2000 ÉV ÉPÍTÉSZETE MAGYARORSZÁGON
A MAGYAR ÉPÍTÉSZET 1000 ÉVE
A XIX. SZÁZAD ÉPÍTÉSZETE
Magyarországon a reformkor politikai lendülete és gyorsan változó igényei képesek voltak
egy, az országra jellemző új építészeti formarend kialakítására. A késő barokk
Magyarországon szinte észrevétlenül alakult át korai klasszicizmussá. A "copf" stílus, mely a
barokk díszítés lényegesen egyszerűbbé válását jelenti, engedte érvényesülni azokat az
építészeti megoldásokat, melyek már a fejlett klasszicizmusban jellemzőek. Ez az átmenet
korszaka. Legjelentősebb építésze Isidore M. A. Canevale (1730-1786) volt, mellette Franz
Anton Hillebrandt, Thalherr József, Hefele Menyhért és Fellner Jakab tevékenysége említendő
meg. Valamennyien a klasszicizmus sikerét készítették elő.
A klasszicizmus az egész országban elterjedt, de Pesten találkozunk legtöbb megvalósult
példájával. József nádor a Hild János építőmester által kidolgozott szabályozási program
végrehajtására állította fel a Szépítő Bizottságot, melynek szerepe az egységes városképek
megteremtése szempontjából jelentős volt. A magyar klasszicizmus mesterei világszínvonalon
dolgoztak. Legnevesebb képviselői Pollack Mihály (1773-1855) és Hild József (1789-1866)
voltak, de sok színvonalas alkotás született Péchy Mihály, ifj. Zitterbarth Mátyás, Hofrichter
József, Packh János és mások tervei alapján.
Az európai fejlődéshez képest a magyar klasszicizmus ugyan késést szenvedett, de mégis
meglepően magas szinten jött létre. A magyarországi romantika is későn, virágzó klasszicista
környezetben jelent meg, de nem terjedt el hasonló mértékben, mint ahogyan elvárhattuk volna.
A stílus alapját jelentő folyamatok gyorsan lejátszódtak. A romantika mégis fontos számunkra,
mert a klasszicizmus uniformisával szemben a korszerűen nemzetit, az egyéniség
érvényesülését jelentette. Magyarország, a romantika korában is európai hatás alatt állt.
Különösen a müncheni félköríves stílus volt ismert. Legérdekesebb hazai vonása mégis a
nemzeti formakincs keresése, s mint ilyen, egyedülálló volt az építészettörténetben. Az ekkorra
már kifejlődött történeti kutatás a keleti eredetet tárta fel, mely során a keleti, népi motívumok
lettek ismertek.
A nemzetközi építészetben egyfajta szintézis született meg a klasszicizmus, a romanizáló és
gótizáló romantika között. Ez hamar a stílustiszta neoreneszánszhoz vezetett, s hatása
hazánkba is eljutott. A magyarországi eklektika megjelenése a XIX. század második felében,
szorosan összefüggött a megváltozott társadalmi körülményekkel. Pest nagyvárosi jellege
ekkor alakult ki. Az új építészet F. August. Stüler Tudományos Akadémia tervének
megjelenésével győzedelmeskedett. A neoreneszánsz későbbi, hazai elterjedését, többek
között, Ybl Miklós (1814-1891) munkásságának is köszönhetjük.
Pesten, 1860 és 1872 között az Építési Bizottságé lett a városfejlesztés felelőssége. A
kiegyezés után, 1870-ben megalakult a Közmunkatanács s Pest további fejlődés előtt állt. A
Sugárút, a későbbi Andrássy út építése 1870 után került sorra. Az 1873-ban egyesített három
város, Buda, Pest és Óbuda léptékének megfelelően felmerült egy második, nagyobb körút, a
Nagykörút megépítésének gondolata. A Monarchia egykori, jelentéktelen településéből egy
világváros állt össze. A századfordulón a legtöbb megvalósult példával a késői historizmus
szolgált. Ebben nagy szerepet játszott a Millennium, mely korszaknak Steindl Imre, Schulek
Frigyes és Hauszmann Alajos a legnevesebb építészei. Ezzel a magyarországi historizmus
virágzó korszaka lezárult, s hazánkban is kezdetét vette az eklektika utáni építészet
megszületése.
