2000 ÉV ÉPÍTÉSZETE MAGYARORSZÁGON
A MAGYAR ÉPÍTÉSZET 1000 ÉVE
A ROMANIKA ÉPÍTÉSZETE
A X-XI. század fordulóján a Kárpát-medencében megtelepült és berendezkedett magyar
törzsek fokozatosan prefeudális-feudális államalakulattá szerveződtek. Az állandó
szálláshelyeken, központokban reprezentatív kőépületek emelkedtek. Mind a korai központok,
mind az első épületek létrejöttében példaképül szolgáltak a korábbi római provincia település-
és épületromjai (Aquincum, Gorsium, Savaria), nemegyszer azokat másodlagosan is
fölhasználták (pl. Sopiane). A legkorábbi templomok részben a bencés térítő szerzetesek itáliai
és germán mintáit követték, részben keleti (bizánci és Kaukázus-vidéki) hatásokat tükröztek.
Az épületplasztikában az itáliai és keleti elemek jellegzetesen keveredtek a magyarság
jellegzetes társművészeti formáival (pl. palmettás faragványok). Az államalapítást követően a
királyi és püspöki központokban sorra épültek a székesegyházak (Esztergom, Eger, Kalocsa,
Győr, Pécs, Székesfehérvár) és a királyi alapítású bencés apátságok (Pannonhalma, Pécsvárad).
A Szent István halálát (1038) követő hatalmi harcok és zavarok után Szent László király
uralkodása (1077-1095) hozott kiegyensúlyozott gazdasági és politikai hátteret a kultúra és a
művészetek fejlődéséhez. A templomok és monostorok építését, újjáépítését a király maga is
segítette és törvényileg is biztosította. A pécsi székesegyház 1064 utáni újjáépítése új művészi
impulzust kapott a somogyvári bencés apátság alapítása (1091) után.
A XII. század közepétől, de főleg a század végén a francia gazdasági, politikai, igazgatási
"modell" egyes elemei a magyar államszervezésben is meghatározóvá váltak. Kulturális,
művészeti és tudományos téren a francia alapítású szerzetesrendek (premontreiek, ciszterciek)
magyarországi elterjedése, a magyar felsőpapság párizsi tanulmánya, s nem utolsó sorban a
családi kapcsolatok segítették az új építészeti irányzat, a gótika hazai szárnypróbálgatásait. A
premontrei rendet II. István király (1116-1131) telepítette le Várad-hegyfokon 1130-ban,
monostoraik nagyrésze még a XII. században létrejött. A ciszterciek első magyarországi
monostorát II. Géza király (1141-1162) alapította Cikádoron (1142), elterjedésük III. Béla
uralkodásához (1172-1196) köthető. Az esztergomi királyi központ és az érseki székesegyház
újjáépítésekor III. Béla király és Jób érsek tudatosan a francia mintaképeket követte. Az új
irányzat szerint épült át néhány székesegyház (Esztergom, Kalocsa, Gyulafehérvár), de a kora-
gótika vívmányai ill. a ciszterci építészet jellemzői fölismerhetők a bencések építkezésein is
(pl. Vértesszentkereszt, Pannonhalma átépítése).
A XIII. század első felében Magyarországra a királyi hatalom meggyengülése, egyben a
nemzetségek megerősödése a jellemző. Az építészetben sem a királyi udvar megbízásából
születtek a legjelentősebb alkotások, hanem egy-egy nemzetség birtokközpontjaiban. Ennek
mintegy ellensúlyaként a szerényebb jogállású birtokosok is igyekeztek a saját reprezentatív
igényeiket megvalósítani. A főnemesi birtokokon bencés nemzetségi monostorok épültek
(Lébény, Ják), de más szerzetesi közösségek (pl. ciszterciek, premontreiek) monostorai is
keletkeztek nemzetségi alapítással (Bélapátfalva, Türje, Zsámbék, stb.). A magyar romanika
utolsó szakaszára kettősség jellemző: a hagyomány folytatásaként tovább él a Pécs-típusú
alaprajzi rendszer és az épületszobrászat, tovább nem fejleszthető csúcspontját a jáki bencés
apátság jelentette (1256.), ugyanakkor nem zárkóznak el a kora-gótika szerkezeti és formai
vívmányaitól sem (Türje, 1232 k., Zsámbék, 1258). Ják késő-román formakincse még a XIII.
század végéig a falusi parochiális templomok díszítésén él tovább, míg Zsámbék szintetizáló
műhelye a tatárjárás utáni budai kora-gótikus építkezéseken dolgozott tovább.
