Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/config.inc.php on line 40 Warning: fopen(_site/etc/xmlmenu.ser): failed to open stream: Engedély megtagadva in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 51 Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 52 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 53 ARCHITECTURA HUNGARIAE NEGYEDÉVENKÉNT MEGJELENƐ ÉPÍTÉSZETI FOLYÓIRAT
FELELƐS SZERKESZTƐ:
Dr. KALMÁR MIKLÓS

TUDOMÁNYOS SZERKESZTƐ:
Dr. SIMON MARIANN

KÉP- ÉS SZÖVEGSZERKESZTƐ:
Dr. RABB PÉTER

 

Ez a hĂĄz eladĂł!

Írta: Nagy Orsolya

 

 

Mai vilĂĄgunkban az Ă©lmĂ©ny vĂĄlt a legfƑbb ĂĄrucikkĂ©. Nem termĂ©keket vĂĄsĂĄrolunk, hanem a termĂ©kek adta Ă©lmĂ©nyt, sƑt, egyes mĂĄrkanevek esetĂ©n ennĂ©l is többet, komplett Ă©letstĂ­lust. MĂ­g a modernizmus szĂĄmĂĄra az elƑállĂ­tott termĂ©k ĂĄllt a figyelem közĂ©ppontjĂĄban, mĂĄra az ĂĄltala keltett Ă©rzĂ©sek Ă©s a fogyasztĂłban vĂ©gbement vĂĄltozĂĄsok kerĂŒltek elƑtĂ©rbe.
Anna Klingmann arra vĂĄllalkozik, hogy ĂștmutatĂłt nyĂșjtson a jelenkor Ă©pĂ­tĂ©szei szĂĄmĂĄra, mikĂ©nt Ă©lhetnek az „Ă©lmĂ©nyipar” adta lehetƑsĂ©gekkel, erre utal a könyv alcĂ­me is: ÉpĂ­tĂ©szet az Ă©lmĂ©nyközpontĂș gazdasĂĄgban. A mai vilĂĄg alapelveit a modernizmusbĂłl kiindulva, ahhoz kĂ©pest, illetve azzal szemben hatĂĄrozza meg. A legfontosabb ellentĂ©tpĂĄrok a termelĂ©s –szolgĂĄltatĂĄs, az objektum – szubjektum, a szabvĂĄnyosĂ­tĂĄs – szemĂ©lyre szabottsĂĄg. Mindezeket az Ă©pĂ­tĂ©szetre vonatkoztatva teszi fel a könyv legfontosabb kĂ©rdĂ©sĂ©t: Hogyan hidalhatĂł ĂĄt a könnyen befogadhatĂł, nĂ©pszerƱ, de kommersz, illetve az invenciĂłzus, viszont önmagĂĄt menedzselni kĂ©ptelen, elitista, „rangos Ă©pĂ­tĂ©szet” közötti szakadĂ©k?
A brand szĂł szerinti fordĂ­tĂĄsa mĂĄrkanĂ©v vagy vĂ©djegy, azonban minden olyan tĂĄrgyat, esemĂ©nyt, de akĂĄr szemĂ©lyt is Ă©rthetĂŒnk alatta, amelyek jĂłl felismerhetƑ mĂłdon jelölnek, hatĂĄroznak meg egy adott terĂŒletet, pĂ©ldĂĄul Egyiptom szĂĄmĂĄra a piramisok, PĂĄrizs szĂĄmĂĄra az Eiffel torony vĂĄlt meghatĂĄrozĂł branddĂ©. A brand nyĂșjtotta lehetƑsĂ©gek felismerĂ©se Ă©s gyakorlati alkalmazĂĄsa a branding. Az Ă©pĂ­tĂ©szetben rejlƑ, az arculat kialakĂ­tĂĄsĂĄt segĂ­tƑ lehetƑsĂ©geket olyan pĂ©ldĂĄk igazoljĂĄk, mint a gyĂĄrtĂĄs Ă©s a szĂłrakoztatĂĄs összemosĂĄsĂĄval kialakĂ­tott ipari Ă©s szabadidƑs parkok a Ford, a BMW vagy a Mercedes Benz szĂĄmĂĄra, vagy a Prada divatcĂ©g sztĂĄrĂ©pĂ­tĂ©szek tervezte ĂŒzletei, de ide sorolhatĂł a Potsdamer Platz Ă©s a Times Square mĂĄrkajelzĂ©sek, cĂ©g- Ă©s reklĂĄmtĂĄblĂĄk uralta kĂ©pe is.