Az osztrák szecesszió mellett szinte valamennyi európai építészeti mozgalom éreztette hatását.
A polgári építészeti törekvések részben a nemzetközi irányzatokat, részben a hazai
sajátosságokat követték. Ismét megjelent a magyaros stílus keresésének szükségessége. A
magyar századforduló legjelentősebb építészei Lechner Ödön (1845-1914) és Kós Károly
(1883-1977) voltak. Mindkettőjüket számos építész követte. A sokszínű és korszerű
magyarországi építészet művelésében, többek között, Quittner Zsigmond, Zrumeczky Dezső,
Medgyaszay István, Árkay Aladár és Lajta Béla nevét kell megemlíteni.
Péchy Mihály: Debrecen, Református nagytemplom (1804-1822)
Az idős, mérnökkari tiszt, Péchy Mihály főműve, a debreceni református templom építkezése
1804-ben kezdődött el. Péchy, centrális épületet szeretett volna építeni, kupolával, a
főhomlokzaton kiegészítő toronypárral. A Piac utcára merőlegesen elhelyezkedett régi
templom alapfalait úgy kellett felhasználni, hogy az új épület főhomlokzata az utcára nézzen.
Főleg anyagi megfontolásból a kupola elmaradt. Az elkészült modell az el nem készült, kupolás
változatot mutatjabe.
Pollack Mihály: pesti Vigadó (1803-1832)
Már a XVIII. század végétől eredeztethető az az óhaj, mely szükségesnek tartotta egy,
rendezvények tartására alkalmas épület létesítését. 1808 és 1812 között megépült a Német
Színház s az épülettömb dunaparti részén létesült a híres pesti Redout, a Vigadó. A Johann
Aman által elkezdett építkezést áttervezés után Pollack folytatta. Sajnos az épület a következő
évtized viharaiban (1849-ben) jelentősen megrongálódott, majd a romantika korában, Feszl
Frigyes zseniális alkotásaként született újjá. Az elkészült modell az épület Pollack-féle
főhomlokzatát mutatja be.
Hild József: Pest, Kirakodó téri épületek és a Lloyd palota (1826-1830)
A leghíresebb dunaparti épület a Lloyd palota volt, a Pesti Polgári Kereskedelmi Testület
székházaként épült, az épület az akkori Kirakodó-tér déli oldalát zárta le. A tervek 1826-ban
készültek, az építkezés 1830-ra fejeződött be. Végül is, 1948-ra lebontásra került, a
klasszicizmus jelentős alkotása tűnt el vele. A Lloyd palotához legközelebbi Hild épület az
1822-ben tervezett Diana-fürdő, mely lakásokat és fürdőt tartalmazott. A fürdővizet a Dunáról
vezették be. A tér keleti oldalának további épületeit is városi magánpaloták alkották. A
Libaschinszky-Koburg és a Nákó-paloták homlokzatai az ismert háromszintes elrendezést
mutatják. A Nákó-palotát sokáig az Akadémia is használta, ülések céljára. A tér házsorának
túlsó, északi végét lezáró Ulmann és Wieser-házat, bár két különböző épület volt, de mégis
egységesen tervezte meg az építész. Az épületeket a szabadságharc idején minisztérium céljára
is használtak, majd szálloda lett, az Európa-szálló. Hasonlóan, a térre nézett az egységesen
tervezett két épületből álló Tänzer-ház, melyet a később épült Akadémia székháza takart el a
Duna felől. A Kirakodó térre vezetett az akkor épült, új Lánchíd. Az elkészült modell a
lebontott Lloyd palota tömegét és az eltűnt palotasor homlokzatát mutatja be.
