2000 ÉV ÉPÍTÉSZETE MAGYARORSZÁGON
A MAGYAR ÉPÍTÉSZET 1000 ÉVE


A ROMANIKA ÉPÍTÉSZETE

A X-XI. század fordulóján a Kárpát-medencében megtelepült és berendezkedett magyar törzsek fokozatosan prefeudális-feudális államalakulattá szerveződtek. Az állandó szálláshelyeken, központokban reprezentatív kőépületek emelkedtek. Mind a korai központok, mind az első épületek létrejöttében példaképül szolgáltak a korábbi római provincia település- és épületromjai (Aquincum, Gorsium, Savaria), nemegyszer azokat másodlagosan is fölhasználták (pl. Sopiane). A legkorábbi templomok részben a bencés térítő szerzetesek itáliai és germán mintáit követték, részben keleti (bizánci és Kaukázus-vidéki) hatásokat tükröztek.
Az épületplasztikában az itáliai és keleti elemek jellegzetesen keveredtek a magyarság jellegzetes társművészeti formáival (pl. palmettás faragványok). Az államalapítást követően a királyi és püspöki központokban sorra épültek a székesegyházak (Esztergom, Eger, Kalocsa, Győr, Pécs, Székesfehérvár) és a királyi alapítású bencés apátságok (Pannonhalma, Pécsvárad).
A Szent István halálát (1038) követő hatalmi harcok és zavarok után Szent László király uralkodása (1077-1095) hozott kiegyensúlyozott gazdasági és politikai hátteret a kultúra és a művészetek fejlődéséhez. A templomok és monostorok építését, újjáépítését a király maga is segítette és törvényileg is biztosította. A pécsi székesegyház 1064 utáni újjáépítése új művészi impulzust kapott a somogyvári bencés apátság alapítása (1091) után.
A XII. század közepétől, de főleg a század végén a francia gazdasági, politikai, igazgatási "modell" egyes elemei a magyar államszervezésben is meghatározóvá váltak. Kulturális, művészeti és tudományos téren a francia alapítású szerzetesrendek (premontreiek, ciszterciek) magyarországi elterjedése, a magyar felsőpapság párizsi tanulmánya, s nem utolsó sorban a családi kapcsolatok segítették az új építészeti irányzat, a gótika hazai szárnypróbálgatásait. A premontrei rendet II. István király (1116-1131) telepítette le Várad-hegyfokon 1130-ban, monostoraik nagyrésze még a XII. században létrejött. A ciszterciek első magyarországi monostorát II. Géza király (1141-1162) alapította Cikádoron (1142), elterjedésük III. Béla uralkodásához (1172-1196) köthető. Az esztergomi királyi központ és az érseki székesegyház újjáépítésekor III. Béla király és Jób érsek tudatosan a francia mintaképeket követte. Az új irányzat szerint épült át néhány székesegyház (Esztergom, Kalocsa, Gyulafehérvár), de a kora- gótika vívmányai ill. a ciszterci építészet jellemzői fölismerhetők a bencések építkezésein is (pl. Vértesszentkereszt, Pannonhalma átépítése).
A XIII. század első felében Magyarországra a királyi hatalom meggyengülése, egyben a nemzetségek megerősödése a jellemző. Az építészetben sem a királyi udvar megbízásából születtek a legjelentősebb alkotások, hanem egy-egy nemzetség birtokközpontjaiban. Ennek mintegy ellensúlyaként a szerényebb jogállású birtokosok is igyekeztek a saját reprezentatív igényeiket megvalósítani. A főnemesi birtokokon bencés nemzetségi monostorok épültek (Lébény, Ják), de más szerzetesi közösségek (pl. ciszterciek, premontreiek) monostorai is keletkeztek nemzetségi alapítással (Bélapátfalva, Türje, Zsámbék, stb.). A magyar romanika utolsó szakaszára kettősség jellemző: a hagyomány folytatásaként tovább él a Pécs-típusú alaprajzi rendszer és az épületszobrászat, tovább nem fejleszthető csúcspontját a jáki bencés apátság jelentette (1256.), ugyanakkor nem zárkóznak el a kora-gótika szerkezeti és formai vívmányaitól sem (Türje, 1232 k., Zsámbék, 1258). Ják késő-román formakincse még a XIII. század végéig a falusi parochiális templomok díszítésén él tovább, míg Zsámbék szintetizáló műhelye a tatárjárás utáni budai kora-gótikus építkezéseken dolgozott tovább.


ÁRPÁD KORI FALU

A honfoglalás kora után a vidék építészetét még hosszú ideig a halmazos vagy útra szerveződő településszerkezet és az igen egyszerű, ágasfás-szelemenes egyhelyiséges földházak jellemezték. A XII-XIII. századtól bizonyos a földből kiemelkedő, oldalfalakkal épülő, pitvaros, ágasfás-szelemenes tetőszerkezetű háztípusok, és a boronafalú kisméretű házak elterjedése. A sátrak, jurták a beköltöző kunok révén még a XIV. században is előfordultak.


