Page 2 - AH_vol17_no3_pp189-207_MiklosZsofia
P. 2

Heinrich Lauterbach 1893-ban született az ak-  helyezte a diákok egyéni kifejezésmódjának fejlesz-
            kor még Németország részét képező Breslauban.     tését.  Poelzig a tízes évek végén kiújuló építészeti
                                                                   2
            Édesapja módos kereskedő volt, aki számos erdőt és   vitában  egyértelműen  a művészet  szükségszerűsége
            üzemet birtokolt Szilézia, Lengyelország és az akko-  mellett érvelt, a szabványosítás ellenében. 3
            ri  Osztrák-Magyar Monarchia  területén.  Lauterbach   Lauterbach később professzora tanácsára, s hogy
            a tízes években jelentkezett a Breslaui Akadémiára,   műszaki tudását elmélyítse, átjelentkezett a Darmstadti
            először annak szobrász műhelyébe, végül átiratkozott   Műszaki Főiskolára, ahol az újító szellemű, elsősor-
            Hans Poelzig osztályába. Édesapja révén már ismer-  ban templomtervezéssel foglalkozó Friedrich Pützer,
            ték egymást Poelziggel - az Akadémia igazgatója ter-  s a konzervatív beállítottságú művészettörténész,
            vezte családi házukat, s később a gazdag kereskedő és   Wilheim Pinder voltak a tanárai. Az első világháború
            gyártulajdonos  édesapa  további tervezési  feladatok-  félbeszakította tanulmányait, amiben katonaként vett
            kal is megbízta.                                  részt. Miután a háború véget ért, a Drezdai Műszaki
               Breslau huszadik századi eseményei döntő befo-  Főiskolán folytatta az iskolát, az akkor már itt tanító
            lyást  gyakoroltak  az  építész  fiatalkorára,  s  későbbi   Poelzignél. Diplomáját a Jugendstil épületeiről híres
            munkásságára, ezért ezek ismertetése fontos részét   Martin Dülfernél szerezte. Lauterbachra nagy hatás-
            képezi az életmű megismerésének és kontextusba    sal voltak az egyetemi évek. A radikális gondolko-
            helyezésének.                                     dásmódtól mentes, sokféle látásmódot megmutató és
               Breslau a sziléziai térség egyik legnagyobb váro-  megengedő, múltat tisztelő, de az újításokra fogékony
            sa volt, számos kereskedelmi útvonal mentén (többek   oktatás hatása egész munkásságán érezhető volt.
            között az egykori Borostyánút) feküdt. A 12. szá-    Nem sokkal az egyetem befejezése után Poelzig iro-
            zadban még lengyel terület az évszázadok háborúi   dájában kezdett dolgozni Berlinben, majd Kasselben,
            és csatái után végül az osztrák örökösödési háború-  a Henschel and Sohn mozdonygyár építési osztályán.
            val porosz tartománnyá, majd Németország 1871-es   1923-ban csatlakozott a Deutsche Werkbundhoz. A
            létrejöttével német  várossá vált. Politikai helyzete   húszas évek végén visszatért szülővárosába, s önálló
            sajátos volt. A jelentős német lakossággal rendelke-  építészként kezdett praktizálni. Irodája családi és tár-
            ző település a folyamatos területi forrongások miatt   sasháztervezéssel foglalkozott.
            (három sziléziai felkelés a 20. század elején) egyrészt   Breslau ekkorra rövid ideig, de kiemelt helyet fog-
            az új ország védőbástyájaként, másrészt viszont a   lalt el Németországban mind gazdasági, mind kultu-
            történelmében és kultúrájában meglehetősen vegyes   rális értelemben. Az 1924-es pénzügyi stabilizálódást
            sziléziai térség regionális központjaként működött. A   megelőző gazdasági feszültség mély nyomot hagyott
            fejlett, központi német területekhez képest provinciá-  a művészeti életben, országszerte. Építészként szin-
            lis elhelyezkedéssel és jelentéktelen befolyással bírt.    te lehetetlen volt megrendeléshez jutni még az olyan
                                                          1
            Ez a megítélés egészen a közelmúltig érzékelhető volt   hagyományosan művészetet támogató városokban
            annak ellenére, hogy a város a két háború között a   is, mint Berlin vagy München. Ugyanakkor, paradox
            sziléziai térség gazdasági és szellemi központja volt.   módon, az országszerte érzékelhető nehéz gazdasági
            Kulturális eseményeiről több nagy német  folyóirat   helyzet építészeti szempontból munkalehetőségeket
            cikkezett, gyűjteményeit ez időben berlini, drezdai és   is teremtett. Breslauban az első világháború után ro-
            hamburgi múzeumokban állították ki.               hamosan nőtt a lakosság száma - népessége a tízes
               Kulturális fellendülését nagyrészt a Képző-és   évek közepén többszöröse volt, mint például Kölné.
                                                                                                            4
            Iparművészeti Akadémián elkezdődött változásoknak   Ez szinte szükségszerűen nagyszámú új, olcsó lakás
            köszönhette. Az 1910-es években igazgatói székbe   igényét jelentette, melyet felismerve a város vezetősé-
            került Hans Poelzig építész határozott, új irányt je-  ge több tartományi és helyi lakhatási kezdeményezés-
            lölt ki az intézet számára, mely vezetése alatt az egyik   hez csatlakozott.
            legrangosabb német művészeti iskola lett. Poelzig
            Berlinből érkezett, s a Deutsche Werkbund egyik meg-
            határozó alakja, egy ideig elnöke volt. Érkezésével   2  Lauterbach, Heinrich:  Poelzig, Endell, Moll - Rede zur
            a kortárs irányzatokra nyitott, műhely alapú oktatás   Eröffnung der Austellung „Poelzig-Endell-Moll und die Breslauer
            alakult ki, melyben a pedagógiai szemlélet előtérbe   Kunstakademie, 1911–1932”. Berlin, Akademie der Künste, 25.
                                                              April 1965, „Schlesien”, 1965, z.11, s.81–91.
                                                              3  Frampton, Kenneth:  A modern építészet kritikai története.
                                                              Terc Kiadó, Budapest 2009.
                                                              4  Barnstone, Deborah Ascher: Beyond the Bauhaus – Cultural
            1  Scholz, Albert August:  Silesia – Yesterday and Today.   Modernity in Breslau 1918–33. University of Michigan Press,
            Springer-Science+Business Media, Dordrecht 1964.  Ann Arbor 2016. 51.





            190 · Architectura Hungariae 17 (2018) 3
   1   2   3   4   5   6   7