Ifj. Zitterbarth Mátyás: Az első Nemzeti Színház (1835)
Az első színház Pesten a német színház volt. A bécsi Aman kezdte tervezni, majd Pollack
folytatta. A pesti magyar színházra több építész készített tervet s több helyszínre, de egyik sem
valósult meg. A Kirakodó térre, a Duna-partra szánták, de végül is a pesti városfalakon kívülre
került. 1835-ben kapta Zitterbarth a megbízást, hogy a hatvani kapunál lévő telekre tervezze
meg. Az elkészült modell a lebontott épület tömegét mutatja be.
Hild József: Pest-lipótvárosi plébániatemplom (1845-1867)
Hild utolsó jelentős templomterve a Pest-lipótvárosi plébániatemplom, a későbbi pesti Szent
István bazilika. Élete főműve lett volna, ha 1867-ben bekövetkezett halála ebben nem
akadályozza meg. Hild több tervváltozatot is készített, mindegyik centrális tér- és
tömegalakítást mutatott. A magas kupola kettős, vasszerkezetű, külső tömege méltóságteljesen
emelkedett a város fölé. Halála után a munkálatokat, jelentős áttervezések után, Ybl Miklós,
Kauser József vezették tovább s végül az épület a századfordulóra készült el. Az elkészült
modell a Hild-féle tervváltozat tömegét mutatja be.
Ybl Miklós: a margitszigeti Margit-fürdő épülete (1868-70)
József, Habsburg főherceg számára készített nagyszabású margitszigeti étterem, szálloda,
bazár és fürdő épületegyüttes részeként tervezte Ybl a bazilikális tömegű, "T" alaprajzú
kupolás fürdőt. Az olasz reneszánsz részleteit felhasználó épület látványa méltóan reprezentálta
a század második felének virágzó eklektikus építészetét. A II. világháború okozta sérülések
után 1958-ban lebontották.
AZ 1896. ÉVI EZREDÉVES ORSZÁGOS KIÁLLÍTÁS NÉPRAJZI FALUJA A VÁROSLIGETBEN
A honfoglalás ezer éves évfordulóján a Magyar Királyság 1896-ban nagy kiállítást rendezett a
Városligetben. A századvég addig soha nem tapasztalt gazdasági és technikai fejlődését, a
nemzeti öntudatot és a modernizálódás további útját, módját kívánta érzékeltetni. Bár a
kiállítás valamennyi pavilonja jellegzetesen eklektikus volt, az ország építészetét két
együttesben mutatták be. A rangos építészetet, a stíluskorszakokat a Nagy tó ún. Széchényi
szigetén, Alpár Ignác munkájaként a Történelmi főcsoport együttesében mutatták be, a
romanika, gótika, reneszánsz (barokk) kor épületeinek a Kárpát-medence különböző helyeiről,
összeválogatott részleteivel. Benne Ferenc József pihenő és fogadó helyiségein kívül történelmi
kiállítás kapott helyt. Az együttest maradandó anyagokkal és szerkezetekkel megépítve 1906-
ban a Mezőgazdasági Múzeum céljaira adták át - közismert neve Vajdahunyad vár.
A kiállítási falu vagy néprajzi kiállítás volt a másik együttes, ahol - ma úgy mondjuk - a
tájegységek népi építészetét mutatták be. Ilyen tekintetben az első skandináv skanzeneket
azonnal követve, a kiállítás a világ első szabadtéri néprajzi múzeumai között szerepelt. A
kiállítás eredeti vezetője szerint a néprajzi falu "elsősorban arra való, hogy megmutassa az
ország lakosságát, hogyan építi házát, hogy rendezi be a házatáját, a lakását, hogyan
öltözködik, milyenek a szokásai, hogyan él, tesz-vesz, jár-kél a házában meg a gazdaságában.
S így hozza elénk minden fajtáját a magyarországi népeknek, vidékek és nemzetiségek
szerint…"
A falu három elágazó útra volt szerkesztve. Az egyik volt a magyar utca, a másik a
nemzetiségek utcája, s a köztük lévő utcára szerveződött a "mintaszerű" - értsd minden falunak
javasolt - községháza, kórház, tornacsarnok és iskola, s a látogatókat kiszolgáló debreceni
csárda. A főtéren állt egy kerített templom kalotaszegi mintára, ami kiállításunkon nem
szerepel.
