Page 3 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 3

hogy „elhozza” a Szent Sír rotunda méreteit az újon-  arra is választ kapunk, milyen módon hasznosultak a
            nan épülő templom számára. Ez természetesen nem   felmérési rajzok Steindl Imre és Schulek Frigyes ok-
            feltételez a maihoz hasonló felmérési rajzokat, a min-  tatói és építészi pályafutása során.
            tául szolgáló méreteket bizonyára feljegyzésekben    A vizsgált korszakban az új építészoktatási rend
            rögzítették. A meglévő épületek valódi felmérése, do-  megszervezése, reformja volt aktuális. Ebben Steindl
            kumentálása valószínűleg az antik építészetet megis-  Imre és Schulek Frigyes kulcsszerepet vállalt átörö-
            merni törekvő reneszánsz idején kezdődött meg. Ezt   kítve mesterük, Friedrich von Schmidt bécsi képzési
            támasztja alá, hogy az építészeti tervrajzokat a rene-  módszerét. Schmidt harmadik magyar tanítványa, aki
            szánsz mesterek a középkorral ellentétben méretekkel   a Wiener Bauhütte tagja volt, Schulcz Ferenc minden
            látták el. Hoppe László szerint a kótázás gyakorlatát   bizonnyal hasonlóan aktív egyetemi pályát futott vol-
            éppen a reneszánszban megjelenő felmérési tevé-   na be, ha korai halála nem akadályozta volna ebben.
            kenység hatására vezették be.  A mérési technológia   A Schmidt által 1860 körül a Bécsi Képzőművészeti
                                       5
            valóban sokat fejlődött 16. században. Az 1512-ben   Akadémián, Mesteriskolájában létrehozott rendszer-
            elkészített potemetrum, amely szerkezetében a theo-  nek máig több elemét őrizzük, például egyéni műter-
            dolit elődjének tekinthető, tájolásra, magasságmérés-  mi konzultáció, nyári felmérések. Schmidt építészi
            re és vízszintezésre volt alkalmas.  1533-ban Gemma   tevékenységére még jellemzőek voltak a középkorban
                                          6
            Frisius bevezette a  triangulás (háromszögelés) el-  gyökerező céhszerű jegyek. Több évig kőfaragóként
            vét, 1551-től pedig elterjedt az alidade-dal felszerelt   dolgozott a kölni dómon, a bécsi Szent István dóm
            rajzasztal, amellyel szögeket és távolságokat rögtön a   helyreállításának pedig  baumeistere volt.  Oktatási
                                                                                                    8
            táblára tett lapra lehetett rögzíteni.  Az első theodoli-  modellje tehát a 19. században még élő középkori
                                           7
            tot szintén a 16. század elején készítették.      páholy-hagyományokat ötvözte az újszerű, indivi-
               Az Építészettörténeti Rajztárban fennmaradt leg-  dualizált oktatással, melyben nagy hangsúlyt kapott
            korábbi felmérési dokumentumok a 19. század má-   a diákokkal történő egyéni tervezési konzultáció.  A
                                                                                                          9
            sodik feléből származnak, melyeket a diákok nyári   monologikus előadások kisebb szerepet kaptak, in-
            tanulmányutak keretében készítették. A munka eszkö-  kább párbeszédes formában, a konkrét feladatokra
            zeiről, körülményeiről csekély információ áll rendel-  koncentrálva tanított, ami egy új építész-szakember
            kezésünkre, valószínű azonban, hogy a kézi méréshez   modell kinevelését eredményezte.  A mesteriskola to-
                                                                                           10
            ma is használatos eszközöket (függőón, mérőszalag,   vábbi fontos sajátossága volt a – leginkább középkori
            vízmérték, theodolit) alkalmaztak.                - stílusokon alapuló építészeti tervezés, az építészeti
                                                              stílusok megkülönböztetése,  amely természetesen a
                                                                                       11
                                                              korszak európai építészeti tendenciáival volt szoros
            3. A 19. SZÁZADI KEZDETEK: STEINDL                kölcsönhatásban.  Mivel a Schmidt-iskola tagjai ter-
            IMRE, SCHULEK FRIGYES                             vezés szintjén „használták” a középkori építészetet,
                                                              számukra ez nem lezárt, múltbéli stílus volt, hanem
               A 19. század második felét az intézményesült   jelen lévő, élő rendszer,  amiben saját tervezési esz-
                                                                                   12
            építészoktatás első szakasza és szerveződése jel-  közkészletüket meghatározták.
            lemzi, melyben a felmérés kulcsszerepet töltött be.   Steindl a budai József Politechnikum elvégzése után
            Az Építészettörténeti Rajztár több dokumentumát,   egy  évet  töltött  a  Bécsi  Képzőművészeti  Akadémia
            emlékét őrzi az egykor évente akár több helyszín-  építészeti szakosztályán, mikor 1860-ban visszahív-
            re is szervezett nyári felmérési gyakorlatoknak.   ták Magyarországra szárazépítéstani tanársegédi po-
            Habár a rajzgyűjtemény nem fedi le teljesen az    zícióba.  A József Politechnikumban éppen  akkor
                                                                     13
            1861-1882-ig  tartó  felmérési  tevékenységek  teljes   zajlott tanreform, az oktatás nyelvét magyarra változ-
            rajzanyagát, a 19. század 60-as éveiből reprezenta-  tatták, az építészet pedig önállóan oktatott diszcipli-
            tív mennyiségű dokumentum alapján árnyalhatjuk    naként kivált az addigi általános technikai osztályból.
            elképzelésünket a Schmidt-tanítványok úti céljairól.
            Az Építészettörténeti Rajztár segítségével továbbá
                                                              8  Sisa József: Steindl Imre. Holnap Kiadó, Budapest 2005. 12.
                                                              9  Salamon Gáspár: A „Steindl-füzetek”. Egy forrás a dualizmus
                                                              kori építészképzés történetének historiográfiai megközelítéséhez.
            5  Hoppe László: A történeti építészet méretmeghatározó mód-  Művészettörténeti Értesítő (2017) 1. sz. 69-84.
            szerei.  Építés-Építészettudomány 23 évf. (1993) 3–4. sz. 351–  10  Sisa, 12.
            388. 397.                                         11  Salamon, 70.
            6  Swallow-Watt-Ashton, 3.                        12  Salamon, 70.
            7  Swallow-Watt-Ashton, 3-4.                      13  Sisa, 11.




                                                                              Architectura Hungariae16 (2017) 2 · 35
   1   2   3   4   5   6   7   8