Page 12 - AH_vol17_no2_pp33-159_KrahlingFeherJobbikKollar_
P. 12

FEHÉR KRISZTINA

            Okleveles építészmérnök, a BME Építészettörténeti és Műemléki Tanszékének doktorandusza. Kutatási terü-
            letei: gótikus építészeti szerkezetek, a BME Építészettörténeti és Műemléki Tanszékének Rajz-és Fotótárának
            feldolgozása és kutatása.
            E-mail: feher.krisztina@eptort.bme.hu



            JOBBIK ESZTER

            Építészmérnök (BSc), mesterképzéses egyetemi hallgató, demonstrátor a BME Építészettörténeti és Műemléki
            Tanszéken.
            E-mail: eszter.jobbik@gmail.com



            KOLLÁR MÁRIA

            Okleveles informatikus könyvtáros, 2016-tól a BME Építészettörténeti és Műemléki Tanszék könyvtárosa.
            2008–2013 között a Magyar Könyvszemle című folyóiratban megjelenő magyar nyomda-, könyv-, sajtó- és
            könyvtártörténeti szakirodalom éves bibliográfiájának társszerkesztője.
            E-mail: kollar@eptort.bme.hu



            ABSTRACT

            The title catalogue of the Department of Medieval Architecture –
            Methodological contributions and library data to the history of Hungarian architectural education

            The title catalogue (“title list”) of the former Department of Medieval Architecture came to light in the course of
            the processing of the drawing collection preserved at the Department of History of Architecture and Monument
            Preservation of Budapest University of Technology and Economics, which dates according to our research
            from the 1870s, from Imre Steindl’s professorship to 1933, containing books, periodicals and other educational
            materials of the department. A fair copy of the title catalogue to the actual form was written during the time of
            István Möller’s leadership.
            The books numbered in the catalogue appear to be in a time-line with respect to their release date and their
            original – or reconstructed – position in the list of titles. In terms of teaching methodology, both the books and
            folders of drawings, as well as catalogued sample designs, competition designs and gypsum models prove the
            decisive role of the Schmidt school in Vienna at the time of Imre Steindl and Frigyes Schulek. From the first
            decade of the 20th century, the ever-expanding collection of photo slides appear as illustrative tools of educa-
            tion and thus served to its development in efficiency.
            The catalogue shows, on the one hand, the library’s accession, and – as a sort of inventory list – it provides
            on the other hand important methodological contributions to the theoretical and methodological questions of
            the education of the architecture of Middle Ages and the sources of drawings to be made by the students. The
            publication of the directory also serves as a contribution to the sources of the research on late historicism in
            Hungary.
            Keywords: architectural library · architectural bibliography · architectural drawing · architectural education
















            44 · Architectura Hungariae 17 (2018) 2
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17