A falu házait az ország egész területéről másfél év alatt Jankó János gyűjtötte össze, s
javaslatot készített a telepítés tervére is. Mind a kiválasztásban, mind a felépítésben az egyes
megyék döntő szerepet vállaltak. Ennek köszönhető, hogy a tájegységeket bemutató épületek
nem feltétlenül jelenítették meg a néprajzilag hiteles, területre jellemző típusokat. A
lokálpatrióta vezetők gyakran a legfejlettebb, leggazdagabb háztípust választották ki, a
jellemzőbb, de szerényebb változatok helyett. Ettől eltekintve, a magyar népi építészet első és
legteljesebb körképét nyújtotta a kiállítás. Annak idején kínosan ügyeltek pl. arra is, hogy a
kiállítási anyag felét az országlakosok létszámának felét kitevő nemzetiségek házai képviseljék.
A házakban igyekeztek bemutatni a bútorozást, az elrendezést, a lakáshasználatot s a viseletet.
Utóbbi két jellemzőt felöltöztetett és tevékenységet mímelő babákon mutatták be. A kiállítás
ideje alatt többször rendeztek az illető megyékből felutazó lakósokkal a vidékre jellemző
ünnepségeket, felvonulásokat. Volt lakodalmas menet, búcsú, disznótor, fonóba járás,
kukoricafosztás, stb. A templom körüli vásáros bódékban pedig - igazi várási élményként - a
magyar háziipar termékeit kínálták hasonló tájegységi változatosságban, sőt az egyes tájak
ízeivel is szolgáltak: pozsonyi mákos patkó, kassai sódar, liptói túró, debreceni kolbász,
kolozsvári szalonna.
A házak szerkezeti hitelességén is volt kifogásolni való, mert a kiállítás jellegének megfelelően
az épületeket rejtett favázas szerkezetekkel, leplező burkolatokkal készítették, a májustól
októberig tartó ideiglenességnek megfelelően. Ezért a kiállítás bezárása után a berendezést a
Néprajzi Múzeumba vitték, az épületeket pedig lebontották. Ezután közel 70 év telt el, míg
végre újra létrejöhetett néprajzi falu, illetve Szabadtéri Múzeum hazánkban.
Kiállításunkkal a magyar népi építészet első kutatói előtt tisztelgünk.
MAKETTFOTÓK
ELŐZŐ KÉP
KÖVETKEZŐ KÉP
AUTOMATIKUS LÉPTETÉS
LÉPTETÉS LEÁLLÍTÁSA
LEGENDA
XIX. SZÁZAD
Budapest, régi vigadó (Pollack Mihály 1803-32)
Készítették: Balogh Nóra, Borbély Eszter, Simon Zita, Pék Szilvia, Eckhardt Tibor, Szabó
Veronika III. évf. hallgatók
Budapest, margitszigeti Margit-fürdő épülete (Ybl Miklós1868-70)
Készítették: Kókay Gáspár, Kovács Balázs, Vass Róbert, Vízdák Janka, Katona Veronika,
Tarcsafalvy Eszter, Stefáni Gyöngyi, Varga Edit, Bernáth Attila, Szarvák Kata, Zolcsák Klára,
Magyar Boglárka, Molnár Gabriella, Kakasy Gergely, Merkel Tamás, Jakab Orsolya, Boros
Réka III. évf. hallgatók
Budapest, Lánchíd (William Tierney Clark 1838-42)
Készítették: Hittner Márton Áron, Berkes Tamás, Hauszknecht Katalin, Repcsényi Attila,
Kápolnás Gergely, lukács Péter, Polyák Nikoletta III. évf. hallgatók
Budapest, az első Nemzeti színház (Ifj. Zitterbarth Mátyás 1835)
Dományi Bálint, Kovács Tímea, Bojti Anna, Berze Éva, Szécsi Judit, Taskó Bernadett III. évf.