Anna Klingmann kĂ­sĂ©rletet tesz arra, hogy az Ă©lmĂ©ny-Ă©pĂ­tĂ©szet vezĂ©rfonalĂĄnak segĂ­tsĂ©gĂ©vel rendszerbe foglalja a kortĂĄrs alkotĂłk munkĂĄssĂĄgĂĄt, egymĂĄs mellĂ© ĂĄllĂ­tva Ă©s Ă©rtelmezve törekvĂ©seiket. Így többek között Bernard Tschumi esemĂ©nyközpontĂș, vĂĄratlan törtĂ©nĂ©seket kivĂĄltĂł Ă©pĂ­tĂ©szete, Rem Koolhaas tudatos elidegenĂ­tƑ mĂłdszerei, valamint Peter Zumthor, Daniel Libeskind, az MVRDV, a SHoP egy-egy mƱvĂ©nek bemutatĂĄsa is Ă©rdekes szempontokat vet fel. MĂ­g a modernizmusban az Ă©pĂ­tĂ©sz magĂĄnyos mƱvĂ©szkĂ©nt jelent meg, a mai trend sokkal inkĂĄbb a team-munka, amely nem a feltĂ©tlen mƱvĂ©szeti önkifejezĂ©sre, hanem adott Ă©pĂ­tĂ©szeti feladatok pĂĄrbeszĂ©den Ă©s egyĂŒttdolgozĂĄson alapulĂł megoldĂĄsĂĄra összpontosĂ­t. A modernizmus nagy alakjai szĂĄmĂĄra nem volt fontos, hogy tetszeni fog-e a megrendelƑnek a megĂ©pĂŒlt mƱalkotĂĄs, ma viszont mindennĂ©l fontosabb, hogy a megrendelƑ elĂ©gedett legyen. Az Ă©pĂŒlettervezĂ©s is megvĂĄltozott, a szĂĄmĂ­tĂłgĂ©pes modellezĂ©s adta lehetƑsĂ©gek megismerĂ©se Ă©s kiaknĂĄzĂĄsa az elmĂșlt nĂ©hĂĄny Ă©v ĂșjdonsĂĄga. A szĂĄmĂ­tĂłgĂ©pes programba bevitt adatok alapjĂĄn az Ă©pĂŒlet, mint egy Ă©lƑlĂ©ny, szĂŒletik, formĂĄlĂłdik, Ă©s a tervezƑ szerepe „csupĂĄn” ennek a folyamatnak az irĂĄnyĂ­tĂĄsa.
A könyv kiemelten foglalkozik a tematikus parkokkal, DisneylandtƑl Ă©s a kĂŒlönbözƑ interaktĂ­v, skanzenszerƱ mĂșzeumoktĂłl kezdve az amerikai ĂĄlmot Ă©letre keltƑ nosztalgikus lakĂłnegyedekig, amelyek mind az elvesztett gyökerek hiĂĄnyĂĄt kĂ­vĂĄnjĂĄk pĂłtolni, Ă©s arra invitĂĄljĂĄk a lĂĄtogatĂłt, hogy legyen aktĂ­v rĂ©szese a környezettervezĂ©s sorĂĄn tudatosan komponĂĄlt törtĂ©netnek. A Las Vegas-i kaszinĂłk Ă©pĂ­tĂ©szetĂ©t vizsgĂĄlva Anna Klingmann megĂĄllapĂ­tja, hogy itt mindennĂ©l inkĂĄbb a lĂĄtvĂĄny Ă©s a fogyasztĂĄs hatĂĄrozza meg az Ă©pĂ­tĂ©szeti formĂĄkat: az egyes helyszĂ­neket megidĂ©zƑ Ă©pĂŒletegyĂŒttesekben koreografĂĄlt Ăștvonalak vezetnek, amelyeket az egyes nĂ©zetekbƑl feltĂĄrulĂł lĂĄtvĂĄnyok sora alkot. A VelencĂ©t, PĂĄrizst, New Yorkot idĂ©zƑ dĂ­szletek keltette hatĂĄs vĂ©gsƑ soron a lĂĄtogatĂł