Page 12 - AH_vol17_no2_pp33-159_KrahlingFeherJobbikKollar_
P. 12
FEHÉR KRISZTINA
Okleveles építészmérnök, a BME Építészettörténeti és Műemléki Tanszékének doktorandusza. Kutatási terü-
letei: gótikus építészeti szerkezetek, a BME Építészettörténeti és Műemléki Tanszékének Rajz-és Fotótárának
feldolgozása és kutatása.
E-mail: feher.krisztina@eptort.bme.hu
JOBBIK ESZTER
Építészmérnök (BSc), mesterképzéses egyetemi hallgató, demonstrátor a BME Építészettörténeti és Műemléki
Tanszéken.
E-mail: eszter.jobbik@gmail.com
KOLLÁR MÁRIA
Okleveles informatikus könyvtáros, 2016-tól a BME Építészettörténeti és Műemléki Tanszék könyvtárosa.
2008–2013 között a Magyar Könyvszemle című folyóiratban megjelenő magyar nyomda-, könyv-, sajtó- és
könyvtártörténeti szakirodalom éves bibliográfiájának társszerkesztője.
E-mail: kollar@eptort.bme.hu
ABSTRACT
The title catalogue of the Department of Medieval Architecture –
Methodological contributions and library data to the history of Hungarian architectural education
The title catalogue (“title list”) of the former Department of Medieval Architecture came to light in the course of
the processing of the drawing collection preserved at the Department of History of Architecture and Monument
Preservation of Budapest University of Technology and Economics, which dates according to our research
from the 1870s, from Imre Steindl’s professorship to 1933, containing books, periodicals and other educational
materials of the department. A fair copy of the title catalogue to the actual form was written during the time of
István Möller’s leadership.
The books numbered in the catalogue appear to be in a time-line with respect to their release date and their
original – or reconstructed – position in the list of titles. In terms of teaching methodology, both the books and
folders of drawings, as well as catalogued sample designs, competition designs and gypsum models prove the
decisive role of the Schmidt school in Vienna at the time of Imre Steindl and Frigyes Schulek. From the first
decade of the 20th century, the ever-expanding collection of photo slides appear as illustrative tools of educa-
tion and thus served to its development in efficiency.
The catalogue shows, on the one hand, the library’s accession, and – as a sort of inventory list – it provides
on the other hand important methodological contributions to the theoretical and methodological questions of
the education of the architecture of Middle Ages and the sources of drawings to be made by the students. The
publication of the directory also serves as a contribution to the sources of the research on late historicism in
Hungary.
Keywords: architectural library · architectural bibliography · architectural drawing · architectural education
44 · Architectura Hungariae 17 (2018) 2