hallgatók
Budapest, Pest lipótvárosi plébániatemplom (Hild József 1845-67)
Készítették: Albel Éva, Füleky Zsolt, Guzmics Andrea, Hegedűs Ágnes Eszter, Kovács
Gergely, Lénárt Szabolcs, Markó Ágnes sarolta, Márku Judit, Mészáros Attila, Szabó Andrea,
Szabó Kinga Ibolya, Szőke Ágoston Zoltán, Fang Máté, Szirák Margit, Kukucska Gergely,
Farkas Katalin, Kormányos Anna, Détári György, Kovács Zsuzsanna, Zagyi Krisztina, Koscsó
Orsolya, Dinnyés Zoltán, Nagy Géza, Szalai Zsuzsa, Papp Éva, Prohászka Benedek, Szikura
Tamás, Csillingh Dóra, Dobronyi Ágnes, Újvári Endre III. évf. hallgatók
Debrecen, nagytemplom (Péchi Mihály 1804-1822)
Készítették: Ba Julianna, Böhler Péter, Csernik Tamás, Egervári Tímea Edit, Holló Erika,
Kozma Klára, Kubinszky Gábor, Mojzes Gábor, Szabó Bernadett, Szűcs Gábor, Takács Zsolt,
Nagy Lívia, Mercs Bernadett, Cseh Katalin, Ferenc Dániel, Benedek Katalin, Kurucz Regina,
Eisenberger Anett, Fábián Ágnes, Lipcsei Tünde, Nyitrai Győző, Kovács Péter, Fátyol Tibor,
Csete Erzsébet, Csécsei Ákos III. évf. hallgatók
Budapest, Kirakodó tér, Lloyd palota (Hild József 1826-30)
Készítették: Barna József, Bittó Annamária, Horváth Bence, Irányossy Knoblauch Eszter,
Kígyóssy Örs, Kulpinski Dániel, Gyura Zoltán, Hajdú Péter, Hódsági Zsófia, Lánszki Regő,
Nagy Anna Nóra, Szabó András, Szeghi Gábor, Zsámár Dóra III. évf. hallgatók
Budapest, Kirakodó tér, Diana-fürdő (Hild József 1826-30)
Készítették: Márton-Szűcs Csaba, Varga Zoltán, Gyuga Edit, Nahalkó Edina, Ónodi Tibor III.
évf. hallgatók
Budapest, Kirakodó tér, Koburg-palota (Hild József 1826-30)
Készítették: Jászai Anna, Juhász Katalin, Megyesi Zsolt, Miklós Kornélia, Udvaros Éva,
Zikkert Zoltán Arnold
Budapest, Kirakodó tér, Nákó-palota (Hild József 1826-30)
Készítették: Juhász Károly, Kiss Imre, Kiss Viktor, Bársony István, Czirok Antal, Wenczel
Attila III. évf. hallgatók
Budapest, Kirakodó tér, Ullmann-palota (Hild József 1826-30)
Készítették: Koleszár Kinga, Klopfer András
Budapest, Kirakodó tér, Wieser-palota (Hild József 1826-30)
Készítették: Baksa Péter, Borsi Jenő, Bánhegyesi Orsolya, Debreczeni András, Nagy Tímea,
Vági János III. évf. hallgatók
Budapest, Kirakodó tér, Tänzer palota (Hild József 1826-30)
Készítették: Erdélyi Róbert, Kiss Benedek, Lukács Péter, Nemes György, Végh Nikolett,
Gáspár Géza, Linnert Napsugár Éva, Mihályi Ákos, Turkus Előd Barna, Viszneki András
Tamás, Vizi Attila III. évf. hallgatók
MILLENNIUMI FALU
Brassó megyei csángóház
Készítették: Barkó Péter, Nagy Hajnalka Judit, Szabó Péter I. évf. hallgatók
Veszprém megyei szentgáli ház
Készítették: Horváth Tamás, Kiss Réka, Lepenye Zoltán, Kovács András I. évf. hallgatók