ÁRPÁD KORI FALU
A honfoglalás kora után a vidék építészetét még hosszú ideig a halmazos vagy útra szerveződő
településszerkezet és az igen egyszerű, ágasfás-szelemenes egyhelyiséges földházak
jellemezték. A XII-XIII. századtól bizonyos a földből kiemelkedő, oldalfalakkal épülő,
pitvaros, ágasfás-szelemenes tetőszerkezetű háztípusok, és a boronafalú kisméretű házak
elterjedése. A sátrak, jurták a beköltöző kunok révén még a XIV. században is előfordultak.
XIV. SZÁZADI FALU, XV. SZÁZADI FELFÖLDI FALU
A házfejlődésben a következő állapot a két-, majd háromhelyiséges lakóházak kialakulása,
cölöpágasos, tapasztott sövényfallal, vályogfallal, vagy boronafallal. Jellegzetes fejlemény az
alaprajzból kinyúló kemencék megjelenése (nyári használat). A két - és háromosztatúság -
pitvar/konyha, szoba vagy szoba, pitvar/konyha, kamra/második szoba - egyébként nem
jelentenek fejlődési állapotot, inkább a tehetősség kifejezői a XV-XIX. századok folyamán.
Az alaprajzi beosztásrend, az épületszerkezetek és a tömegformák szerint elkülönülő tájegységi
típusok - középmagyar vagy alföldi, kisalföldi, nyugat dunántúli, felföldi, felső-tiszavidéki,
székelyföldi stb. - a XVII-XVIII. századi fejlődés következményei.
A XIX-XX. század folyamán ezek a középmagyar típusnak megfelelve egységesülnek.
A GÓTIKA ÉPÍTÉSZETE
A tatárjárást követően megnövekedett az építési munkák száma, és megváltozott a jellege:
részben a megrongálódott épületeket kellett kijavítani, másrészt új feladatot jelentett a védelmi
rendszer korszerűsítése. IV. Béla király (1235-1270) szorgalmazta a kővárak építését, s erre
engedélyt adott főúri birtokközpontokban is. A nyugati mintára kialakult városok váltak az új
építészet, a gótika elterjedésének központjaivá. Más esetben a gótika csupán formaelemként
jelentkezett, a korábbi társadalmi-gazdasági bázis alig változott. A XIII. századi királyi
építkezések sorában a legkorábbi és a legnagyobb hatású volt a budai Várhegy (védelmi
rendszer és polgárváros) kiépítése. A tatárjárás tapasztalata bizonyította, hogy az
államalapítás-kori földvárak, palánk-várak rendszere nem képes komolyabb támadásnak
ellenállni. Ezért 1242 után a király szorgalmazta a kővárak építését, a városok fallal történő
körbevételét. A XIII. századtól általánossá vált az ú.n. lakótornyos vagy belsőtornyos forma
(Visegrád, Hollókő, Nagyvázsony, stb.). Itáliai mintára, talán a lovagrendek közvetítésével
néhány belsőudvaros, négy-saroktornyos vár is épült. Az "oldalazó védelem" alkalmazása
hozta létre a külsőtornyos várformát, ahol a tornyok a falsíkok elé lépnek. Főleg Erdélyben vált
általánossá az ú.n. erődtemplom, ahol magát a település templomát használták föl védelmi célra
is, s vették körül falgyűrűkkel. A tűzfegyverek alkalmazása új védelmi technikát követelt: a
magas tornyok helyett alacsonyabb, de vastagabb falú bástyák, ágyúállások épültek (rondellák,
ó- és új-olasz bástyarendszerek). A fejlődést elsősorban a haditechnika határozta meg, így a
várépítészet elsősorban szükségleti építészetnek, s nem stílushordozónak tekinthető.
A XIV. század elejére megértek azok a feltételek, melyek egy-egy településen már nem csak a
jogállás, hanem a mindennapi élet területén is városi életformát biztosítottak. Egyházilag a
városi plébániatemplom, világi téren a városháza jelentette a polgárság vagyoni helyzetének,
kulturális igényének és összetartozásának a jelképét. A plébániatemplomok korai formájánál a
német városok egytornyos típusa terjedt el (ú.n. "peremvidéki típus"). Az Anjou-kor végétől a
magyar építészet kapcsolatba került a nagy, nyugati építőműhelyekkel, a hatás elsősorban a
városi építkezéseken figyelhető meg. A legjelentősebb városi szerzetesrendek (ú.n.