tudatĂĄban ĂĄll össze, Ă­gy az Ă©pĂ­tĂ©szet szerepe nem egy elƑre meghatĂĄrozott törtĂ©neten valĂł vĂ©gigvezetĂ©s, hanem olyan vonalakbĂłl Ă©s jelzƑpontokbĂłl komponĂĄlt Ăștvonal lĂ©trehozĂĄsa, amelyen vĂ©gighaladva az egyĂ©ni megĂ©lĂ©s ĂĄltal alakul ki egy szubjektĂ­v összkĂ©p. Az Ă©lmĂ©nyparkok Ă©pĂ­tĂ©szete hazĂĄnkban mĂ©g Ă©ppen csak elkezdƑdött, viszont kĂ©tsĂ©gkĂ­vĂŒl nĂ©pszerƱek a kĂŒlönbözƑ szabadidƑközpontok, amelyek gyakran egy-egy tĂĄvoli földrĂ©sz vagy letƱnt kor vilĂĄgĂĄt idĂ©zik. Az Ă©lmĂ©nyszerzĂ©s Ă©s az Ă©pĂ­tĂ©szet egyĂŒttes vizsgĂĄlata mĂ©g rengeteg lehetƑsĂ©get tartogat, amelyek messze tĂșlmutatnak az egyszerƱ dĂ­szletĂ©pĂ­tĂ©sen.
A szerzƑ Le Corbusier gĂ©p-esztĂ©tikĂĄjĂĄt is mĂĄs megvilĂĄgĂ­tĂĄsba helyezi: a gĂ©peknek, mint termĂ©keknek mindig is fontos jellemzƑje volt az eladhatĂłsĂĄg, Ă©ppen ezĂ©rt, hogy a vĂĄsĂĄrlĂłk tetszĂ©sĂ©t elnyerjĂ©k, mindig hangsĂșlyt fektettek a dĂ­szĂ­tĂ©sre is – nem igaz tehĂĄt, hogy csak a cĂ©lszerƱsĂ©g vezĂ©relte a formĂĄk kialakĂ­tĂĄsĂĄt. A modernizmus tragĂ©diĂĄja Ă©ppen az, hogy nem akart nĂ©pszerƱ Ă©s szerethetƑ lenni, Ă­gy ahhoz, hogy valaki Ă©rtĂ©kelni tudja, elƑzetes ismeretekre van szĂŒksĂ©ge. Ez az Ă©pĂ­tĂ©szet esetĂ©ben hatvĂĄnyozottan igaz, hiszen egy egyszerƱ hasznĂĄlati tĂĄrgy esetĂ©ben mĂ©g megbocsĂĄthatĂł a puritĂĄn cĂ©lszerƱsĂ©get mutatĂł forma, az Ă©pĂŒlet viszont mindig is több volt, mint a Le Corbusier ĂĄltal hirdetett „lakĂłgĂ©p” – Ă­rja Klingmann. A recenzens viszont meg kell, hogy emlĂ­tse, hogy a modernizmus Ă©s Le Corbusier közĂ© tett egyenlƑsĂ©gjel rendkĂ­vĂŒl leegyszerƱsĂ­ti a XX. szĂĄzad Ă©pĂ­tĂ©szetĂ©nek vĂĄltozatos kĂ©pĂ©t. Nehezebb lett volna a szerzƑ dolga, ha a skandinĂĄv modernrƑl is szĂłt ejt, illetve ha a posztmodern ismertetĂ©se nem merĂŒlne ki Venturi munkĂĄssĂĄgĂĄnak ismertetĂ©sĂ©ben.
A könyvben egy teljes fejezetet kap a bilbaĂłi Guggenheim MĂșzeum, amely a legkarakteresebb pĂ©ldĂĄja egy Ă©pĂŒlet Ă©pĂ­tĂ©szeti vĂ©djeggyĂ©, branddĂ© vĂĄlĂĄsĂĄnak. Köztudott, hogy Frank O. Gehry Ă©pĂŒlete a korĂĄbban ipari telepĂŒlĂ©s kulturĂĄlis Ă©s gazdasĂĄgi fellendĂŒlĂ©sĂ©t hozta. Az viszont mĂĄr kevĂ©sbĂ© ismert, hogy a Bilbao-hatĂĄskĂ©nt ismert jelensĂ©ghez nem elegendƑ csak a sztĂĄrĂ©pĂ­tĂ©sz jelenlĂ©te: az emblematikus, vĂĄroskĂ©pet meghatĂĄrozĂł alkotĂĄson tĂșl szĂŒksĂ©g volt a mĂșzeumlĂĄnc nemzetközi hĂ­rnevĂ©re, Ă©s a sztĂĄrĂ©pĂ­tĂ©sz nevĂ©re is. E hĂĄrom tĂ©nyezƑt kiegĂ©szĂ­tette a vĂĄrosfejlesztĂ©si stratĂ©gia, amelynek csak egy ĂĄllomĂĄsa volt a Guggenheim, hiszen azĂłta Norman Foster, Cesar Pelli Ă©s Santiago Calatrava is tervezett a vĂĄros szĂĄmĂĄra.
