradalminak hatott kör-  a belső rend és a környezettel való összhang megte-
            nyezetében. Az élénkpirosra festett acél szerkezet, a   remtése volt, mely egy sokkal inkább emberközpon-
            fordított hajótestre emlékeztető, kert felé konzolos,   tú, sem mint technika vezérelte látásmódot tükrözött.
            nagy nyílással ellátott kubus szinte irracionális meg-  Ezek ismeretében Lauterbach mindhárom villája
            jelenést kölcsönöz az épületnek. Az utca felől egy hí-  esetében következmény volt például a nagy üveg-
            don át érkezünk a bejárathoz, hajókabin szerű körab-  felület – a tájjal, hellyel való kapcsolat és összhang
            lakkal találkozunk az emeleti fürdőben, s a nappali   megteremtéséhez.
            íves födéme szintén hajó formát idéz.  Hasonlóság    A harmincas években fokozódó gazdasági válság, s
                                               20
            fedezhető fel a nem messze, Libereckbe tervezett   az egyre radikalizálódó németországi belpolitika szük-
            Stross villával, mely a Henry van der Velde tanítvány,   ségszerűen hatással volt a kulturális életre, így az épí-
            Thilo Schoder alkotása. 21                        tészetre is. Lauterbach 1930-tól a Breslaui Akadémián
                                                              tanított, de 1932-ben feloszlatták az intézményt. 22

            18  The Hásek house.  Topography of the Modern Movement
            <http://www.topomomo.eu/locations/haus-hasek>  [megtekintés
            ideje: 2018. október 12.]
            19  Barnstone, 143.
            20  Barnstone, 143–144.                           historicke/schmelowskeho-vila-vjablonci-nad-nisou>  [megte-
            21  Zeman, Jaroslav: Schmelowského vila v Jablonci nad Nisou.   kintve: 2018. december 07.]
            ASB portal, 2008.12.29. <https://www.asb-portal.cz/architektura/  22  Barnstone, 200–201.




                                                                             Architectura Hungariae17 (2018) 3 · 197
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14