XIV. SZÁZADI FALU, XV. SZÁZADI FELFÖLDI FALU

A házfejlődésben a következő állapot a két-, majd háromhelyiséges lakóházak kialakulása, cölöpágasos, tapasztott sövényfallal, vályogfallal, vagy boronafallal. Jellegzetes fejlemény az alaprajzból kinyúló kemencék megjelenése (nyári használat). A két - és háromosztatúság - pitvar/konyha, szoba vagy szoba, pitvar/konyha, kamra/második szoba - egyébként nem jelentenek fejlődési állapotot, inkább a tehetősség kifejezői a XV-XIX. századok folyamán.
Az alaprajzi beosztásrend, az épületszerkezetek és a tömegformák szerint elkülönülő tájegységi típusok - középmagyar vagy alföldi, kisalföldi, nyugat dunántúli, felföldi, felső-tiszavidéki, székelyföldi stb. - a XVII-XVIII. századi fejlődés következményei.
A XIX-XX. század folyamán ezek a középmagyar típusnak megfelelve egységesülnek.


A GÓTIKA ÉPÍTÉSZETE

A tatárjárást követően megnövekedett az építési munkák száma, és megváltozott a jellege: részben a megrongálódott épületeket kellett kijavítani, másrészt új feladatot jelentett a védelmi rendszer korszerűsítése. IV. Béla király (1235-1270) szorgalmazta a kővárak építését, s erre engedélyt adott főúri birtokközpontokban is. A nyugati mintára kialakult városok váltak az új építészet, a gótika elterjedésének központjaivá. Más esetben a gótika csupán formaelemként jelentkezett, a korábbi társadalmi-gazdasági bázis alig változott. A XIII. századi királyi építkezések sorában a legkorábbi és a legnagyobb hatású volt a budai Várhegy (védelmi rendszer és polgárváros) kiépítése. A tatárjárás tapasztalata bizonyította, hogy az államalapítás-kori földvárak, palánk-várak rendszere nem képes komolyabb támadásnak ellenállni. Ezért 1242 után a király szorgalmazta a kővárak építését, a városok fallal történő körbevételét. A XIII. századtól általánossá vált az ú.n. lakótornyos vagy belsőtornyos forma (Visegrád, Hollókő, Nagyvázsony, stb.). Itáliai mintára, talán a lovagrendek közvetítésével néhány belsőudvaros, négy-saroktornyos vár is épült. Az "oldalazó védelem" alkalmazása hozta létre a külsőtornyos várformát, ahol a tornyok a falsíkok elé lépnek. Főleg Erdélyben vált általánossá az ú.n. erődtemplom, ahol magát a település templomát használták föl védelmi célra is, s vették körül falgyűrűkkel. A tűzfegyverek alkalmazása új védelmi technikát követelt: a magas tornyok helyett alacsonyabb, de vastagabb falú bástyák, ágyúállások épültek (rondellák, ó- és új-olasz bástyarendszerek). A fejlődést elsősorban a haditechnika határozta meg, így a várépítészet elsősorban szükségleti építészetnek, s nem stílushordozónak tekinthető.
A XIV. század elejére megértek azok a feltételek, melyek egy-egy településen már nem csak a jogállás, hanem a mindennapi élet területén is városi életformát biztosítottak. Egyházilag a városi plébániatemplom, világi téren a városháza jelentette a polgárság vagyoni helyzetének, kulturális igényének és összetartozásának a jelképét. A plébániatemplomok korai formájánál a német városok egytornyos típusa terjedt el (ú.n. "peremvidéki típus"). Az Anjou-kor végétől a magyar építészet kapcsolatba került a nagy, nyugati építőműhelyekkel, a hatás elsősorban a városi építkezéseken figyelhető meg. A legjelentősebb városi szerzetesrendek (ú.n. "koldulórendek") az alapítását követő néhány éven belül Magyarországon is megtelepedtek. A XIV. században már szinte minden városunkban volt ferences vagy dominikánus kolostor, esetleg mindkettő. Fő tevékenységük a városi szegénység körében a pasztoráció és az igehírdetés volt. Templomaik az "északi" típus szerint épültek: egyhajós (ritkábban háromhajós) templomterükhöz nyújtott, poligonális záródású apszis csatlakozott, a hajó és a szentély találkozásánál egyetlen toronnyal. A XV-XVI. század fordulóján a ferenceseknek saját építőműhelyeik voltak, egy-egy kolostori központtal (Nyírbátor, Szeged, Egervár). A magyar fejlődés jellegzetes "terméke" a pálos rend létrejötte (1245-től): a társadalmi kiábrándulás és a tatárjárás megpróbáltatása egy remeterend megalakulását inspirálta. A pálosrendi építészet korai szakaszában köznemesi alapítású, szerény, szükségleti épületek keletkeztek. A rend a későbbiekben is megőrizte a remete-jelleget, nem vált városi szerzetesrenddé. A királyi, főúri, főpapi alapítások nyomán a XIV. században reprezentatív alkotások jöttek létre (Dédes, Gönc, Nosztra, Csatka, stb.). A rend utolsó fénykorában, a XV. század végén a rend saját építőműhelyei a birtokaikon lévő templomokon is konzerválták a Mátyás-kori késő-gótika szerkezet- és formavilágát.



