Page 2 - AH_vol16_no2_pp33-54_Feher
P. 2
1. BEVEZETŐ az intézményesült építészoktatás helyben fennmaradt
dokumentumait – professzori és hallgatói rajzokat,
Az épületfelmérés módszere, jellege, célja többfé- felméréseket, terveket, oktatási anyagokat – gyűjti és
le lehet. Jelentheti egy meglévő épület átalakításakor, rendezi katalógusba. A jelenleg feldolgozott, 10000
helyreállításakor készülő állapotdokumentációt és a tételt meghaladó gyűjtemény több mint 30%-át (3400
készülő építészeti terv kiindulópontját. Más esetben darab) különböző korú, de csaknem minden évtizedet
szolgálhatja egy kritikus állapotú, vagy drasztikus lefedő felmérési rajzok alkotják (manuálék, feldolgo-
átalakításnak elébe néző épület állapotának grafikus zott felmérési rajzok, felmérési kartonsablonok, hall-
rögzítését az utókor számára. Felmérés segítheti to- gatói felmérési gyakorlatok). Ezek a dokumentumok
vábbá az épületek statikai, geometriai elváltozásainak hűen tükrözik, mekkora hangsúllyal és milyen szere-
monitorozálását is. Végül, de nem utolsó sorban, a pet töltött be a felmérés gyakorlata a képzés különbö-
felmérés alapvetően fontos szerepet tölt be napjaink ző korszakaiban.
másfél évszázados hagyományokra visszatekintő épí-
tészoktatásában is.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi 2. AZ ÉPÜLETFELMÉRÉS
Egyetem Építészmérnöki Karán mintegy 150 éve TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉSE
folyó építészképzésnek kezdettől fogva szerves ré-
sze volt a műemlékfelmérés. A 19. század közepétől Az emberi építőtevékenységgel egy időben min-
egészen napjainkig jelen lévő élő hagyomány minden den bizonnyal a mérés – leginkább a csillagászati és
építészgeneráció oktatásában és később hivatásgya- földmérés – is megjelent. A mai értelemben vett épü-
korlásában jelen volt. Ez alatt a másfél évszázad alatt letfelmérés gyökerei valószínűleg csak a reneszánsz
a felmérés szerepe, tervezéshez való viszonya és mód- idejére nyúlnak vissza, a földmérés tudománya azon-
szerei azonban megváltoztak. Míg az építészképzés ban az ókorban is jelen volt. Vitruvius leírása alapján
intézményesülésekor, a 19. század második felében a az agrimentorok (földmérők) gromát és chorobate-ot
felmérés az egyetemi ismeretszerzés egyik legfonto- használtak, elméleti tudásukra pedig Euclides geo-
sabb eszköze volt, a későbbi évtizedekben az oktatás metriai és aritmetikai munkássága volt hatással. A
2
mellett a műemléki tervezés során is alapvetővé vált. mérés középkori eszköztárában zsinór, vessző, lépés,
A 19. és 20. század fordulójától kezdve főként Möller groma, függőón és vízszintező szerepelt. Habár ekkor
3
István újszerű épületkutató szemlélete nyomán a fel- is minden bizonnyal főleg a földmérés volt gyakorlat-
mérés a műemlékek építéstörténetének meghatározá- ban, előfordulhatott, hogy már meglévő épületek bi-
sának is első és legfontosabb mozzanatává vált. zonyos méreteit is lemérték. Feljegyzések bizonyítják
A felmérés építészoktatásban betöltött másfél év- például a jeruzsálemi Szent Sír templom mintaadó
százados szerepének kérdését még aktuálisabbá teszi szerepét más középkori templomok számára, ame-
a jelenkori felmérési módszerek ugrásszerű fejlődése. lyek építésekor az eredeti emlék méreteit vették át.
4
A digitális, lézerrel segített technológia egyre inkább Az egyházi megrendelők az építéssel megbízott mes-
kiszorítja a hagyományos felmérési módszereket és tert még a 12. században is a Szent Földre küldték,
az új technológiák térnyerése következtében a fel-
mérés mára többnyire külön szakággá kezdi kinőni
magát segítve az építészek mellett más mérnöki szak- Zsuzsanna – Fehér Krisztina – Kovács Gergő: Architectural
mák képviselőinek munkáját is. A tendencia előnye drawing and education – Principles to the evaluation of the his-
a gyorsaság, hatékonyság, pontosság és látványosság toric plan collection at Budapest University of Technology and
kétségtelen fejlődése, érdemes azonban a történeti Economics. Architectura Hungariae 14 évf. (2015) 1. sz. 7-18.
http://arch.et.bme.hu/wp-content/uploads/epaper/AH_vol14_
felmérési módszerek, rajzok áttekintése és tanulmá- no1_pp7-18_Krahling-etal/AH_vol14_no1_pp7-18_Krahling-
nyozása segítségével átgondolnunk, mit veszítenénk etal.html
azzal, ha végleg elhagynánk a hagyományos kézi 2 Swallow, Peter – Watt, David – Ashton, Robert: Measurement
felmérést. and Recording of Historic Buildings. Donhead, London. 1993.
1-2.
A BME Építészettörténeti és Műemléki 3 Swallow-Watt-Ashton, 3.
Tanszékének 2014-ben életre hívott Rajz-és Fotótára 4 Marosi Ernő: A középkori művészet világa. Gondolat,
1
(továbbiakban Építészettörténeti Rajztár ill. Fotótár) Budapest 1969. 66.
„…hogy elnyerje a mennyei Jeruzsálemet, a jeruzsálemi szent
templom hasonlóságára kívánván templomot építeni, Wino hel-
marshauseni apátot (…) magához hívatta, és Jeruzsálembe küld-
1 Krähling János – Halmos Balázs – Marótzy Katalin – Sajtos vén őt, megbízta, hogy hozza el neki a Szent Sír templomának
István – Vukoszávlyev Zorán – Baku Eszter – Józsa Anna – Kiss méreteit.”
34 · Architectura Hungariae 16 (2017) 2