Page 8 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 8
06 A zólyomi vár manuáléi.
A prágai városháza kápolnájáról (1909) és a kolíni munkásságára is döntő hatással volt. Számukra a
39
Szent Bertalan templom kapujáról (4. ábra) „Látta gótikus stílus tervezési eszközt jelentett. Steindl
40
Schulek Frigyes tanár” pecséttel ellátott rajz maradt ezen kívül nem is fogadott el más építészeti stílust,
46
fent. További hallgatói rajzok: prágai dóm szerkezeti amit életműve is bizonyít. Hozzá hasonlóan Schulek
rajzai (1905) (7. ábra), Braunau am Inn, Szent István Frigyes is a gótikus stílusban történő historizálás
41
templom (1929), és hallgatói terv a pozsonyi feren- mestere volt, úgy tűnik azonban, hogy Steindlhöz ké-
42
ces templom tornyának helyreállítására (1915, 1918) pest más szemlélettel tervezett. Az Építészettörténeti
(8. ábra). 43 Rajztárban eredeti tervei maradtak fent többek között
A felmérések másik fontos felhasználási területe a szegedi református templomról 1882-ből. A raj-
47
a műemléki tervezés volt. A nyári gyakorlatokat a zokon látható, hogy a neogótikus stílusú középkori
Műemlékek Ideiglenes Bizottsága támogatta, Steindl templomformával ellentmondó használati igényeket
pedig a Bizottság rendelkezésére bocsátotta a felmé- az alaprajz tervezése során egy a középkorban min-
réseket, amelyek ekképpen a helyreállítások alapa- den bizonnyal élő tervezési módszerrel, a három-
dataiként szolgáltak. Steindl, Schulek és Schulcz szöges geometriai szerkesztéssel (trianguláció) ol-
44
hasonlóképpen használták fel a Wiener Bauhütte dotta fel. Schulek diákként a Wiener Bauhütte-vel,
48
keretében 1867-1868-ban készített felmérést a vajda- majd később hazatérve a Műegyetemen oktatóként
hunyadi várról, amelynek felújításában mindhárman a felmérési gyakorlatokon a legapróbb részletekig
részt vettek. 45 tudta megismerni a gótikus építészetet, amit bizo-
A műemléki tervezésben történő direkt felhasz- nyára olyan mértékben elsajátított, hogy saját épí-
nálás mellett az intenzív, felmérésekre épülő okta- tészetében a tervezés szintjén képes volt középkori
tás természetesen Steindl és Schulek saját építészeti tervezési módszert alkalmazni, vagyis historizálni. 49
46 „sohse tervezzen antikban vagy barokkban” – tanácsolta
39 Épt. Rajzt. 103169 egyszer hallgatójának, Sándy Gyulának. Sándy Gyula: Hogyan
40 Épt. Rajzt. 103170, 103174 lettem és hogyan voltam én templom-építő, -tervező és műveze-
41 Épt. Rajzt. 105984-105987 tő építész? Lapis angularis VI. - Források a Magyar Építészeti
42 Épt. Rajzt. 102348, 103127 Múzeum gyűjteményéből. Magyar Építészeti Múzeum, Budapest
43 Épt. Rajzt. 102239-102241 2005.
44 Sisa, 14,17. 47 Épt. Rajzt. 100607-100608, 100643, 101725-101747,
45 A helyreállítással először Schulcz Ferencet bízták meg 101791, 101795-101796, 101799-101812, 105211-105245
1868-ban, korai halála után azonban 1870-ben Steindl vette át a 48 Fehér Krisztina – Krähling János – Halmos Balázs: Frigyes
munkát. Merész purista tervei, magas költségvetése vitát váltottak Schulek’s Calvinist Reformed Church in Szeged: A Particular
ki, amelynek következtében 1874-ben végül lemondott. Piatsek Case of Medieval Design in Historicism. Periodica Polytechnica
Gyula és Khuen Antal közreműködése után Schulek Frigyes vette Architecture 48 évf. (2017) 1. sz. 28-34. ISSN 1789-3437. https://
át a helyreállítást 1896-ban. Épt. Rajzt. 101159-101160, 102025- pp.bme.hu/ar/article/view/11135
102026, 105880 49 Fehér-Krähling-Halmos
40 · Architectura Hungariae 16 (2017) 2