MAKETTFOTÓK       ELŐZŐ KÉP      KÖVETKEZŐ KÉP      AUTOMATIKUS LÉPTETÉS      LÉPTETÉS LEÁLLÍTÁSA

Középkor makett

Középkor makett


TABLÓK       ELŐZŐ KÉP      KÖVETKEZŐ KÉP      AUTOMATIKUS LÉPTETÉS      LÉPTETÉS LEÁLLÍTÁSA

Középkor tabló


LEGENDA

KÖZÉPKOR

Feldebrő, templom (XI. sz. eleje), rekonstrukció (Erdei F. és Levárdy F. nyomán) Készítették: Kovács Krisztina, Magyar Zsófia, Szúnyog Ádám II. évf. hallgatók.
Székesfehérvár, királyi magánegyház (XI. sz. első fele). Készítették: Asztalos Gergely, Babos Áron, Baktay Andrea, Hess Nóra, Jakab Attila, Papp Eszter, Steiner Balázs, Szabó Krisztina II. évf. hallgatók.
Csoltmonostor, templom- és monostoregyüttes (XI-XIII. sz.), rekonstrukció (Istvánfi Gy. nyomán) Készítették: Pausz Dániel, Pócsik Szilvia, Rimely Ádám II. évf. hallgatók.
Ecsér (Kővágóőrs, Veszprém megye), templom és paplak (XII-XIII. sz.), rekonstrukció (Sz. Czeglédy I. és Koppány T. kutatása nyomán). Készítették: Abkarovits András, Gémesi Zsuzsanna, Keserű, Róbert, Misota Gabriella II. évf. hallgatók.
Szentgotthárd, ciszterci monostor (1184), rekonstrukció (Valter I. ásatása és Guzsik T. munkája nyomán). Készítették: Farkas Klaudia, Halmosi Erik II. évf. hallgatók.
Gyulafirátót, premontrei prépostság (1241. u.), rekonstrukció (Sz. Czeglédy I. és Koppány T. munkája nyomán). Készítették: Horváth Milda, Szikora Szilvia II. évf. hallgatók.
Sopron, lakóházak homlokzati megoldásai Készítették: Bérczy Szabolcs, Galló Zsigmond, Gondos Gabriella, Gulyás Lívia, Gutai Mátyás, Kádas Viktor, Korkovay Marcell Attila, Matuschek Tímea, Pinczés Ádám, Rajnai Csaba, Sárkány Bence, Szabó Diána, Szalai Tünde, Varga Ákos, Várhidi Tamás, Zobor Bence, Rab Judit, Balogh Zsuzsa, Várhelyi Petra II. évf. hallgatók.
Eger, gótikus püspöki palota a várban, rekonstrukció (Kozák K.-Sedlmayr J. munkája nyomán). Készítették: Takács Sára, Tóth Erika II. évf. hallgatók.
Székelyderzs, unitárius templom (XIV. század) Készítették: Várhelyi Gitta, Tóth Árpád II. évf. hallgatók.
Dédes, Szentlélek (Miskolc-Ómassa), pálos kolostorrom (1313 után), rekonstrukció (Guzsik T. munkája nyomán) Készítették: Batári Attila, Böröczffy István, Gulyás Karolina, Szokolóczi Dorottya Judit II. évf. hallgatók.
Uzsaszentlélek (Lesenceistvánd, Veszprém megye), pálos kolostorrom (1330.k.), rekonstrukció (Ádám I. és Fehérváry R. munkája nyomán) Készítették: Südi Beáta, Hőke Márton, Kajdócsi Eszter II. évf. hallgatók.
Alsódörgicse (Veszprém megye), az egykori Boldogasszony-dörgicse temploma (XIII. század első fele), rekonstrukció (Koppány T. munkája nyomán). Készítették: Csizy László, Riegel Gergely II. évf. hallgatók.
Pécsvárad, bencés monostor (XII. század), rekonstrukció (Kozák K. és Sedlmayr J. kutatása nyomán) Készítették: Kállay Gábor, Kovács Andrea, Mile Viktória, Sziray Zsófia, Sziva Nóra II. évf. hallgatók
Kisnána (Heves megye), korai kőtemplom és a Kompolthiak vára (XI-XV. század) Készítették: Nagy-György Renáta, Vörös Eszter, Zádor Edina, Majoros Ádám, Tarcali László, Varga László II. évf. hallgatók

