Page 2 - AH_vol16_no4_pp133-144_VukoszavlyevBakuUrban
P. 2
1. SCIENTIFIC AND HISTORICAL the architectural attitude characterized as conserva-
BACKGROUND – MODERNISM IN tive – basically devoted to historic styles – remains
HUNGARIAN CHURCH ARCHITECTURE of course, but spreading and acceptance of modern
FROM MID-WAR PERIOD TO architecture increase during the two decades up to the
THE DEMOCRATIC CHANGE middle of the century. Due to the cooperation of the
5
state and church the construction activity expanded
The presentation of the church-building activity with the representation of modern architecture. 6
of the most significant Hungarian Church is known The tendency changes can be related to the peri-
thorough historiographies of architecture. However, od changes of the Hungarian architecture after 1945
1
in the disintegrating style categories of the period (with the exception of the short-lived period of social-
starting from the turn of the century, the discussion of ist realism) – as its entirety can be related to social
the records is not unified. It is pushed into the back- changes (often under politically directed cultural su-
ground because of both quantitative and qualitative pervisory). In the second half of the 20 century, the
th
predominance of the many building types. It remains strengthening Hungarian building industry followed
to be handled as a separate category, and is still treat- the international trends more and more: structural
ed with special importance through its unique works construction developed rapidly, therefore a great-
that represent the progressive side of the period be- er emphasis was put on engineering aesthetics, and
tween the two world wars, but its more complete the development of the profane field also appeared in
analysis and synthesizing evaluation of its place in church architecture – which was still alive despite of
the era fall behind from the 1920s. The trends ap- the anticlerical circumstances – thus continuing the
pearing at the end of the decade prefer not to use the processes of the first half of the century. 7
classical form of expression. The progressive direc- Researches of the last two decades pointed out that
2
tion represented mainly by the Catholic Church has we can drop the axiom of not having church architec-
a major role in the spread of modern architecture in ture in Hungary for 40 years. Although the number
8
Hungary (the same change can be experienced in case of church constructions has been very low compared
of smaller churches), which is based on the broaden- to the first half of the century, maybe just because of
ing of cultural relationships (particularly Italian and this the characteristics of modern Hungarian history
German orientation) of the time. In addition to the of architecture appear far more sharply in case of the
3
first modern churches that appeared in the 1930s, small number of established churches. A scientifi-
4
cally deep, comprehensive analysis of the Hungarian
church architecture of the post-Second World War pe-
1 Sisa, József – Wiebenson, Dora (szerk.): Magyarország riod has not been made yet, therefore the research spe-
építészetének története. Vince Kiadó, Budapest 1998.; Marosi,
Ernő: Magyar falusi templomok – Építészeti hagyományok. cifically examines the usability of the previous partial
Corvina, Budapest 1975.; Cserháti József – Esze, Tamás – results with the thorough exploration of the period
Levárdy, Ferenc – Arató, Miklós: Egyházi épületek és műtárgyak 1950–1989. It analyses the design practice reflective
gondozása. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Budapest
1971.; Levárdy, Ferenc: Magyar templomok művészete. Szent
István Társulat, Budapest 1982.
2 Pamer, Nóra: Magyar építészet a két világháború között. ungherese-guerre-mondiali/> (2014)
Műszaki Kiadó, Budapest 1986.; Ferkai, András: Buda építészete 5 Katona, Vilmos – Vukoszávlyev, Zorán: Modern Tradition
a két világháború között. MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, and Liturgy – The Ways of Modernism in Hungarian Church
Budapest 1995.; Somogyi, Antal: A modern katolikus Architecture in 20th Century. Architektúra & Urbanizmus Vol.46.
művészet. Dom, Budapest 1933.; Jajczay, János: Mai magyar (2012) No.1–2. 2–23.
egyházművészet. Révai, Budapest 1938. 6 Somogyi, Antal: Vallás és modern művészet. Szent István
3 Ferkai, András: Építészet a két világháború között. In: Társulat, Budapest 1927.; Jajczay op.cit.; Baku, Eszter – Csíky,
Sisa–Wiebenson, 275–304.; P. Szűcs, Julianna: A római iskola. Balázs: Hagyomány és újítás – Katolikus egyházművészet a két
Corvina Kiadó, Budapest 1987.; Gábor, Eszter: A Római iskola világháború közötti Magyarországon. In: Prohászka-tanulmányok
építészete. Művészet 1977/12. 11–15. 2009–2012. Székesfehérvári Püspöki és Székeskáptalani Levéltár,
4 Baku, Eszter: Weichinger Károly és a pécsi Pálos Templom Székesfehérvár 2012. 286–308.
és kolostor építéstörténete. In: Sarbak, Gábor (ed.): Pálosaink és 7 Rév, Ilona: Templomépítészetünk ma. Corvina, Budapest
Pécs. (Művelődéstörténeti Műhely, Rendtörténeti konferenciák; 1987.
4.) Szent István Társulat, Budapest 2016. 133–150.; Baku, Eszter: 8 Lantos, Edit: Római katolikus templomépítészet
A pécsi Szent Mihály-temetőkápolna története és recepciója. Magyarországon 1945 után – Az 1945 és 1957 közötti időszak.
Építés–Építészettudomány Vol.43. (2015) No.1–2. 95–118.; Művészettörténeti értesítő Vol.58. (2009) No.2. 223–244.;
Baku, Eszter: L’influenza del Novecento italiano nell’architettura Vukoszávlyev, Zorán – Urbán, Erzsébet: Magyarország
ungherese tra le due guerre mondiali. THEMA: Rivista dei templomépítészete 1945–1964 között – Vázlat az alkotóművészei
Beni Culturali Ecclesiastici Paper 2014.11.08. < https://www. értékeléssel megállapítható építészeti folytonosságról. Építés–
themaprogetto.it/linfluenza-novecento-italiano-nellarchitettura- Építészettudomány Vol.44. (2016) No.3–4. 247–315.
134 · Architectura Hungariae 16 (2017) 4