Borsod megyei mezőkövesdi matyó-ház
Készítették: Bótz Krisztina, Zsadon Eszter, Demjén Katalin, Haris Huba I. évf. hallgatók
Szabolcs megyei büd-szent-mihályi magyar ház
Készítették: Schmidt Nóra, Kardos Zsolt, Brogh Adél, Bakos Krisztina I. évf. hallgatók
Zala megyei zebeczkei ház
Készítették: Szijártó Hajnalka, Békés Ádám, Hosszú Zoltán, Tóth Zoltán I. évf. hallgatók
Nógrád megyei palócz ház
Készítették: T. Nagy Ádám, Badzi Mihály, Holló Mátyás, Folly Károly I. évf. hallgatók
Somogy megyei csökölyi ház
Készítették: Gémes Netti, Hamar Ákos, Kapinya Tünde, Haas Lilla I. évf. hallgatók
Csík megyei székelyház
Készítették: Bodolai Lukács Márton, Ruda Győző, Pap Ádám Máté, Oláh Viktória Márta,
Szabó Áron I. évf. hallgatók
Torda-Aranyos megyei toroczkói ház
Készítették: Fekete Ibolya, Bicski Viktor, Egyed Angéla Vera, Herr Krisztina I. évf. hallghatók
Kolozs megyei kalotaszegi ház
Készítették: Boncz Zsuzsanna, Németh Márta, Szabó Lea, Takács Zsófia Dorottya, I. évf.
hallgatók
Csongrád megyei mindszenti ház
Készítették: Sághy Attila, Gulyás Veronika, Kovács Enikő I. évf. hallgatók
Jász-Nagy-Kun-Szolnok megyei jász-apáti ház
Készítették: Dávid Anita, Szabó Erika, Nagel Zsófia, Pál Zsófia I. évf. hallgatók
Sáros megyei tót ház
Készítették: Áfra Zsófia Veronika, Varga Rita, Csányi Péter, Bálint Adrienn, Király Szabolcs I.
évf. hallgatók
Vas megyei vend ház
Készítették: Szigeti Nóra, Káldy Györk, Nagy Gergely, Soltész Noémi I. évf. hallgatók
Temes megyei bolgár ház
Készítették: Szilágyi Borbála, Zakariás Eszter, Bándi Keve Kund I. évf. hallgatók
Torontál megyei szerb ház
Készítették: Buchwald András, Szügyi Viktor, Németh Éva, Gorka Judit I. évf. hallgatók
Krassó-Szörény megyei oláh ház
Készítették: Mráz Annamária, Simon Orsolya, Gosztola Edit, Kováts Timea, I. évf. hallgatók
Hunyad megyei román ház
Készítették: Sörös Péter, Menyhárt Sándor, Korda Péter, Hederics Gábor I. évf. hallgatók
Nyitra megyei német ház
Készítették: Árva József, Szél József, Buella Csaba I. évf. hallgatók
Torontál megyei német ház
Készítették: Balázs Béla, Tolnay Gábor I. évf. hallgatók
Abaúj-Torna megyei metzenzéfi ház
Készítették: Csermely Viktória, Erdélyi Adrienn, Sztankó Gerda, Badovszky Anita I. évf.
hallgatók
Szeben megyei szász ház
Készítették: Tóth Veronika, Gasparovics Attila, Lőke Tamás, I. évf. hallgatók
Fehér megyei czigánysor
Készítette: Gácsi Levente, I. évf. hallgató
Beregmegyei ruthén ház
Készítették: Lévai Magdolna Zsófia, Pintér Viola, Görbicz Máté, Fülöp János I. évf. hallgatók
Bács-Bodrog megyei sokácz ház
Készítették: Nyitrai Csilla, Török Balázs, Kósa Kati, Maxim Enikő I. évf. hallgatók
1. Budapest, Kirakodó tér (Hild József 1826-30)