Page 1 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 1
FELMÉRÉS AZ
ÉPÍTÉSZKÉPZÉSBEN
1945 előtti műemlékfelmérési rajzok az
építészoktatás első nyolc évtizedéből
Fehér Krisztina
BME Építészettörténeti és Műemléki Tanszék, Budapest
Absztrakt
Napjainkban az építészeti felmérésről egyre inkább a lézerszkennelés jut
eszünkbe. A lézeres, digitális technológia valóban ugrásszerű fejlődést
jelent az építészeti tervezés és a műemlékek tudományos kutatása terén,
érdemes azonban átgondolnunk, milyen pótolhatatlan előnyökkel ren-
delkezik a hagyományos, kézi felmérés is. A BME Építészettörténeti és
Műemléki Tanszékének Rajz-és Fotótára számos felmérési rajzot tartal-
maz az építészképzés 19. századi kezdetei óta, amelyek felhívják a figyel-
met, és mintegy bizonyítékul szolgálnak a felmérés oktatásban betöltött
szerepének fontosságára. A műegyetemi építészképzés első nyolc évtizedé-
nek felmérési rajzai alapján képet kaphatunk a felmérés tervezéshez, ku-
tatáshoz és oktatáshoz való viszonyáról három építész-oktató-generáció
munkásságán keresztül.
Kulcsszavak
műemlékfelmérés · építészeti rajz · 19. század · építészoktatás ·
építészettörténet