Page 6 - AH_vol17_no3_pp189-207_MiklosZsofia
P. 6

a WuWA-tól kezdve a háború előttig több épületéről   területen belül is. Hans Scharoun esetében például in-
            beszámolt a lap hasábjain, többnyire önálló fejezetet   kább a funkcionális szemlélet emberi léptékkel való
            szentelve neki, sőt, az építésznek saját cikke is meg-  megközelítése volt jellemző (Berlini Filharmonikusok
            jelent külföldi utazásáról és az első világháború utáni   koncertháza esetében úgy tagolta a 2200 fős koncert-
            lengyel építészetről. 11                          termet, hogy a néző sehol sem érzi magát tömegben).
               Lauterbach a kiállítás évében (1929) csatlakozott   Míg a 13–15-ös számú sorházak egyértelműen a
            a német építészeket tömörítő, a Tizek köréből kinőtt   funkcionalizmus jegyében készültek, a 35-ös számú
            Der Ring csoporthoz is. Ezzel egy olyan társulás tag-  különálló villa Lauterbach első kiforrott, érett alko-
            jává vált, mely a két háború közötti építészet ma álta-  tása, már karakteresen magán hordozza a Häring-féle
            lánosan elismert, funkcionalista iránya mellett (Mies   organikus jegyeket.  A villa több későbbi munkájá-
                                                                               15
            van der Rohe, Le Corbusier) teret adott más, alterna-  nak előképe lett (7–10. ábra). A gyárigazgató számá-
            tív szemléletnek is, így a Hans Poelzig, Hugo Häring   ra tervezett, négyfős mintaház meghaladta korát - a
            és Hans Scharoun-féle organikus iránynak is.      megcélzott társadalmi réteg, s korosztály még nem-
               Häring alapító tagja volt nem csak a Der Ringnek,   igen mutatott érdeklődést a lakástípus iránt. 16
            hanem a CIAM-nak is. Az általa képviselt, erőteljesen   Az épület térszervezését tekintve a funkcionalis-
            elméleti alapokon nyugvó gondolkodásmód nagyban   ta elveket tükrözi. A helyiségek szétválnak háló és
            hatott Lauterbachra, aki épületeivel már igen korán   közösségi szárnnyá, a nappali-étkező egybenyitott,
            ennek az iránynak a követőjévé vált. A Häring által   ugyanakkor bútorozással finoman különválasztott.
            képviselt organikus tervezés lényege, habár a gropiusi   A külső tömeg fehér, a berendezés csak szükséges
            iskolából merített, nem a funkció maradéktalan kielé-  darabokra korlátozódik, melyhez Lauterbach többek
            gítése, hanem a feladat megértése, a körülmények (a   között Breuer Marcel csővázas bútorait, s a Tonet cég
            „genius loci”, a megrendelő személye) megismerése   berendezéseit használta.
            volt.  Ezzel a belülről kifelé építés („Von Innen nach   Jóllehet a tömeg a Werkbunban általánosan hir-
                12
            Aussen”) elvét képviselte, melyet Frank Lloyd Wright   detett lapostetős forma, az „L”  alaprajzi elrendezés
            munkássága, s Bruno Taut expresszionista törekvé-  és a nappali-előtér íves, üvegezett formája megbontja
            sei sugalltak: a homlokzat, a forma, mind a komplex   a szigorú, geometrikus rendet a minél optimálisabb
            megismerés következménye lett, tehát nem az anyag-  élettér létrehozása végett. Lauterbach az íves kiszö-
            szerűség és a technika eredménye. 13              gellésekkel a közös terek benapozottságát javította, s
               A forma és funkció közti kölcsönhatás dinamizmu-  intenzív kapcsolatot hozott létre a külső tájjal. Ezzel
            sában az alkotó került előtérbe, ellentétben Gropiusék   az általános, funkcionális elvek teljesítésén túl az
            kollektivizálásra, szabványosításra törekvő iskolá-  épület szerves részévé válik környezetének („genius
            jával. Építészetükben ez a derékszögű szerkesztési   loci”). Dr. Bierbauer Virgil így számolt be helyszínen
            mód feloldását, később elhagyását jelentette, s légies,   tett látogatásáról a Tér és Forma 1929-es számában:
            aerodinamikus motívumok megjelenését (Henry van   „...véleményem szerint - a lakótelep legjobban sike-
            de Velde). 14                                     rült háza”. Emellett megjegyezte, hogy az épület hát-
               Ez a megfogalmazás, habár különbözött Wright   ránya, hogy átlagembernek igen drága.
            és Alvaro Aalto irányaitól, mégis egyezett velük a   Sorház lakásairól így írt:
            gondolkodásmódban, a kontextus által követelt egye-  „...valóságos mestere a tértágításnak. Ötletektől szi-
            diségre törekvésben. Ugyanakkor a gyakorlatban    porkázik minden munkája, ezt érezni a három azonos
            megvalósult példákat tekintve ez az „organikus” vo-  alapterületű ház felosztási variánsaiból. A különböző
            nás olykor egész különböző módon jelent meg német   életberendezésű lakók mindegyike megtalálja a neki
                                                              megfelelő beosztást.” 17

            11  Lauterbach, H.: Santorin. Tér és Forma 1932/10. 329–333.;
            Lauterbach, H.: Az új építészet Lengyelországban. Tér és Forma
            1930/7. 307–314.
            12  Werner, Frank: Hugo Häring. In: Emanuel, Muriel (ed.):   15  Urbanik, Jadwiga:  Heinrich Lauterbach i wystawa:
            Contemporary Architects. Macmillan Press Ltd, London 1980.   „Mieszkanie  i  miejsce  pracy”  –  WUWA  „Wohnung  und
            344.                                              Werkraum” Ausstellung. In:  Heinrich Lauterbach - Architect
            13  Lauterbach, Heinrich:  O zadaniach Werkbundu. Baden-  Wrocławskiego Modernizmu, 171–195.
            Württemberg, 1953. 04. 11 (A Werkbundról - A Werkbund-tagok   16  Pikulska, Daria Dorota – Duda, Michał: WuWA, dom nr.35
            éves ülésén tartott előadás). Akademie der Künste Berlin, Slg.  – Heinrich Lauterbach. In:  Heinrich Lauterbach - Architect
            Baukunst, sygn. LAU-01-09.                        Wrocławskiego Modernizmu, 366–371.
            14  Šlapeta, Valdimír: Organikus építészet Közép-Európában.   17  Dr. Bierbauer Virgil: A breslaui „Wohn- und Werkraum” ki-
            Magyar Építőművészet 1983/6. 16–25.               állítás kísérleti lakótelepe. Tér és Forma 1929/10. 389–399.





            194 · Architectura Hungariae 17 (2018) 3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11