ÁRPÁD KORI FALU

Készítették: Alajbeg Afrodite, Balogh Judit, Berta Gyöngyi Boglárka, Csák Nikoletta, Derzsó Attila, Farkas Ádám, Fehér Tamás, Füredi Katalin, Füvessy Klára, Gazda Réka Nikoletta, Hajas Veronika Mária, Huszár Lia, Jordanits Anett, Kele Judit, Launé Gergely, Losonczi Anna, Nagy Henriett, Nemoda Zsófia, Pocsai Zoltán, Potsta Lóránt Károly, Ritzinger Ferenc, Sebők Petra, Sinkovits Szabina, Tolnai Linda Ilona, Varga Éva, Vései Eszter, Takács István, Bajusz Csaba, Balogh András, Budai Tibor, Bukta Péter, Cone Alice Karin, Dályai Ágnes, Eperjesi Nándor Iván, Fazekas Katalin, Fekete Ada, Frikker Zsolt, Gallai Beatrix, Horváth Liliána, Kaló Norbert, Karácsony Levente Imre, Kertesy Bálint, Lamm Péter, Mihály Eszter, Munkácsi Zsófia Eszter, Németh László, Oláh Gergely, Pető Tamás, Petnoczki Zsuzsanna, Szentpéteri Heléna, Szikszai Judit, Veszelik Viktória, Volf Klaudia, Weninger Klára

XIV. SZÁZADI FALU

Készítették: Ádám Attila, Antal Gabriella, Balogh Bence, Berentés Zsuzsanna, Csűri Johanna, Domján Áron, Dőry Zsolt, Égető Sándor, Ferenczy Veronika, Gyenes Rita, Horánszky Éva, Körmendi Eszter, Molnár Sándor, Pukánszky Gabriella, Radnóczi László, Richter Attila, Sárközi Mariann, Szabó-Turák dávid, Tajta István György, Takács Zsuzsanna, Tóth Krisztina, Winkler Péter, Dávid Szandra, Várnai Balázs, Csató Zsuzsanna, Bartók Erika, Csuka Bernát, Czuppon Emese, Erdei Ferenc, Fehér Judit, Garai Péter, Gáspár Zoltán, Gerzsenyi András Gábor, Harnos László, Jánosi András Gergely, Kazinczy Gyöngyvér, Keszthelyi László, Kovács Orsolya, Krajcsi Sarolta Zsófia, Krekács Linda, Lászlófi Károly László, Mehrl Nándor János, Németh Veronika, Nyárasdi Anikó, Pikó Attila, Régner Kinga, Romvári Péter, Szlávik Gabriella, Taraza Boushra, Tóth Máté, Vida Bálint, Kiss Anna Mária, Savatt Adrián, Portchy Szabolcs, Farkas András

XV. SZÁZADI FELFÖLDI FALU

Készítették: Alajbeg Afrodite, Balogh Judit, Berta Gyöngyi Boglárka, Csák Nikoletta, Derzsó Attila, Farkas Ádám, Fehér Tamás, Füredi Katalin, Füvessy Klára, Gazda Réka Nikoletta, Hajas Veronika Mária, Huszár Lia, Jordanits Anett, Kele Judit, Launé Gergely, Losonczi Anna, Nagy Henriett, Nemoda Zsófia, Pocsai Zoltán, Potsta Lóránt Károly, Ritzinger Ferenc, Sebők Petra, Sinkovits Szabina, Tolnai Linda Ilona, Varga Éva, Vései Eszter, Takács István, Bajusz Csaba, Balogh András, Budai Tibor, Bukta Péter, Cone Alice Karin, Dályai Ágnes, Eperjesi Nándor Iván, Fazekas Katalin, Fekete Ada, Frikker Zsolt, Gallai Beatrix, Horváth Liliána, Kaló Norbert, Karácsony Levente Imre, Kertesy Bálint, Lamm Péter, Mihály Eszter, Munkácsi Zsófia Eszter, Németh László, Oláh Gergely, Pető Tamás, Petnoczki Zsuzsanna, Szentpéteri Heléna, Szikszai Judit, Veszelik Viktória, Volf Klaudia, Weninger Klára


VISSZA A CIKK ELSŐ OLDALÁRA

1. Székesfehérvár, királyi magánegyház (XI. sz. első fele). Készítették: Asztalos Gergely, Babos Áron, Baktay Andrea, Hess Nóra, Jakab Attila, Papp Eszter, Steiner Balázs, Szabó Krisztina II. évf. hallgatók.