A globalizĂĄciĂł legfƑbb hatĂĄsa a megnƑtt mobilitĂĄs, a helytƑl valĂł fĂŒggetlenedĂ©s.  A nemzetközi vĂĄllalatok szĂ©khĂĄzainak Ă©s telephelyeinek Ă©pĂ­tĂ©szete nem kötƑdik a szorosabban vett kontextushoz, hanem egy ĂĄltalĂĄnos, helytƑl fĂŒggetlen Ă©rtĂ©krendet kĂ©pvisel. A vĂĄrosok helyzete ennĂ©l bonyolultabb, hiszen nem szakadhatnak el a helyi kontextustĂłl, de ez nem is szĂŒksĂ©ges. A hely Ă©rtĂ©keibƑl Ă©s lehetƑsĂ©geibƑl kiindulva alakĂ­thatjĂĄk a vĂĄros arculatĂĄt, egyedi, meglepƑ Ă©s vĂĄltozatos megoldĂĄsokat keresve. Az emblĂ©maszerƱ, identitĂĄsteremtƑ kifejezĂ©sek erejĂ©t mutatja pĂ©ldĂĄul a mĂșzeum negyed, vagy a fesztivĂĄlvĂĄros megnevezĂ©se. Az effĂ©le elnevezĂ©sekben a magyar vĂĄrosok is bƑvelkednek, gondoljunk csak a „vizek vĂĄrosa”, a „kirĂĄlynĂ©k vĂĄrosa” vagy a „hƱsĂ©g vĂĄrosa” kifejezĂ©sekre.
A pĂ©ldaĂ©rtĂ©kƱ megvalĂłsult mƱvek Ă©rtĂ©kelĂ©se mellett a könyvben hangsĂșlyt kapnak az Ă©lmĂ©nyszerƱ Ă©pĂ­tĂ©szetben rejlƑ veszĂ©lyek is. A leggyakoribb a klisĂ©szerƱvĂ© vĂĄlĂĄs, amely eredmĂ©nyekĂ©ppen a hasonlĂł utat bejĂĄrt vĂĄrosoknak hasonlĂł arculata fog kialakulni, Ă©s az Ășjabb fejlesztĂ©sek is ebbe az egyformasĂĄgba fognak belesimulni, a földrajzi, tĂĄrsadalmi, kulturĂĄlis adottsĂĄgok alakĂ­totta szĂ­nes Ă©s egyedi összkĂ©pet egy ĂĄltalĂĄnos arculat vĂĄltja fel, a hasonlĂł vĂĄrosok felcserĂ©lhetƑvĂ© vĂĄlnak. A sztĂĄrĂ©pĂ­tĂ©szekrƑl szĂłlva veszĂ©lykĂ©nt emlĂ­ti a „kĂ©zjegyĂ©pĂ­tĂ©szetet”, amely nem mond semmit a telepĂŒlĂ©srƑl, az adott terĂŒleten Ă©lƑkrƑl, kultĂșrĂĄjukrĂłl.
A könyv vĂ©gĂ©n a szerzƑ tĂ­z pontban foglalja össze a legfontosabb tĂ©teleket, amelyek a megvĂĄltozott Ă©pĂ­tĂ©szeti magatartĂĄst meghatĂĄrozzĂĄk: a termĂ©kbƑl mĂĄrkanĂ©v, a tervbƑl koreogrĂĄfia, az emberre gyakorolt benyomĂĄsbĂłl az emberrel valĂł kapcsolat lett. Nem az a fontos, hogy a lĂ©trehozott tĂĄrgy vagy Ă©pĂŒlet milyen tulajdonsĂĄgokkal bĂ­r, hanem a vĂĄltozĂĄs, amelyet a hasznĂĄlĂłban vĂ©ghezvisz. Mai vilĂĄgunkban szinte semmi sincs mĂĄr, ami radikĂĄlis lehetne, hiszen elƑbb-utĂłbb mind klisĂ©szerƱvĂ© vĂĄlik Ă©s kiĂŒresedik. A branding alkalmazĂĄsa az Ă©pĂ­tĂ©szetben olyan Ășj, nĂ©pszerƱ Ă©s Ă©rtĂ©kes Ă©pĂŒletek lĂ©trehozĂĄsĂĄt segĂ­theti elƑ, amelyek a radikĂĄlis trendek kiszĂĄmĂ­thatĂłsĂĄgĂĄval szemben a mainstream Ă©rtĂ©keit emelik a mƱvĂ©szet rangjĂĄra.