"koldulórendek") az alapítását követő néhány éven belül Magyarországon is megtelepedtek. A
XIV. században már szinte minden városunkban volt ferences vagy dominikánus kolostor,
esetleg mindkettő. Fő tevékenységük a városi szegénység körében a pasztoráció és az
igehírdetés volt. Templomaik az "északi" típus szerint épültek: egyhajós (ritkábban
háromhajós) templomterükhöz nyújtott, poligonális záródású apszis csatlakozott, a hajó és a
szentély találkozásánál egyetlen toronnyal. A XV-XVI. század fordulóján a ferenceseknek saját
építőműhelyeik voltak, egy-egy kolostori központtal (Nyírbátor, Szeged, Egervár). A magyar
fejlődés jellegzetes "terméke" a pálos rend létrejötte (1245-től): a társadalmi kiábrándulás és a
tatárjárás megpróbáltatása egy remeterend megalakulását inspirálta. A pálosrendi építészet
korai szakaszában köznemesi alapítású, szerény, szükségleti épületek keletkeztek. A rend a
későbbiekben is megőrizte a remete-jelleget, nem vált városi szerzetesrenddé. A királyi, főúri,
főpapi alapítások nyomán a XIV. században reprezentatív alkotások jöttek létre (Dédes, Gönc,
Nosztra, Csatka, stb.). A rend utolsó fénykorában, a XV. század végén a rend saját
építőműhelyei a birtokaikon lévő templomokon is konzerválták a Mátyás-kori késő-gótika
szerkezet- és formavilágát.
LEGENDA
KÖZÉPKOR
Feldebrő, templom (XI. sz. eleje), rekonstrukció (Erdei F. és Levárdy F. nyomán) Készítették: Kovács Krisztina, Magyar Zsófia, Szúnyog Ádám II. évf. hallgatók.
Székesfehérvár, királyi magánegyház (XI. sz. első fele). Készítették: Asztalos Gergely, Babos Áron, Baktay Andrea, Hess Nóra, Jakab Attila, Papp Eszter, Steiner Balázs, Szabó Krisztina II. évf. hallgatók.
Csoltmonostor, templom- és monostoregyüttes (XI-XIII. sz.), rekonstrukció (Istvánfi Gy. nyomán) Készítették: Pausz Dániel, Pócsik Szilvia, Rimely Ádám II. évf. hallgatók.
Ecsér (Kővágóőrs, Veszprém megye), templom és paplak (XII-XIII. sz.), rekonstrukció (Sz. Czeglédy I. és Koppány T. kutatása nyomán). Készítették: Abkarovits András, Gémesi Zsuzsanna, Keserű, Róbert, Misota Gabriella II. évf. hallgatók.
Szentgotthárd, ciszterci monostor (1184), rekonstrukció (Valter I. ásatása és Guzsik T. munkája nyomán). Készítették: Farkas Klaudia, Halmosi Erik II. évf. hallgatók.
Gyulafirátót, premontrei prépostság (1241. u.), rekonstrukció (Sz. Czeglédy I. és Koppány T. munkája nyomán). Készítették: Horváth Milda, Szikora Szilvia II. évf. hallgatók.
Sopron, lakóházak homlokzati megoldásai Készítették: Bérczy Szabolcs, Galló Zsigmond, Gondos Gabriella, Gulyás Lívia, Gutai Mátyás, Kádas Viktor, Korkovay Marcell Attila, Matuschek Tímea, Pinczés Ádám, Rajnai Csaba, Sárkány Bence, Szabó Diána, Szalai Tünde, Varga Ákos, Várhidi Tamás, Zobor Bence, Rab Judit, Balogh Zsuzsa, Várhelyi Petra II. évf. hallgatók.
Eger, gótikus püspöki palota a várban, rekonstrukció (Kozák K.-Sedlmayr J. munkája nyomán). Készítették: Takács Sára, Tóth Erika II. évf. hallgatók.
Székelyderzs, unitárius templom (XIV. század) Készítették: Várhelyi Gitta, Tóth Árpád II. évf. hallgatók.
Dédes, Szentlélek (Miskolc-Ómassa), pálos kolostorrom (1313 után), rekonstrukció (Guzsik T. munkája nyomán) Készítették: Batári Attila, Böröczffy István, Gulyás Karolina, Szokolóczi Dorottya Judit II. évf. hallgatók.
Uzsaszentlélek (Lesenceistvánd, Veszprém megye), pálos kolostorrom (1330.k.), rekonstrukció (Ádám I. és Fehérváry R. munkája nyomán) Készítették: Südi Beáta, Hőke Márton, Kajdócsi Eszter II. évf. hallgatók.
Alsódörgicse (Veszprém megye), az egykori Boldogasszony-dörgicse temploma (XIII. század első fele), rekonstrukció (Koppány T. munkája nyomán). Készítették: Csizy László, Riegel Gergely II. évf. hallgatók.
