Page 10 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 10

Kétségtelen tehát, hogy a Friedrich von Schmidt   4. MÖLLER ISTVÁN ÉS A
            mesteriskolájából  Magyarországon  meghonosodott   20. SZÁZAD ELEJE
            oktatási modell hallgatói és a 19. század második
            felében alkotó építészek számára a stílusok egészen   Steindl és Schulek nevéhez kötődő évtizedek után
            mást jelentettek, mint manapság. Mivel az egyetemi   tanítványaik immár oktatói pozícióba kerülve új fel-
            feladatok között a stílusban tervezés is szerepelt, a di-  fogást képviseltek az oktatás, az építészeti alkotás és
            ákok rákényszerültek, hogy az adott stílusban, illetve   a műemléki helyreállítások terén is. E korszak méltán
            az annak megfelelő korszak építészetének megfelelő-  legnagyobb egyénisége Möller István.
            en a részletekig átgondolják a szerkezetek egymásra   Legismertebb alkotása a zsámbéki premontrei
            épülését. Ezt a nyaranta végigdolgozott gyakorlatok-  prépostsági templomrom helyreállítása, ahol a puriz-
            nak köszönhetően tudták megtenni, ugyanis a felmé-  mussal szakítva máig aktuális műemlékes építészeti
            rés alkalmával történő rajzolás az épület szerkezeti   elvet honosított meg. A 19. század purista felfogásá-
            logikájának  megértését  tetette  lehetővé.  Ekképpen   val szemben számára az összes korszak építészeti le-
            számukra a gótika vagy a romanika (és talán a stí-  nyomata egyaránt értéket képviselt. A műemlékekhez
            lus fogalma)  nem csupán  az alaktan,  a stílusjegyek   a tudományos kutatás igényességével folyamodott.
            összességét jelentette, hanem egy-egy korszakra jel-  Az épületet, mint elsődleges forrást vizsgálva töre-
            lemző építési rendszert és logikát. Erről tanúskodik   kedett  az  építéstörténet  meghatározására,  melyhez
            Foerk Ernő visszaemlékezése is, aki szerint a nyári   Ruskin szállóigévé vált szavait tűzte zászlajára: „a
            felméréseken a tanórákhoz képest még többet lehetett   kövek beszélnek”.  Möller felismerte, hogy a kutatás-
                                                                             52
            tanulni.  Ahogyan Schulek is a belső logika megér-  hoz a pontos felmérési rajz elengedhetetlen jelentő-
                   50
            tésével tervezett, úgy több kortársa is törekedett arra,   ségű. Eredményeit periodizált alaprajzok formájában,
            hogy különböző módszerekkel kutassák a középkori   grafikusan publikálta, majd ezek segítségével igazolta
            építészet tervezési, szerkesztési módszereit; a titkot,   értékvizsgálatára alapozott építészeti döntéseit mű-
            ami ezt a máig megejtő színvonalat létrehozta. Az   emléki helyreállításai során.
            erre irányuló kutatások egyik legnagyobb jelentőségű   Emellett az Építészettörténeti Rajztárban nagy
            személyisége Henszlmann Imre volt, aki sajátos szer-  mennyiségben fennmaradt kézi felmérései és vázlatai
            kesztési rendszert tulajdonított a középkor építészei-  alapján kifejezetten elméleti kutatásai is kimutatha-
            nek. Systhematikának nevezett numerikus táblázatát a   tók. Érdeklődésének középpontjában a gótikus építé-
            köbháromszög sokszorozásával hozta létre, melynek   szeti részletek, profillal faragott tagozatok, geometriai
            elemeiből – hipotézise szerint – a középkor mestere   szerkesztőmódszerei álltak. Kutatásának motivációja
            kiválasztotta az épület tervezéséhez szükséges összes   egyrészt elméleti érdeklődés, másrészt az épületek
            méretet.  Részben Henszlmannal vitatkozva, részben   középkori műhelykapcsolatainak feltérképezése volt.
                   51
            pedig építéstörténeti munkásságnak kiegészítéseként   Möller helyreállítási munkái során részletekbe
            kutatta a középkori szerkesztőmódszereket Steindl és   menően megismerte Magyarország legjelentősebb
            Schulek tanítványa és utóda Möller István is.     középkori emlékeit, amely alkalmat nyújtott számára,
                                                              hogy kutatásait a faragott szerkezeti részleteken (bol-
                                                              tozati bordák, lábazati párkányok, nyíláskeretezések,
            50  Foerk Ernő: Steindl Imre emlékezete. In: A Magyar Mérnök-   stb.) elvégezhesse. A legalaposabb kutatást a gyula-
            és Építész-Egylet Közlönye 61. évf. (1927) 49-50. sz. 305-308.  fehérvári Szent Mihály székesegyház, a kolozsvári
            51  A szerkesztőmódszerről összefoglaló műve: Henszlmann
            Imre: Méthodes des proportions dans l’architecture égyptienne,   ferences kolostor és a Farkas utcai templom kapcsán
            dorique et du Moyen Age. Párizs 1860. A rendszer csaknem   vitte végbe, de több más emlék, például a pécsi szé-
            minden további művében ismertette:  Kassa városának ónémet   kesegyház késő gótikus periódusának hálóboltozati
            stylü templomai. Landerer és Heckenast, Pest 1846; A kis-bényi
            román izlésű egyház. Archeológiai Közlemények 3. évf. (1863)   bordáival kapcsolatban is lejegyezte: „Kor megáll. a
            1. sz. 3-34.; A székes- fehérvári ásatások eredménye. Heckenast,   szerkesztés formájától is függ” 53
            Pest  1864.; A bélhárom-kuti, másképp  apátfalvi egyháznak
            építészeti  arányai.  Archeológiai  Közlemények  6.  évf.  (1866)  1.
            sz. 61-82.; Műrégészeti kalauz I-II. Pest 1866; Pécsnek középkori
            régiségei I.  Athenaeum, Budapest 1870.;  Die Grabungen des
            Erzbischofs von Kalocsa Dr. Ludwig Haynald.  Athenaeum,
            Budapest 1873;  Magyarország ó-keresztény, román és átmenet
            stylü mű-emlékeinek rövid ismertetése. Magyar Királyi Egyetemi
            Könyvnyomda, Budapest 1876.;  Lőcsének régiségei.  Magyar
            Tudományos Akadémia Könyvkiadó Hivatala, Budapest 1878;   52  Möller István: A zsámbéki templom In: Technika VI. évf.
            Magyarország csúcs-íves stylü műemlékei.  Magyar Királyi   (1925) 5-6. sz. 69-78.69.
            Egyetemi Könyvnyomda, Budapest 1880.              53  Forster Irattár K 139/13.





            42 · Architectura Hungariae 16 (2017) 2
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15