Anna Klingmann Ă©pĂ­tĂ©sz vĂ©gzettsĂ©ggel, branding tanĂĄcsadĂłkĂ©nt segĂ­ti a hozzĂĄ fordulĂł tervezƑket, könyvĂ©t több kiĂĄllĂ­tĂĄsa Ă©s munkĂĄja elƑzte meg. A könyvben mĂ©gsem gyakorlati tanĂĄcsai dominĂĄlnak, hanem a jelensĂ©g gyökereinek kutatĂĄsa Ă©s a megĂ©pĂŒlt pĂ©ldĂĄk Ă©rtelmezĂ©se. A mƱ legfƑbb Ă©rdeme, hogy rendszerbe foglal olyan kortĂĄrs Ă©pĂ­tĂ©szeti trendeket, amelyeket mĂĄr szĂĄmos megĂ©pĂŒlt pĂ©lda fĂ©mjelez, de mĂ©g keresik a helyĂŒket a kialakult irĂĄnyzatok között. A szöveget Ă©pĂŒletfotĂłk Ă©s a branding szellemisĂ©gĂ©vel összhangban ĂĄllĂł fotĂłmontĂĄzsok egĂ©szĂ­tik ki, amelyek mĂ©g szemlĂ©letesebbĂ© teszik a könyv mondanivalĂłjĂĄt. A könyv olvasmĂĄnyos Ă©s Ă©rdekes, az idĂ©zett mƱvĂ©szettörtĂ©nĂ©szek, Ă©pĂ­tĂ©szetteoretikusok, tervezƑk Ă©s marketingszakemberek megĂĄllapĂ­tĂĄsait a szerzƑ Ă©rthetƑen ĂĄllĂ­tja egymĂĄs mellĂ© Ă©s foglalja egysĂ©gbe sajĂĄt tapasztalataival Ă©s következtetĂ©seivel kiegĂ©szĂ­tve.
Nem csak a pĂ©ldĂĄk elemzĂ©se Ă©s az elmĂ©leti alapok ismertetĂ©se, de a könyv szerkezete, felĂ©pĂ­tĂ©se is pĂ©ldĂĄt ad a brandingre. A fejezetek egĂ©szen rövid, nĂ©hĂĄny oldalas egysĂ©gekbƑl ĂĄllnak, amelyek könnyen ĂĄtlĂĄthatĂłak, egyszerre elolvashatĂłak. A sok elƑre-Ă©s visszautalĂĄs is azt a szĂĄndĂ©kot mutatja, hogy Ășgy lehessen hasznĂĄlni, akĂĄr egy kĂ©zikönyvet, egy-egy fejezetet kiragadva, tehĂĄt ott van a helye minden Ă©pĂ­tĂ©szettel foglalkozĂł szakember polcĂĄn. Anna Klingmann mĂĄr a könyv mĂĄsodik oldalĂĄn merĂ©sz pĂĄrhuzamot von könyve Ă©s Le Corbusier Új Ă©pĂ­tĂ©szet felĂ© cĂ­mƱ könyve között, Ă©s erre a kapcsolatra többször utal: fejezetcĂ­meket Ă©s pĂ©ldĂĄkat emel ĂĄt Ă©s Ă©rtelmez Ășjra. Ám ahogy a nagy elƑd mƱve is inkĂĄbb kiĂĄltvĂĄny, mintsem gyakorlati ĂștmutatĂł volt, Ășgy Klingmann sem ad egyĂ©rtelmƱ vĂĄlaszokat a felvetett kĂ©rdĂ©sekre – akik szemĂ©lyre szĂłlĂł tanĂĄcsot vĂĄrnak, New York-i irodĂĄjĂĄban kell, hogy felkeressĂ©k.

Nagy Orsolya

Az Ă­rĂĄs az OTKA 72671 szĂĄmĂș, CselekvƑ elmĂ©let. Az Ă©pĂ­tĂ©szetelmĂ©let vĂĄltozĂł szerepe az ezredfordulĂłn cĂ­mƱ kutatĂĄsa keretĂ©ben szĂŒletett.


Vissza