Pécsvárad, bencés monostor (XII. század), rekonstrukció (Kozák K. és Sedlmayr J. kutatása nyomán) Készítették: Kállay Gábor, Kovács Andrea, Mile Viktória, Sziray Zsófia, Sziva Nóra II. évf. hallgatók
Kisnána (Heves megye), korai kőtemplom és a Kompolthiak vára (XI-XV. század) Készítették: Nagy-György Renáta, Vörös Eszter, Zádor Edina, Majoros Ádám, Tarcali László, Varga László II. évf. hallgatók
ÁRPÁD KORI FALU
Készítették: Alajbeg Afrodite, Balogh Judit, Berta Gyöngyi Boglárka, Csák Nikoletta,
Derzsó Attila, Farkas Ádám, Fehér Tamás, Füredi Katalin, Füvessy Klára, Gazda Réka
Nikoletta, Hajas Veronika Mária, Huszár Lia, Jordanits Anett, Kele Judit, Launé Gergely,
Losonczi Anna, Nagy Henriett, Nemoda Zsófia, Pocsai Zoltán, Potsta Lóránt Károly, Ritzinger
Ferenc, Sebők Petra, Sinkovits Szabina, Tolnai Linda Ilona, Varga Éva, Vései Eszter, Takács
István, Bajusz Csaba, Balogh András, Budai Tibor, Bukta Péter, Cone Alice Karin, Dályai
Ágnes, Eperjesi Nándor Iván, Fazekas Katalin, Fekete Ada, Frikker Zsolt, Gallai Beatrix,
Horváth Liliána, Kaló Norbert, Karácsony Levente Imre, Kertesy Bálint, Lamm Péter, Mihály
Eszter, Munkácsi Zsófia Eszter, Németh László, Oláh Gergely, Pető Tamás, Petnoczki
Zsuzsanna, Szentpéteri Heléna, Szikszai Judit, Veszelik Viktória, Volf Klaudia, Weninger
Klára
XIV. SZÁZADI FALU
Készítették: Ádám Attila, Antal Gabriella, Balogh Bence, Berentés Zsuzsanna, Csűri
Johanna, Domján Áron, Dőry Zsolt, Égető Sándor, Ferenczy Veronika, Gyenes Rita,
Horánszky Éva, Körmendi Eszter, Molnár Sándor, Pukánszky Gabriella, Radnóczi László,
Richter Attila, Sárközi Mariann, Szabó-Turák dávid, Tajta István György, Takács Zsuzsanna,
Tóth Krisztina, Winkler Péter, Dávid Szandra, Várnai Balázs, Csató Zsuzsanna, Bartók Erika,
Csuka Bernát, Czuppon Emese, Erdei Ferenc, Fehér Judit, Garai Péter, Gáspár Zoltán,
Gerzsenyi András Gábor, Harnos László, Jánosi András Gergely, Kazinczy Gyöngyvér,
Keszthelyi László, Kovács Orsolya, Krajcsi Sarolta Zsófia, Krekács Linda, Lászlófi Károly
László, Mehrl Nándor János, Németh Veronika, Nyárasdi Anikó, Pikó Attila, Régner Kinga,
Romvári Péter, Szlávik Gabriella, Taraza Boushra, Tóth Máté, Vida Bálint, Kiss Anna Mária,
Savatt Adrián, Portchy Szabolcs, Farkas András
XV. SZÁZADI FELFÖLDI FALU
Készítették: Alajbeg Afrodite, Balogh Judit, Berta Gyöngyi Boglárka, Csák Nikoletta,
Derzsó Attila, Farkas Ádám, Fehér Tamás, Füredi Katalin, Füvessy Klára, Gazda Réka
Nikoletta, Hajas Veronika Mária, Huszár Lia, Jordanits Anett, Kele Judit, Launé Gergely,
Losonczi Anna, Nagy Henriett, Nemoda Zsófia, Pocsai Zoltán, Potsta Lóránt Károly, Ritzinger
Ferenc, Sebők Petra, Sinkovits Szabina, Tolnai Linda Ilona, Varga Éva, Vései Eszter, Takács
István, Bajusz Csaba, Balogh András, Budai Tibor, Bukta Péter, Cone Alice Karin, Dályai
Ágnes, Eperjesi Nándor Iván, Fazekas Katalin, Fekete Ada, Frikker Zsolt, Gallai Beatrix,
Horváth Liliána, Kaló Norbert, Karácsony Levente Imre, Kertesy Bálint, Lamm Péter, Mihály
Eszter, Munkácsi Zsófia Eszter, Németh László, Oláh Gergely, Pető Tamás, Petnoczki
Zsuzsanna, Szentpéteri Heléna, Szikszai Judit, Veszelik Viktória, Volf Klaudia, Weninger
Klára
1. Székesfehérvár, királyi magánegyház (XI. sz. első fele). Készítették: Asztalos Gergely, Babos Áron, Baktay Andrea, Hess Nóra, Jakab Attila, Papp Eszter, Steiner Balázs, Szabó Krisztina II. évf. hallgatók.