Page 5 - AH_vol17_no3_pp189-207_MiklosZsofia
P. 5
05 A breslaui WuWA-n megépült 06 A WuWA sorház lakásai, 1929-es felvétel
15. számú sorház lakás étkezője
A fentiek tükrében úgy tűnhet, Lauterbach e korai Mindezek eredményezték, hogy a WuWA egy mérsé-
házával nem igazán vesz tudomást a kortárs újítások- keltebb, szélsőségektől mentes szemléletet képviselt,
ról – annak ellenére, hogy Werkbund tag. Valójában meglehetősen vegyes építészeti arculattal.
azonban a megépült ház az - először Wright által defi- Mindemellett a breslaui Werkbund-kiállítás to-
niált – organikus jegyeket jeleníti meg. Mind a forma, vábbértelmezte az 1927-es stuttgarti mintatelepet,
mind az anyaghasználat környezeti adottságokból me- orvosolva annak számos hibáját, közülük például
rít. Személyes visszaemlékezései szerint Frank Lloyd a telepítését. A WuWA a város részeként jött létre,
Wright Oak park-i háza volt a minta (Chicago). 5 tömegközlekedéssel elérhető helyen, a Centenáriumi
Lauterbach 1926. táján vetette fel egy breslaui Nagycsarnokban és környezetében, számolva a laká-
Werkbund-kiállítás gondolatát. Ez egybecsengett sok későbbi értékesítésével (a lakások többségét a mű-
a városnak ugyanebben az évben kiadott tanulmá- vészeti élet szereplői, építészek, írók, s az Akadémia
nyával, melyben nagyszámú, olcsó kislakás építését munkatársai vásárolták meg. Itt lakott 1929–1932-
szorgalmazták, megoldandó a népsűrűség növekedés ig Oskar Schlemmer is, aki ez időben az Akadémia
problémáját. Lauterbachnak sikerült megnyernie az szcenikai osztályának vezetője volt). A tizenkét alko-
7
Akadémiát (ekkor Oskar Moll volt az igazgatója), tó között volt Lauterbach is a radikálisabb, haladóbb
mint eszmei támogatót, s nem utolsó sorban, mint a vonalat képviselve, csak úgy, mint Adolf Rading és
helyi művészeti élet vezetőjét. Hans Sharoun.
A kiállítás végül WuWA néven (Wohnung und A megépült, összesen 35 épület közül – benne 103
Werkraum) nyílt meg, 1929-ben. A szervezést Adolf kislakás – Lauterbach tervezte a 35-ös számú különál-
Rading és Hans Scharoun segítették, akik Lauterbach ló villát, a 13–15. számú sorház lakásokat (4–6. ábra)
közeli barátai voltak. 6 és egy négyemeletes, kislakásos bérházat . A kiállítás
8
A kiállítás állami támogatás nélkül, a város és kü- jelentőségét mutatja, hogy 1929. júniustól szeptembe-
lönböző szervezetek hozzájárulásával született meg. rig mintegy félmillió látogatója volt. Számos külföl-
9
Ebből az összefogásból azonban az is következett, di lap cikkezett róla, köztük a Dr. Bierbauer Virgil
10
hogy több - nem csak építészeti - szempontnak is meg alapította Tér és Forma című építészeti folyóirat is.
kellett felelni. A Városi Lakásszövetség beleszólt a Bierbauer közeli barátságban volt Lauterbachhal, s
tervezői listába, s meghatározták a kiállítás témáját is.
7 Barnstone, 55–64.
8 Dr. Bierbauer Virgil: Két kislakásos bérház Breslauból. Tér és
5 Störkuhl, Beate: Budowle Heinricha Lauterbacha na Śląsku Forma 1930/18. 18–20.
Opolskim. In: Heinrich Lauterbach - Architect Wrocławskiego 9 Hartmann, Dr. Idis B.: Bauen ist substanzgewordenes soziales
Modernizmu. Museum of Architecture in Wrocław, Wrocław Engagement. BC-Heimatkundliche Blätter, 1993. 12. 10. <http://
2012. www.gfh-biberach.de/publication/bc-heimatkundliche-blaet-
6 Lauterbach, Heinrich: Wspomnienia z dzieciňstwa i młodoš- ter-16-jahrgang-heft-2-10-dezember-1993/> [megtekintés ideje:
ci (75 Jahre - Erinnerungen an Kindheit und Jugend, niepubli- 2018. december 07.] 73.
kowany rękopis rozgłošny radiowej WDR 6 marca 1968 roku) 10 Wohnung und Werkraum - Werkbund Austellung in Breslau
Akademie der Künste Berlin, Slg.Baukunst, sygn. LAU-01-21 1929. Der Baumeister 1929/9. 285–311., 85., 86., 94. melléklet
Architectura Hungariae17 (2018) 3 · 193