Page 10 - AH_vol17_no2_pp33-159_KrahlingFeherJobbikKollar_
P. 10
később a műegyetemi Főkönyvtárnak átadták. A pá- tudásbázisra építette. Kéziratos hagyatékából egyér-
43
37
lyázatokról szóló beszámolók, illetve folyóiratok fon- telműen kitűnik, hogy előadásainak összeállításához
tos források, építészeti gondolat-közvetítők voltak a a felhasznált szakirodalom teljes egészében megta-
tervezést oktató tanszéken. 38 lálható a címjegyzékben. (Max Hasak, Georg Dehio,
A gyakorlati oktatás geometriai megalapozásához Viollet-le-Duc, Odilo Wolf, Alhard von Drach,
rendelkezésre álltak Močnik Lehrbuch der Geometrie Robert Reinhardt, Carl Michaelis, August Tiersch, A.
(560.t.), Gugler Lehrbuch der descriptiven Geometrie Schultz, Henszlmann Imre, bár utóbbinak nézeteivel
(569.t.) és Lassgallner Oszkár Gyakorlati perspektí- vitába is szállt.) Möller könyvtárfejlesztő tevékenysé-
va (925.t.) című művei. Rajzi módszertani segítséget ge és ennek mentén kutatói habitusa nagyban hozzá-
jelenthetett Gánóczy Sándor A műszaki rajzolás és járult ahhoz, hogy utódai, Csányi Károly műemlék-
eszközei (735.t) című könyve. védelmi tevékenységét és oktatását is tudományos
A címjegyzék létrejötte és tartalmi bővülé- alapokra helyezze.
se egyfajta oktatásmódszertani vetülete a Steindl-, Möller oktatási tevékenysége ekképpen már el-
Schulek-, Möller-tanszékeken folyó munkának. tért elődeiétől. A Schmidt-iskola módszereit követve
A jegyzék letisztázása, pontosítása egyértelműen Steindl és Schulek alapvetően felmérési, rajzos doku-
Möller Istvánnak Schulek utódjaként a Középkori mentálási élményei és tapasztalatai alapján oktatta a
Műépítéstani Tanszékre történt nyilvános rendes ta- középkori építészet alaktanát és szerkezeti rendsze-
nári kinevezését (1915. febr. 3.) követi 1918-ban. A rét. A hallgatói rajzfeladatok a korábbi nyári felmé-
39
címjegyzék vezetésének vége pedig 1931-ben bekö- réseken készült művészi aprólékossággal kivitelezett
vetkezett nyugdíjba vonulása utánra, 1933-ra tehető. rajzokból sokszorosított mintalapok felhasználására
40
Utódja, Csányi Károly professzor idején úgy tűnik, épült. A 20. század elején, Möller István idejében
44
egy ideig tovább vezették. Mind Möller, mind Csányi a nyári hallgatói felmérések már nem voltak rendsze-
munkásságában kimutatható a könyvtárfejlesztési resek, az oktatás elmélete a Steindl és Schulek által
stratégiával összefüggő elmélyült kutatási tevékeny- lefektetett alapokon nyugodott, de emellé Möller már
ség. Möllerről legtöbbször korszerű szemléletű a historizmus generációja által megírt szakirodalom-
41
helyreállításai kapcsán szoktunk beszélni. Kevésbé mal is bővítette a tanszék könyvtári állományát és az
ismert tény, hogy műegyetemi professzori előadásait előadásokat is.
és műemléki felmérési, tervezési feladatait rendkívül
alapos anyaggyűjtés alapozta meg. Szakirodalmi tu-
dását sajátos módszertannal kifejlesztett kutatásai 3. ÖSSZEGZÉS
egészítették ki, amelyek a középkori építészet ter-
vezési módszereinek minél pontosabb megismerését Az egykori Középkori Építéstan Tanszék cím-
célozták. Műegyetemi oktatási tevékenységét erre a jegyzéke bemutatja a tanszék könyvtárának – és az
42
abba bevont egyéb szertári anyagoknak – a bővülését
Steindl Imre műépítészeti (műépítéstani) tanszékének
37 86.t.: Hauszmann új műegyetemi pályaterve; 87.t.: Steindl I. könyvtárától Schulek Frigyes, majd Möller István
új műegyetem pályaterve; 88.t.: Szkalnitzky-féle új műegyetem; tanszékvezetése idején használt könyvtárig.
89.t.: Eredetilg Bochstedt. Operaház pályaterve; 90.t.: Fellner A címjegyzék sorszámaival megjelölt könyvek
Dalműszínház pályaterve; 91.t.: Linzbauer Dalműszínház p.
terve; 92.t.: Steindl dalműszínház pályaterve; 93.t.: Eredetileg – feltételezett eredeti helyüket figyelembe véve – ki-
Ybl Operaterve; .94.t. Szkalnitzky Operaházterve. Az 597. és adási idejük és címtárba vételük tekintetében egy idő-
598. tétel „Eredetileg az eskütéri híd 896–1896 jeligéjű pályaterve vonalhoz tartanak. Az oktatás módszertanát tekintve
volt”. mind a könyvek és mappák, mind a jegyzékbe vett
38 Ide sorolható: Concours D’Architecture (18.t.); Strumper:
Die prämiierten Entwürfe der Hamburger Rathaus-Konkurrenz mintarajzok, pályázatok és gipszminták a Steindl és
1876 (140.t), a Neubauten und Concurrenzen in Oesterreich und Schulek idejében mértékadó bécsi Schmidt-iskola
Ungarn Havi folyóirat (589.t.). meghatározó szerepét húzzák alá. A 20. század első
39 Szentkirályi 1972.454–455. évtizedétől egyre növekvő diagyűjtemény az oktatás
40 Szentkirályi 1972. 463.
41 Möller középkori szerkesztőmódszerekre irányuló kuta-
tásainak rajzai a BME Építészettörténeti és Műemléki Tanszék
Rajztárában maradtak fent. Jelzetek: 100073–100092, 102481– 43 Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és
102543, 102441, 102444, 102448, 102449, 102578–102805, Vagyongazdálkodási Központ Tudományos Irattára K 123/6, 133,
103264. 133/2
42 Fehér Krisztina. Halmos Balázs: Középkori 44 Fehér Krisztina: Felmérés az építészképzésben 1945 előtti
szerkesztőmódszerek kutatása Möller István életművében. műemlékfelmérési rajzok az építészoktatás első nyolc évtizedéből.
Műemlékvédelem 60(2016)1-2. 86–100. Architectura Hungariae 16(2017)2. 33–53.
42 · Architectura Hungariae 17 (2018) 2