Page 9 - AH_vol17_no3_pp189-207_MiklosZsofia
P. 9
A WuWA kiállítás meghozta Lauterbach számára Lauterbach nem csak a házat, hanem annak kör-
az országos ismertséget, s több megrendelése az ek- nyezetét is megtervezte a kerttel, beton úszómeden-
kor szerzett hírnévnek volt köszönhető. Egy ékszer- cével, ezáltal szerves, összefüggő egésszé téve az
kereskedő, Jaroslav Hasek is a Werkbund kiállítás épületet és a tájat. A kivitelezést egy helyi vállalkozó
után kereste meg levélben. A levélváltásból személyes vezette. A villa tartószerkezete akkoriban újdonság-
látogatás lett, végül az 1932-ben megépült Hasek vil- nak számító acél vázas, szendvicspaneles vázkitöltő
la, s egy élethosszig tartó barátság. A ma csehországi falakkal készült, mely konstrukciót először Mies van
Jablonecbe tervezett ház egyértelmű előképe a 35-ös der Rohe alkalmazott családi háznál, a Tugendhat vil-
számú breslaui épület. Itt is L alaprajzú elrende- la esetében. Lauterbach lapostetőt és fém nyílászáró-
18
zést használt, s az étkezőnek helyet adó, lekerekített kat tervezett. A bejárati szinten találhatók a közös-
nyugati szárnyat. A telek lejtős volt, ezt kihasználva, ségi terek – a nappali és az étkező – egy légtérben,
Lauterbach létrehozott egy természetes megvilágítást de egymástól lépcsővel, szintben elválasztva. A nap-
kapó, alagsori szintet is, ahol mosókonyha, tároló, pali nagy, üvegezett felülettel néz a kertre. A kertbe
szárító, kazánház és garázs kapott helyet. Tömegét a hajókon látottakhoz hasonló, acél csigalépcsőn ke-
tekintve itt már légiesebb formákat használ, részben resztül juthatunk. Az alagsori szintre kerültek a ki-
alkalmazva Le Corbusier az új építészetről megfogal- szolgáló helyiségek – így a mosóhelyiség és a garázs.
mazott öt pontját is. Központi fűtéssel készült a ház.
Az utcaszinti bejárat egy előtérbe vezet, ahonnan Mind a breslaui villa, mind a két jabloneci épü-
elegáns, íves lépcső visz fel a hálók szintjére. Szintén let esetében fontos hangsúlyozni, hogy Lauterbach
az előtérből juthatunk a tágas, kandallóval ellátott számára a „Neues Bauen” nem merült ki a funkcio-
nappaliba, s végül a csak bútorokkal elválasztott ét- nalitásban és az új technológiák alkalmazásában. A
kezőbe. Mindkét helyiség nagy üvegfelületekkel ad modernista körökben népszerű „élő gép” kifejezéssel
rálátást a kertre és a környező tájra. Az emeleti szin- nem tudott azonosulni, a gépeket alapvetően hideg-
ten Hasek testvérének vendéglakása kapott helyet. A nek és embertelennek tartotta. Ezzel tulajdonképpen
lapostetős forma, a fehér homlokzatok, a fém korlátok elutasította az irányzat hivatalosan elfogadott néze-
és nagy felületű üvegek mind „Neues Bauen” elveit tét. Nála más esztétikai és eszmei tartalmat kaptak
tükrözik. A privát és közösségi terek tisztán elkülö- a kifejezések, ezzel egy alternatív irányt képviselve,
19
nülnek, ugyanakkor a részben lábakon álló étkező és Heinrich Tessenowhoz, Paul Schmitthennerhez vagy
nappali szárny a természetből elvett helyet adja visz- Richard Riemerschmidhez hasonlóan. Úgy gondolta,
sza. (11–14. ábra) a technikának nem irányítania, hanem kiszolgálnia
Nem sokkal később, 1933-ban egy jabloneci orvos kell a tervezést. A használat, funkcionalitás számá-
kereste meg Lauterbachot, hogy tervezzen számára ra egy közbenső állomást, egy alapvető szempontot
családi házat (15–17. ábra). A létrejött Schmelowsky jelentett. Nála az adott forma sem a tervezés célját,
villa expresszionista alkotás, mind megjelenésében, sokkal inkább a folyamat eredményét jelentette. Célja
mind anyaghasználatában forradalminak hatott kör- a belső rend és a környezettel való összhang megte-
nyezetében. Az élénkpirosra festett acél szerkezet, a remtése volt, mely egy sokkal inkább emberközpon-
fordított hajótestre emlékeztető, kert felé konzolos, tú, sem mint technika vezérelte látásmódot tükrözött.
nagy nyílással ellátott kubus szinte irracionális meg- Ezek ismeretében Lauterbach mindhárom villája
jelenést kölcsönöz az épületnek. Az utca felől egy hí- esetében következmény volt például a nagy üveg-
don át érkezünk a bejárathoz, hajókabin szerű körab- felület – a tájjal, hellyel való kapcsolat és összhang
lakkal találkozunk az emeleti fürdőben, s a nappali megteremtéséhez.
íves födéme szintén hajó formát idéz. Hasonlóság A harmincas években fokozódó gazdasági válság, s
20
fedezhető fel a nem messze, Libereckbe tervezett az egyre radikalizálódó németországi belpolitika szük-
Stross villával, mely a Henry van der Velde tanítvány, ségszerűen hatással volt a kulturális életre, így az épí-
Thilo Schoder alkotása. 21 tészetre is. Lauterbach 1930-tól a Breslaui Akadémián
tanított, de 1932-ben feloszlatták az intézményt. 22
18 The Hásek house. Topography of the Modern Movement
<http://www.topomomo.eu/locations/haus-hasek> [megtekintés
ideje: 2018. október 12.]
19 Barnstone, 143.
20 Barnstone, 143–144. historicke/schmelowskeho-vila-vjablonci-nad-nisou> [megte-
21 Zeman, Jaroslav: Schmelowského vila v Jablonci nad Nisou. kintve: 2018. december 07.]
ASB portal, 2008.12.29. <https://www.asb-portal.cz/architektura/ 22 Barnstone, 200–201.
Architectura Hungariae17 (2018) 3 · 197